کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تبعات کاندیداتوری احمدی‌نژاد

پاسخ منفی به یک توصیه

24 فروردين 1396 ساعت 20:45


روزنامه بهار
احمدی‌نژاد است و همین رفتار و گفتار غیر قابل پیش بینی‌اش. شاید بتوان تنها ویژگی قابل پیش بینی رئیس جمهور سابق را که باز هم سودای حضور در پاستور را در سر می‌پروراند همین غیر قابل پیش بینی بودنش دانست. ثبت نام احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری شاید مهمترین خبری بود که در روز گذشته از وزارت کشور مخابره شد. هر چقدر هم با او و مشی و روش ویرانگرش مخالف باشیم از این حقیقت گریزی نیست که رئیس دولت‌های نهم و دهم ویژگی‌های جذابی برای اهالی رسانه دارد. درباره این ثبت نام و تبعات آن چند نکته‌ای را با هم مرور می‌کنیم.  

* آن چه رهبر انقلاب در خصوص ثبت نام احمدی‌نژاد فرموده‌اند همانطور که بارها از طرف هر دوسوی این موضوع بیان شده است یک «توصیه» بوده است. در نتیجه فرد توصیه شده به عدم ثبت نام از لحاظ شرعی، اخلاقی و قانونی مختار است که این توصیه را بپذیرد یا خیر. ممکن است این گونه بیان شود که ولایت مداری ایجاب می‌کند که احمدی‌نژاد توصیه و دیدگاه رهبری را بی چون و چرا بپذیرد. چنین تفسیری از اصل ولایت فقیه کاملا بر خلاف اندیشه‌های مرحوم امام و فتوای صریح آیت الله خامنه‌ای در این زمینه است. در نتیجه عدم پذیرش توصیه رهبری از جانب رئیس جمهور سابق به هیچ‌عنوان نه عملی غیر قانونی است و نه معنای ضدیت با ولایت فقیه را می‌دهد.

* آن چه در این ماجرا بسیار مذموم و زننده است رفتار و گفتار متناقض احمدی‌نژاد است. همین چند روز پیش بود که خبرنگاری در نشست خبری پر حاشیه رئیس دولت‌های نهم و دهم مهمترین ویژگی او را گفتار متناقض خوانده بود و حالا چند روز بعد یکی از بزرگترین مصداق‌های این رفتارهای متناقض را از خود نشان داد. قطعا کسی بیانیه احمدی‌نژاد را مبنی بر عدم ثبت نام در انتخابات فراموش نکرده است و حالا پس از مدتی او ثبت نام کرده. همانقدر که عمل این نامزد انتخابات96 خلاف قانون نیست عملی غیر اخلاقی و شایسته ملامت و به نوعی‌ترویج دروغگویی است.

* می‌توان علت اصلی ثبت نام احمدی‌نژاد در انتخابات96 را وار د آوردن فشار به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت بقایی دانست. به این معنا که رئیس جمهور پیشین با ثبت نام در انتخابات این پیام را به ساختار قدرت می‌دهد که در صورت حذف بقایی خودش تا آخر در صحنه باقی خواهد ماند. آن چه در این خصوص مورد توجه احمدی‌نژاد قرار نگرفته است این موضوع است که شورای نگهبان در همه این سال‌ها نشان داده است که چندان تحت فشار این قبیل بازی‌های سیاسی – رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد و – خوب یا بد – از قلع و قمع نامزدهای انتخابات ابایی ندارد. در نتیجه اگر علاوه بر حذف بقایی تا چند روز دیگر خبر رد صلاحیت رئیس جمهور سابق هم شنیده شد نباید چندان متعجب شویم.

* از انتخابات88 به این سو، بسیاری از چهره‌های  نظام عمدتا و تنها به خاطر آن که زودتر از دیگران به واقعیت احمدی‌نژاد پی برده بودند از ساختار سیاسی کشور حذف شده‌اند و با محدودیت‌های گسترده‌ای مواجه شدند. بسیاری از چهره‌های ارشد جریان اصولگرا تنها به واسطه انتقاد از احمدی‌نژاد و یارانش با انواع برچسب‌ها و اتهامات  مواجه شدند. حالا که دیگر واقعیت احمدی‌نژاد برای همه روشن و آشکار شده است چه خوب است آنان  در مشی و روش‌های خود تغییراتی ایجاد کنند و حتی اگر شهامت عذرخواهی هم ندارند در عمل خطاهای گذشته را جبران کنند.

5ـ یادآوری نکته‌ای از وقایع 88 نیز خالی از لطف نیست. آن هنگام که یکی از کاندیداها در برابر «توصیه» رهبری نظام در جلسه‌ای خصوصی در بیانیه‌ای رسمی و آشکار از ادامه مسیر اعتراضات از طریق راهکارهای قانونی و التزام کامل به ولایت فقیه سخن گفت. (البته با تحریک رئیس‌جمهور وقت در جشن پیروزی اش بار دیگر فضایی که داشت به سمت آرامش می‌رفت ملتهب شد) مقایسه نوع واکنش او با رفتار احمدی‌نژاد در برابر «توصیه» رهبری برای همه ما عبرت آموز است.  

6ـ پرسش قابل طرح در خصوص ثبت نام رئیس جمهور سابق در انتخابات96 آن است که بر فرض که او بتواند آرا اکثریت را کسب کند، قرار است با چه افرادی کابینه خود را تشکیل دهد؟
با نگاهی به جمنا می‌توان به این نتیجه رسید که اکثریت قریب به اتفاق یاران احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم ذیل این جبهه سیاسی مشغول فعالیت هستند و از همراهان ابراهیم رئیسی خواهند بود. جریان میانه‌رو هم که قطعا امکان همکاری با دولت فرضی احمدی‌نژاد را نخواهد داشت. بنابراین می‌توان گفت که رئیس جمهور پیشین علاوه بر آنکه برنامه خاصی برای اداره کشور ندارد از عدم حضور افرادی در کنار خود برای حضور در کابینه اش نیز رنج می‌برد.
7ـ شاید بتوان بازنده بزرگ ثبت نام احمدی‌نژاد را رئیسی دانست. ابراهیم رئیسی بدون حضور جریان احمدی‌نژاد – مشایی نیز شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات96 نداشت اما حضور رئیس دولت‌های نهم و دهم در انتخابات اندک شانس او را نیز از بین خواهد برد. زیرا  تا پیش از این سبد رای ثابت جریان اصولگرا منهای میانه روها در اختیاررئیسی به عنوان نامزد اصلی جمنا بود اما حالا قطعا بخشی از این رای به سمت احمدی‌نژاد خواهد رفت.


کد مطلب: 128265

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/128265/پاسخ-منفی-یک-توصیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir