به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۱۲۸۴۲۴
شنل قهرمانی پرسپـــولیــس و سردرگمی تراکتور

چهار تحلیل«بهار» از چهارگوشه فوتبال

محمد سرشته داري- روزنامه بهار:
طی هفته گذشته و روزهای اول این هفته در فوتبال اتفاق‌هایی رخ داد که برداشت‌های مختلفی از آن‌ها می‌توان داشت. اولین موضوع مورد بحث قهرمانی پرسپولیسی است که در ثانیه 33 بازی به ماشین سازی سریعترین گل ممکن را زد، مباحث دیگر نیز باز می‌گردد به پیچیدگی اوضاع در تراکتورسازی و البته فوتبال غریب بانوان در جام ملت‌های آسیا و البته نوع گلزنی‌های کاوه رضایی که این روزها در اوج به سر می‌برد.
شنل قهرمانی پرسپولیس از پارسال دوخته شده بود
1- پرسپولیس با برتری 2گله مقابل ماشین سازی سومین قهرمانی خود در لیگ برتر را مسجل کرد. به هر حال شنل قهرمانی پرسپولیس را تقریبا از سال گذشته دوخته بودند آنجا که در روزهای آخر این تیم اندکی از استقلال خوزستان کم آورد و به این ترتیب به مقام دوم بسنده کرد اما همه می‌دانستند که با یک دفاع وسط به جای بنگر و یک دروازه بان به جای مکانی همان تیم می‌تواند قهرمان شود که البته تقریبا همین اتفاق هم رخ داد  و با جذب بیرانوند و سید جلال و تقویت با امثال امیری پرسپولیس قهرمان لیگ برتر شد.
با این وجود اما این پرسپولیس برای جام باشگاه‌های آسیا ضعف داشت، کمبود مهره برای هافبک دفاعی و کمبود نفر برای حضور توامان در لیگ برتر و جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا هنوز نفر کم دارد و تجربه البته پیش از این نشان داده بود و باز هم نشان داد که برای حضور در چند جبهه تیم‌های قدرتمندی مثل پرسپولیس که ملی پوش هم زیاد دارند و چه بخواهند و چه نخواهند درگیر بازی‌های تیم ملی هم هستند، باید نیروهای فیکس و قدرتمند بهتر و بیشتری بگیرند و کار با چند بازیکن خوب تمام نمی‌شود و لااقل باید برای موفق شدن در آسیا 15 بازیکن درجه اول داشته باشند. در هر صورت باید دید که پرسپولیس برای سال آینده چه می‌کند و همانطور که شنل قهرمانی امسال را از سال قبل دوخته بود آیا شنل موفقیت در آسیا را هم امسال برای سال بعد می‌دوزد؟
کلاف سردر گم تراکتور سازان
2- شرایط باشگاه تراکتور سازی هر روز پیچیده تر از روز قبل می‌شود، در حالی که آخرین خبر‌ها نشان از توافق این باشگاه با حمزه یونس دارد، خبر می‌رسد که آگوستو سزار هم از این تیم شکایت کرده است. این همه در حالی رخ داده که فیفا در مورد پرونده کارلوس کاردوسو به مبلغ112 هزار دلار تراکتور سازی را محکوم کرد.
تراکتور سازی در حالی برای نایب قهرمانی و کسب سهمیه مستقیم در لیگ برتر رقابت می‌کند که تکلیف سرباز گیری و البته پنجره تابستانی ابتدای فصل آینده هم مشخص نیست و حتی معلوم نیست که کادر فنی این تیم برای سال آینده چه کسی خواهد بود.
به هر حال پرونده‌های خارجی تراکتور‌سازی فعلا کلاف پیچیده ای ساخته که پیدا کردن سر کلاف آن بسیار سخت است و حل کردن این معادله بسیار پیچیده.آگوستو سزار که فصل قبل برای تراکتور سازی به میدان رفته بود از در 28 بازی برای تراکتور سازی به میدان رفت و یک گل هم به ثمر رساند.
این موارد را داشته باشید و به شایعه‌هایی که از تبریز به گوش می‌رسد دقت کنید، این شایعه‌ها از اختلاف بین مربی و مدیر عامل که نه شاید از اختلاف بین سرمربی و اطرافیان مدیر عامل خبر می‌دهند تا جاییکه برخی می‌گفتند در صورت شکست تراکتور سازی از پدیده امیر قلعه نوعی از روی نیمکت این تیم کنار گذاشته شده و این تیم با سرمربی جدیدی به فینال حذفی می‌رود. در واقع در تراکتور سازی غوغایی برپاست.
تیم بانوان بدون تدارکات
3- برای نقد کردن تیم فوتبال بانوان باید دو سه بازی را دید، باید دقت کرد و برنامه‌ها را زیر ذره بین برد، باید این تیم و تدارکاتش را با تیم ملی فوتسال بانوان مقایسه کرد که رفتند و فهرمان آسیا شدند. آن قهرمانی نشان از این دارد که بانوان ژنتیک و تکنیک قهرمانی را دارند و آنچه ندارند، لیگ قدرتمند است و تدارکات مطلوب و اردوهای اثر گذار.
تیم ملی بانوان در دیدار مقابل ویتنام به وضوح از منظر قدرت بدنی پایین تر از حریف بود و البته به همین دلیل ساده شش تایی هم شد. حریف تقریبا در تمام نقاط زمین می‌دوید و بازیکنان ما روی زانو راه می‌رفتند، از همین یک بازی و البته بررسی بازی میانمار که در آن دیدار هم دو بر صفر باختیم می‌توان فهمید که این تیم تدارکات مطلوبی نداشته و بدون برنامه ریزی درست به ویتنام فرستاده شده است.
در واقع این تیم از سر اجبار به این مسابقات اعزام شد که این موضوع اتفاق اصلا خوبی نیست. کاش آقای تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران برنامه جدی تری برای آماده سازی این تیم داشت و این‌همه بی‌برنامه تیم بانوان را به این مسابقات بین‌المللی اعزام نمی‌کرد.
با این وجود برخی رفتارهای تکنیکی نشان می‌دهد اگر فدراسیون فوتبال برای این تیم برنامه ریزی خوبی داشته باشد در آینده روزهای بهتری می‌توان برای این تیم متصور شد به شرط آنکه این تیم را به چشم بار اضافی برای فدراسیون فوتبال نبینند و از ترس اینکه کنفدراسیون فوتبال مجوز حرفه ای لیگ را باطل نکند این تیم را در آخرین روزها تشکیل ندهند بلکه برنامه مدونی هم برای لیگ بانوان و هم برای تیم ملی داشته باشند.
کاوه رضایی بازیکن دو پا
4- صحنه گل سوم دربی توسط استقلال را به یاد بیاورید، همان صحنه که کاوه رضایی توی سر توپ زد و محمد انصاری را از پیش پا برداشت و سید جلال حسینی هم آنقدر عقب مانده بود که عملا نمی‌توانست مانعی برای کاوه رضایی باشد، کاوه اما توپ را روی پای چپش می‌دید و یک بیرانوند آماده را پیش رو داشت. کاوه با پای چپ توپ را به منتهی الیه سمت چپ فرستاد جایی که توپ مماس با تیر دروازه به تور نشست. ضربه ای که کاوه رضایی زد فوق العاده دقیق بود و با وجود تلاش بیرانوند که شیرجه بسیار خوبی هم رفته بود اما دقت این ضربه توپ را به گل تبدیل کرد تا کاوه سر از پا نشناسد.
گل استقلال را به لوکوموتیو ازبکستان در دیدار برگشت به یاد بیاورید، توپ چرخان و روی زمین به شکلی تصادفی و عجیب به سمت کاوه رضایی آمد آن هم درست برخلاف نقطه ای که کاوه رضایی به پرسپولیس گل زده بود، درست در زاویه مخالف. اینبار کاوه باید با پای راست توپ را به سمت دروازه می‌زد و چنین هم کرد، رضایی با پای راست درست قرینه گل دربی به توپ ضربه زد و توپ مماس با تیر دروازه به تور نشست. ضربه ای که کاوه رضایی زد فوق العاده دقیق بود و با وجود تلاش نستروف اما دقت این ضربه توپ را به گل تبدیل کرد تا کاوه سر از پا نشناسد.
در واقع کاوه رضایی عالی عمل کرد، او هم با پای چپ و هم با پای راست بغل پاهایی زد که از منظر دقت ضربه کاملا با هم قابل رقابت بودند، رضایی در واقع با این دو گل نمایشی زیبا از دوپا بودن را به نمایش گذاشت و به نظر می‌رسد مسیرش را خیلی درست و صحیح طی می‌کند. او تا کنون ۷ گل برای استقلال زده و ۷ پاس گل هم در لیگ برتر داده و در لیگ قهرمانان آسیا هم خوش می‌درخشد و به نظر می‌رسد اگر به این شکل کار را ادامه بدهد، او را هم باید در دایره رقبایی که کی روش برای تیم ملی ایران در خط حمله ساخته ببینیم.