به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۱۲۸۴۲۷
از ارتقای واقعی زنان در حوزه قدرت بازماندیم

تقدير الهه کولایی از اعظم طالقاني

گروه سياسي: الهه کولایی-نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در يادداشتي در روزنامه بهار نوشت:
بدون‌تردید در کشور ما و در شرایط کنونی زنانی هستند که مصداق رجل سیاسی باشند و بر اساس تجربه‌های موفق خود ظرفیت طرح چنین ادعایی را برای ثبت‌نام در زمره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اختیار داشته باشند. با وجود این متاسفانه به‌دلیل ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جامعه ما و سطح توسعه کنونی، ما از ارتقای واقعی زنان در حوزه قدرت سیاسی بازماندیم و در این زمینه عملکرد موفقی حتی در مقایسه با کشورهای همسایه خود نداشتیم. هرچند در دوره دولت یازدهم تلاش‌هایی با همت شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور آغاز شده است، اما با در نظر گرفتن صدمات و آسیب‌های دولت‌های نهم و دهم در این زمینه هنوز هم باید کارهای زیادی انجام شود.

در این خصوص، اقدام قابل تقدیر اعظم طالقانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری دوره دوازدهم برای سومین بار، اقدامی نمادین است در تاکید بر حق انسانی زنان و شایستگی آنان برای احراز چنین جایگاهی در مدیریت کشور به لحاظ توانمندی انسانی. در کشور ما زنان غیر از دوره‌های کوتاه در پست‌های وزرات ظاهر نشده‌اند و توانمندی‌ها و شایستگی‌های آنان در حوزه اجرایی به درستی مورد شناسایی قرار نگرفته و همچنین از این توانمندی‌ها به‌طور صحیح استفاده نشده است.

در چنین جامعه‌ای بدون شک ثبت‌نام زنان، البته زنانی که مصداق رجل سیاسی هستند و نه هر زن و مردی که با گذشتن از درهای وزارت کشور و به دلیل نقص در قانون انتخابات و آیین‌نامه اجرایی مربوط خود را شایسته ثبت‌نام می‌داند و به این‌ترتیب موازین مردم‌سالاری را به سخره می‌گیرد، بلکه زنانی که واقعا رجل سیاسی به حساب بیایند، ثبت‌نام این زنان یک رویکرد اعتراضی است نسبت به فرصت‌های نابرابر و تبعیض‌های گوناگونی که علیه زنان در حوزه‌های مختلف در کشور ما وجود دارد و در واقع در راس آن عرصه سیاست قرار گرفته است. تغییر تفسیری که از واژه رجل سیاسی در قانون اساسی شده است و اینکه این واژه تنها به مردان اطلاق نشود، بلکه زنان توانمند و شایسته را نیز در بر گیرد، مستلزم حضور فعال زنانی که مصداق رجل سیاسی هستند از یک سو و از سوی دیگر زمامداران، مجریان و مفسران قوانین، نه تنها شورای نگهبان بلکه مقام‌ها و مسئولان دولتی در این زمینه است که متاسفانه به دلیل سیطره نگاه مردسالار در طول سال‌های گذشته توجه جدی به آن شکل نگرفته است.

بنابراین با توجه به اینکه لزوم بازنگری در قوانین برای اصلاح نقایص در روزهای گذشته و با حضور افرادی که حائز صلاحیت‌های ابتدایی برای کسب مقام ریاست جمهوری نیستند، احساس شده است، می‌توان امیدوار بود تفسیری که از این رجل سیاسی در قانون اساسی شده است نیز مورد بازنگری قرار گیرد تا به زنان نیز اطلاق شود. این سرشت حرکت اصلاح‌طلبان در جامعه است که با رویکرد مثبت، ظرفیت‌های تغییر و حرکت رو به جلو، در چارچوب تحقق یافتن همه حقوق و آزادی‌های فردی و جمعی حرکت کنند. بر این اساس باید امیدوار بود و تلاش کرد.به نظر می‌رسد بدون شک تا کنون زن بودن افرادی مانند اعظم طالقانی در رد صلاحیت آنان در این زمینه نقش تاثیرگذاری داشته اما پایداری و مداومت ایشان در این زمینه ستودنی است. او صراحتا اعلام کرده است برای مشخص شدن تکلیف رجل سیاسی به عرصه آمده و در واقع الگویی به شمار می‌رود که باید برای دیگران نیز مورد توجه قرار گیرد، برای دیگر زنانی که می‌توانند مصداق رجل سیاسی باشند.

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ۱۴:۱۴
کاش روزی حق خانمها هم برا وزارت و ریاست جمهوری محترم شمرده بشه و بتونند کاندیدای نهایی بشن (351006)
نسل اولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۱/۲۷ ۱۴:۴۱
خانم طالقانی خود از اعضای خبرگان قانون اساسی بوده به عبارت دیگر قانون اساسی ناطق (351008)