کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اقدام پوپولیستی یا ...؟!

28 فروردين 1396 ساعت 15:10


روزنامه بهار: اطلاعیه ستاد هدفمندی یارانه‌های مبنی بر افزایش قابل ملاحظه پرداخت نقدی یارانه برای اقشار ضعیف جامعه که تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد هستند از نگاه برخی رفتاری پوپولیستی برای کسب رای است. فارغ از این نیت خوانی سیاسی در ادامه به بررسی آن چه رخ داده است می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که آیا این رفتار انجام گرفته از سوی دولت روحانی مشابه وعده‌های نشدنی و عوام‌ فریبانه یکی از نامزد‌ها مبنی بر یارانه 250 هزار تومانی است یا خیر؟

1ـ آن چه مبنی بر افزایش یارانه نقدی واریزی برای اقشار ضعیف جامعه انجام گرفت می‌توانست چند ماه پیش و یا چند ماه دیگر رخ دهد تا شائبه انتخاباتی بودن آن در اذهان شکل نگیرد. در نتیجه می‌توان زمان اجرای این طرح را از زاویه دید سیاسی مورد نقد جدی قرار داد.

2ـ کلیت این اقدام تیم اقتصادی دولت اعتدال مبنی بر افزایش سهم اقشار ضعیف از یارانه نقدی اگر در کنار آن با حذف غیر نیازمندان از دریافت یارانه نقدی همراه باشد اجرای مرّ قانون است. قانونی که از دولت پیشین نادیده گرفته شد و حتی در سه سال و نیم اخیر هم آن طور که باید و شاید به اجرای آن توجه شایسته‌ای نشان داده نشد.

3ـ اگر این افزایش یارانه نقدی برای درصد خاصی از مردم که به درستی انجام گرفته است همراه با حذف غیر نیازمندان نباشد می‌تواند منجر به فاجعه‌ای بزرگی مانند افسار گسیختگی مجدد تورم گردد. به این معنا که دولت برای تامین بودجه مورد نیاز برای یارانه‌های نقدی یا به رهاسازی یکباره قیمت‌ها بپردازد و یا از آن هولناک‌تر به دست‌اندازی از بانک مرکزی مبادرت کند که نتیجه آن بار دیگر ایجاد تورمی بالای 40 درصد خواهد بود.

4ـ برخی به شکل غیر منصفانه‌ای این اقدام دولت روحانی را هم سنگ وعده عوام فریبانه یارانه 250 هزار تومانی حمید بقایی و احمدی نژاد می‌دانند. واقعیت آن است که اقدام روحانی با وجود آن که به زمان اجرای آن نقدهایی جدی وارد است اگر با حذف بخش غیر نیازمند جامعه به این یارانه نقدی همراه باشد اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه هاست و منطقی نیست دولتی را به واسطه اجرای قانون پوپولیست بخوانیم.


کد مطلب: 128482

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/128482/اقدام-پوپولیستی-یا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir