به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۹ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۲۸۵۳۸
ورود نیروهای نظامی در وسوسه‌های اقتصادی آن‌ها را از اهداف بلندشان دور می‌کند

نیروهای مسلح از حضور در بازی‌های سیاسی پرهیز کنند

گروه سياسي: رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت یازدهم مفتخر است از روز اول یکی از اهداف بلندش تقویت بینه دفاعی و نظامی ایران بود.
نیروهای مسلح از حضور در بازی‌های سیاسی پرهیز کنند
به گزارش  ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: روز ارتش جمهوری اسلامی به معنای یادآوری ایثار و فداکاری دلاورمردان ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس و پاسداری آنها از مرز و بوم این کشور در قریب به ۳۰ سال بعد از آن دوران است.
او با بیان اینکه از ارتش همواره بعد از انقلاب اسلامی در تاریخ ایران و جهان و در منطقه با نیکی و عظمت یاد می‌شود، اظهار داشت: برخی از ارتش‌های دنیا نامشان یادآور دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، نسل‌کشی و حمایت از تروریسم، بی‌اعتنایی به نظرات ملت و قانون است اما ارتش جمهوری اسلامی یادآور نظم و انضباط و ایمان و دفاع مشروع از سرزمین مقدس ایران و حرکت در چارچوب قانون و منافع و مصالح ملی است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ارتش آزمون خود را در هشت سال دفاع مقدس پس داد، تصریح کرد: هیچ عملیات بزرگی در هشت سال دفاع مقدس نمی‌یابید که از حرکت پرواز هواپیماهای نیروی هوایی ارتش برای رساندن مهمات، تجهیزات و سلاح از مناطق دوردست جهان بری باشد. هیچ عملیاتی در دفاع مقدس نمی‌بینید که قبل از عملیات، پرواز آر.اف۴ را در آن منطقه شاهد نبوده باشیم و با تحلیل عکس‌های این هواپیما بود که طراحی نظامی و عملیاتی ما تکمیل می‌شد.

روحانی افزود: هیچ عملیاتی در دفاع مقدس نمی‌بینید مگر آنکه پشتیبانی هواپیماهای نیروی هوایی ارتش، توپخانه نیروی زمینی ارتش و زرهی نیروی زمینی و هوانیروز ارتش باشد. هیچ عملیات نظامی در دفاع مقدس را نمی‌بنیم که وحدت ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی را مشاهده نکرده باشیم.
او با بیان اینکه ارتش با فداکاری و ایثار به وظایف خود در قانون اساسی به خوبی عمل کرد، خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی ارتش پاسداری از استقلال کشور، تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارد. حفظ نظام، حراست از تمامیت ارضی ایران عزیز و استقلال کشور به صراحت قانون اساسی بر دوش ارتش است.

رئیس جمهور با اشاره به توان امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی ابراز داشت: امروز در مقایسه با دوران دفاع مقدس، نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش و پدافند هوایی در کنار سپاه پاسدارن قدرتمند و بسیج دلاور و نیروی انتظامی، قدرت نظامی هوشمند ما با دوران هشت ساله دفاع مقدس قابل مقاسیه نیست.
روحانی با بیان اینکه روزی نمی‌گذرد مگر آنکه ابتکار نیروهای مسلح و صنعت دفاعی ما در میدان جدید و تجهیزات و ابتکاری نو داشته باشند و این مساله ما را قدرتمندتر از روز گذشته می‌سازد، عنوان کرد: دولت یازدهم مفتخر است از روز اول یکی از اهداف بلندش تقویت بینه دفاعی نظامی ایران بود.
او ادامه داد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که در دولت یازدهم بودجه بنیه دفاعی نسبت به آغاز این دولت  ۱۴۵ درصد رشد داشته است و این به معنای این است که در شرایط سخت اقتصادی کشور اهتمام دولت به تقویت بیشتر نیروهای مسلح بوده است. دولت یازدهم افتخار دارد که بعد از فراز و نشیب سال‌ها یکی از تجیهزات مهم دفاع هوایی کشور را در این دوران به داخل کشور و در اختیار نیروهای مسلح ما قرار داده است. دولت یازدهم افتخار دارد که از لحاظ تجهیزات راهبردی و امکانات راهبردی نیروهای مسلح در سه سال و نیم به اندازه ده سال گذشته آن گام برداشته است.

رییس‌جمهور با بیان اینکه امروز آمادگی نیروهای مسلح ما از هر زمان دیگر بیشتر است، افزود: نیروهای مسلح ما تهدیدی برای دیگران نخواهند بود. نیروهای مسلح ما اولین گام‌شان تشویق به برخورد نظامی با هیچ کشور دیگری نیست. هر حرکت ما دوری از برخوردها و تنش‌ها است اما در عین حال همواره باید هوشیاری خود را در برابر توطئه دیگران حفظ  کنیم و قدرت بازدارندگی خود را روز به روز افزایش دهیم همسایگان ما مطمئن باشند نیروهای مسلح به عنوان دفاع از قدرت کل منطقه مهم و حساس خاورمیانه هستند. کشورهای دیگر می‌توانند به نیروهای مسلح ما اطمینان داشته باشند که قدرت دفاعی کشور ما یک قدرت تدافعی و بازدارنده است و قدرت تهاجمی نیست اما در عین حال نشان داده‌ایم که در برابر تجاوز متجاوزان تا چه حد سخت و قاطعانه از ملت و کشورمان دفاع خواهیم کرد.
روحانی با اشاره به ویژگی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح ما دارای ویژگی‌هایی هسنتد که در کمتر کشوری سراغ داریم. اولین ویژگی آن ایمان و انگیزه الهی است که در قلوب نیروهای مسلح ما و از جمله پرسنل فداکار ارتش ما وجود دارد. این نیروها این انگیزه را با ایثار و جانبازی نشان داده‌اند. هیچ قدرت و تجهیزات و امکاناتی جای ایمان و انگیزه نیروی مسلح و قدرت پرسنلی نیروی مسلح را نمی‌گیرد.

او به دومین ویژگی ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: دومین ویژگی نیروهای مسلح ما ارتباط آنها با ملت است ملت در کنار نیروهای مسلح هستند و نیروهای مسلح ما در کنار ملت بزرگ ما هستند هر کجا منافع ملی است نیروهای مسلح ما در خط مقدم منافع ملی و حراست از منافع ملی هستند و هر کجا رنج و سختی ملت را ببینند نیروهای مسلح در کنار مردم هستند هر کجا آلام طبیعی و مشکلات طبیعی باشد در کنار مردم نیروهای مسلح هستند این ارتباط وسیع بین نیروهای مسلح و ملت یکی از ویژگی‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. ویژگی دیگر نیروهای مسلح ما داشتن فرماندهی کل قوا است که این فرماندهی نشات از اسلام، فقه، ولایت، عدل و اعتدال می‌گیرد. فرماندهی نیروهای مسلحی که از طریق جایگاه دینی و جایگاه قانونی این شان و مرتبه را بدست آورده است. عشق نیروهای مسلح، اعتماد نیروهای مسلح و احساس تکلیف دربرابر فرماندهی کل قوا یکی از ویژگی ممتاز نیروهای مسلح ما است.

او با تاکید براینکه که سلاح و سداد نیروهای مسلح ما اجرای توصیه و وصیت امام راحل و تاکیدات مقام معظم رهبری است، گفت: نیروهای مسلح ما از بازی‌های سیاسی باید به دور باشند هر مقدار فاصله نیروهای مسلح ما طبق تاکید امام راحل از سیاست و سیاست بازی دورتر باشد آن نیرویی  مسلح قدرت‌مندتر و ملت در کنار آن نیروهای مسلح خواهند بود. ارتش جمهوری‌اسلامی ایران در طول سی سال بعد از دفاتع مقدس و همچنین سایر نیروهای مسلح به این وصیت و تاکید مقام معظم رهبری عمل‌کرده‌اند و برای ما مهم است. گرچه نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی طبق ماده ۱۴۷ قانون اساسی باید به دولت کمک کنند و در زمینه‌های امدادی آموزشی، جهاد سازندگی البته به شرط آنکه به قدرت دفاعی آن‌ها لطمه‌‌ای وارد نکنند در کنار دولت باشند اما در عین حال ورود نیروهای مسلح در وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند آن‌ها را از اهداف بلند دور کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: وسوسه‌های اقتصادی می‌تواند افکار فرماندهان و نیروهای مسلح را از وظیفه اصلی خود دور کند. امیدواریم با وحدت و اتحاد نیروهای مسلح و اجرای دستورات دینی و فرماندهی کل قوا شاهد وحدت بیشتر نیروهای مسلح و اقتدار بیشتر نیروهای مسلح باشیم و در همه‌جا مردم ما می‌توانند در کنار نیروهای مسلح احساس آرامش کنند.