کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نسخه ۴مرحله‌ای آمریکا برای اسد

30 فروردين 1396 ساعت 11:05

گروه بين المل: دولت آمریکا در ادامه مداخله‌های خود در سوریه یک سناریوی چهار مرحله‌ای برای سوریه تدوین کرده که امیدوار است روسیه را هم با خود همراه سازد.


به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی مسئول که خواست نامش فاش نشود، گزارش داد، مرحله اول شامل نابودی داعش می‌شود یعنی اعزام نیروهای آمریکا به سوریه تنها برای نابودی داعش است چراکه بنا به گزارش خبرگزاری اینترفاکس روسیه، واشنگتن تاکید کرده که قصد ندارد برای براندازی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه نیرو به سوریه اعزام ‌کند.

مرحله دوم بر لزوم برقراری ثبات در سوریه تمرکز دارد که در جریان آن واشنگتن قصد دارد توافقنامه‌های آتش‌بس را بین دولت و گروه‌های شورشی و مخالف امضا کند. همچنین صحبت‌هایی از ایجاد "مناطق امن موقت" مطرح است که باید مقامات نظام سوریه در ایجاد این مناطق مشارکت کنند. در این حالت ممکن است جنگنده‌های آمریکا و هم‌پیمانانش بر فراز این مناطق بدون خطر برخورد با نیروی هوایی سوریه پرواز کنند. آمریکا تمایل دارد مقامات محلی روی کار بیایند. در مناطق سنی نشین اوضاع از سوی شخصیت‌های سنی و در مناطق کردنشین اوضاع توسط کردها اداره شود. در این دوره باید کشور سوریه نیز به واسطه یک دولت موقت اداره شود.

در مرحله سوم که شامل دوره انتقالی یا گذار است بشار اسد باید طبق طرح آمریکا داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کند در صورت مخالفت با این مساله و امتناع از رفتنش باید از  مشارکت در انتخابات او را منع کرد یا از طریق تهدید او به تحت پیگرد قرار دادنش به اتهام ارتکاب جرایم جنگی او را کنار گذاشت. واشنگتن معتقد است اسد احتمالا با ترک قدرت و خروج از کشور به مقصد روسیه یا ایران در صورت تضمین تحت پیگرد قرار نگرفتنش موافقت کند. اما کاخ سفید بعید نمی‌داند بشار اسد ساقط شود یا حتی از سوی دشمنانش کشته شود! آسوشیتدپرس گزارش داد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در جریان سفرش به مسکو به همتای روس خود تاکید کرد که کشورش رفتن داوطلبانه اسد را ترجیح می‌دهد.

اما مرحله چهارم مربوط به اوضاع سوریه بعد از پایان دوره انتقالی است. در اینجا صحبت از حضور نظامی روسیه در داخل سوریه مطرح است. آمریکا به رغم اختلاف با روسیه به همکاری با آن معتقد است. به منظور توقف جنگ در سوریه این همکاری مهم است و دلیل آن نیز تاثیر زیاد روسیه در سوریه است. برای ترغیب روسیه به همکاری در اجرای این طرح آمریکایی واشنگتن به مسکو پیشنهاد باقی ماندن دو پایگاه روسی یعنی پایگاه دریایی در طرطوس و پایگاه هوایی در حمیمیم سوریه را می‌دهد. اما نکته قابل توجه این است که چطور ممکن است چنین تضمین‌هایی را به رغم پیچیدگی مساله و عدم اطلاع از قدرت‌هایی که در آینده در سوریه روی کار خواهند بود، داد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیشتر درباره مطرح شدن طرح مذکور در جریان سفر تیلرسون به مسکو و دادن آن به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه صحبت کرده بود.


کد مطلب: 128578

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/128578/نسخه-۴مرحله-ای-آمریکا-اسد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir