به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۲۸۶۲۶

خواندن افکار انسان‌ها ممکن می‌شود!

گروه علمی: محققان دستگاهی ابداع کرده‌اند که با تشخیص امواج مغزی انسان‌ها می‌تواند افکار آن‌ها را بخواند. این موفقیت احتمالاً درنهایت می‌تواند افراد مبتلا به سندرم قفل‌شدگی را قادر سازد تا ارتباط برقرار کنند.
خواندن افکار انسان‌ها ممکن می‌شود!
به گزارش ایرنا، بااین‌حال محققان تأکید کردند که این سیستم تا حدودی نتیجه‌بخش است، به‌طوری‌که میزان موفقیت آن در تشخیص اعداد از صفرتا 9 ، 90 درصد و میزان موفقیت آن در تشخیص تک‌هجاهای زبان ژاپنی 61 درصد بوده است.اما در بیانیه‌ای در خصوص این تحقیق که توسط پژوهشگران دانشگاه فناوری تویوهاشی در ژاپن منتشرشده، آمده است که براساس این مطالعه، در آینده نزدیک امکان ساخت یک دستگاه کارآمد برای خواندن افکار افراد و بازتاب آن‌ها به دیگران میسر است.

آن‌ها حتی این احتمال را مطرح کردند که تنها در عرض پنج سال بتوان دستگاهی برای خواندن افکار انسان‌ساخت که به‌راحتی توسط یک اپلیکیشن تلفن همراه اداره شود.محققان دانشگاه تویوهاشی در این تحقیق جدید با استفاده از نوار مغزی (EEG)، امواج مغزی افراد را در حین صحبت کردن کنترل کردند.سپس آن‌ها با استفاده از فراگیری ماشینی و مطابق با رویه‌ای که برای ساخت هوش مصنوعی استفاده می‌شود، امواج مغزی افراد را با هجاها و اعداد مطابقت دادند.

در بیانیه دانشگاه تویوهاشی آمده است که فناوری ابداع‌شده می‌تواند اعداد صفرتا 9 را با 90 درصد دقت و با استفاده از امواج مغزی و یا نوار مغزی که در حین شمارش اعداد گرفته می‌شود، تشخیص دهد.همچنین این دستگاه در تشخیص 18 تک‌هجای ژاپنی به‌دقت 61 درصدی دست‌یافت که این عملکرد از عملکرد تحقیقات قبلی بهتر بود. این گروه تحقیقاتی چارچوب پژوهشی متفاوتی ابداع کردند که می‌تواند در یک سری داده‌های کوچک به عملکرد بالایی دست یابد. آن‌ها اکنون برنامه دارند یک رابط مغز و کامپیوتر ابداع کنند که بتواند لغاتی را که تنها تصور می‌شوند و ادا نمی‌شوند، شناسایی کند.این فناوری در وضعیت سندرم قفل‌شدگی که به عدم تحرک اندام‌ها در عین حفظ هوشیاری اطلاق می‌شود و نیز برای افراد معلول که توانایی ارتباط کلامی خود را ازدست‌داده‌اند، احتمالاً می‌تواند کمک‌کننده باشد.