به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۳۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۱۲۸۶۳۱

شکایت از فیلم «یک روز بخصوص»!

شکایت از فیلم «یک روز بخصوص»!
گروه هنری: کارگردان فیلم «یک روز بخصوص» تاکید کرد: به جز شورای پروانه نمایش هیچ شخص، نهاد یا ارگانی حق اجتهاد یا اظهارنظر درباره اکران شدن یا نشدن یک فیلم را ندارد.

همایون اسعدیان در پی اعتراض مدیرعامل بنیاد اهدای عضو ایرانیان به فیلمش در گفت‌وگویی با ما، بیان کرد: پیرو شکایتی که از طرف خانم دکتر نجفی‌زاده ـ مدیر انجمن اهدای عضو ایران ـ مطرح شده است، تاکید می‌کنم که ما در هیچ بخشی از فیلم «یک روز بخصوص» ادعا نکرده‌ایم که یک داستان واقعی را روایت می‌کنیم، اگرچه مدعی هم نمی‌شوم که چنین اتفاقاتی (فروش اعضای بدن و دلالی) در ایران نمی‌افتد.  
 
او ادامه داد: من یک فیلم پلیسی یا معمایی نساختم که بخواهد ردیابی کند آیا در لیست پیوند قلب می‌توان دست برد یا خیر؟! که اگر این کار را کرده بودم، یک داستان دیگر ساخته می‌شد. در واقع در فیلم «یک روز بخصوص» با فرض اینکه اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مسئولیت فردی ما در برابر آن چیست، به موضوع پرداخته‌ایم تا به این ترتیب تماشاگر را به فکر بیندازیم و به چالش بکشیم. اسعدیان خاطرنشان کرد: بنابراین در هیچ کجای فیلم «یک روز بخصوص» ماجرای اینکه سرنخی از دلالی عضو به کجا وصل می‌شود پیگیری نشده است بلکه موضوع اصلی به چالش کشیدن یک آدم آرمان‌گرا است که مجبور به تصمیم‌گیری میان یک انتخاب اخلاقی و غیراخلاقی می‌شود.

این کارگردان سینما در ادامه گفت: نکته دومی که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که بسیار خوشحالم از اینکه بنیاد اهدای عضو به کاری که می‌کند، این‌چنین حساس است و به فیلمی که ما ساخته‌ایم هم حساسیت نشان می‌دهد. این بنیاد می‌تواند فیلم ما را نقد کند و بگوید غیرواقعی است، اما اینکه چنین بنیادی یا هر نهاد دیگری خودش را در مرحله اجتهاد قرار دهد و بگوید یک فیلم اکران شود یا نشود، دقیقا مشکلی است که در سینمای ما وجود دارد، در حالیکه در این سینما شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متشکل از نمایندگان نهادهای مختلف است درباره اکران فیلم‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و بالاترین مرجع برای تشخیص و صدور مجوز است.

او افزود: اگر امروز بنیاد اهدای عضو فکر می‌کند، می‌تواند این فیلم را از پرده سینما پایین بکشد، فردا هر جای دیگری می‌تواند خواستار توقیف فیلمی شود که آن را مخالف با اهداف و مواضع خود می‌داند. این مشکل فعلی سینمای ایران است که یک ارگان یا نهاد می‌تواند مدعی شود بنابه غیرواقعی بودن یک فیلم از اکران آن جلوگیری شود. اسعدیان گفت: برای من جای تعجب است که مدیر بنیاد اهدای عضو مدعی است، پس از جشنواره به آقای ایوبی (رییس وقت سازمان سینمایی) نامه داده تا از اکران فیلم «یک روز بخصوص» جلوگیری شود و من نمی‌دانم چه کسی به چنین نهادی اجازه داده چنین کاری کند و در این باره خود را مجتهد بداند؟!

او با اشاره به اینکه وقتی فیلم «طلا و مس» را ساخته،عده‌ای بها و نقدهای تندی وارد کردند که باعث لطمه زدن به بیماران مبتلا به ام‌اس شده است، افزود: من از هر نقد تندی به فیلم‌ام استقبال می‌کنم اما تاکید می‌کنم اجتهادی را که بخواهد صلاح بداند یک فیلم اکران شود یا نشود در حیطه وظایف مدیری همچون مدیر بنیاد اهدای عضو نمی‌دانم و معتقدم در این باره تنها مرجع شورای پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اگر اینطور نباشد، پس باید وزارت ارشاد را تعطیل کرد.

اسعدیان در پایان خطاب به مدیر بنیاد اهدای عضو ایران خاطرنشان کرد: این نکته را هم تاکید می‌کنم که داستان فیلم «یک روز بخصوص» بدون تحقیق ساخته نشده است و برای اطلاعات بیشتر شاید بد نیست مصاحبه یک دلال عضو که در روزنامه شرق منتشر شده بود و یکی از شخصیت‌های فیلم ما بر اساس همین مصاحبه شکل گرفت را بخوانید تا بدانید چه خبر است. به تازگی مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، مباحث مطرح شده در فیلم "یک روز بخصوص" که با موضوع اهدا و پیوند عضو در حال اکران است را مغایر با واقعیت‌ها دانسته، تولید چنین فیلم‌هایی را باعث ضربه به فرهنگ نوپای اهدای عضو خواند و مراتب اعتراض و شکایت خود را به وزارت ارشاد اعلام کرد.