به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۱۲۸۸۱۴

برنامه‌های نبودنی و نشدنی

برنامه‌های نبودنی و نشدنی
رضا صادقیان
مسئله انتخابات و کسب کرسی ریاست جمهوری به رای شهروندان و برنامه‌های ارائه شده توسط آنها ارتباط مستقیم دارد. اینکه مردم کدام یک از برنامه‌های کاندیدای انتخابات را نزدیک به واقعیت‌های جاری بدانند و به برنامه‌های اعلام شده رای بدهند، نشان می‌دهد شهروندان در پی حل مشکلات براساس برنامه‌های زمینی و شدنی هستند. تجربه تلخ هشت سال زمامداری با تصویب برنامه‌های ناگهانی در دولت نهم و دهم آنقدر برای اکثر شهروندان هزینه‌ساز بوده که نیازی نمی‌بینند به آن دوره بازگردند. مهمتر از برنامه‌های اعلام شده کارنامه قابل بررسی کاندیدا است.

در واقع هر کدام از کاندیدای ریاست جمهوری با توجه به داشتن مسئولیت‌های مهم و تاثیرگذار طی سال‌های گذشته می‌بایست نشان دهد در دوره مسئولیت خود کدامیک از برنامه‌های کارشناسی شده را به اجرا گذاشته و نتایج اجرایی شدن آن برنامه‌ها چه بوده است. بیان حرف‌های شفاهی و‌ترسیم یک آرمان‌شهر در این مرحله مهم که به حیات کشور و شهروندان بازمی‌گردد به تنهایی مفید نخواهد بود. به عنوان مثال، از میان سه شعار شگفت‌انگیز آقای قالیباف می‌توان این پرسش را از ایشان پرسید. کارنامه شما در زمینه ایجاد شغل در شهرداری تهران با توجه به آمار و ارقامی که درباره بودجه شهرداری منتشر می‌شود تاکنون چه بوده است؟

 اگر بپذیریم بودجه جاری شهرداری تهران با سه وزارتخانه دولت برابری می‌کند، بدون‌تردید می‌توان از شهردار تهران توقع بالا بردن آمار اشتغال در شهر تهران را نیز داشت، بنابراین شهردار می‌بایست از ایجاد مشاغلی سخن بگوید که در طول مدیریت وی در شهرداری برای عموم مردم ایجاد شده است. نمی‌توان به آسانی از بالا بردن آمار اشتغال طی 4 سال آینده و ایجاد پنج میلیون شغل سخن گفت و همزمان کارنامه قابل قبولی در طول مدیریت سابق ارائه نکرد.  فرهاد رهبر، مسئول اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سال‌ها قبل طی مصاحبه‌ای از مصائب استخدام نیروهای جدید و افزون شدن بار مالی آنان گفته بود.

زمانی که وزیر وقت آموزش و پرورش از استخدام رسمی بیش از سه هزار نیرو در هیات دولت سخن می‌گوید، ریاست سازمان مدیریت به عنوان مخالف و در جواب وزیر مربوطه براساس بودجه کشور و ناتوانی دولت در تامین حقوق نیروهای تازه استخدام شده از تامین نشدن بودجه و افزایش بار مالی این نوع استخدام‌ها طی ماه‌های آینده می‌گوید و سرانجام با همین استدلال معلمان حق‌التدریس به صورت رسمی جذب نهاد دولت نمی‌شوند. نقل این خاطره نشان می‌دهد جذب نیروی انسانی در بدنه دولت به سادگی انجام شدنی نیست.

 بنابراین مشخص نیست چشمان آقای قالیباف به کدام گنج پنهان و کشف نشده است که وعده ایجاد شغل به شمارگان پنج میلیون را می‌دهند؟ دادن چنین وعده‌هایی شاید در هنگام تبلیغات ریاست جمهوری و یا به دست آوردن کرسی‌های انتخاب با رای شهروندان پیروز میدان شود ولی در صورت محقق نشدن آن وعده‌ها شاهد بی‌اعتمادی مردم به کلیت ساختار تصمیم‌گیری خواهیم بود.مسئله دادن وعده‌های بی‌شمار و محقق نشده صرفا به دولت‌های وقت بازنمی‌گردد، اگر شهردار تهران در اندیشه ایرانی آباد به سر می‌برد،  شرط اول آن است که از دادن وعده‌های بزرگ و برنامه‌های غیرواقعی به شهروندان دوری کند، نمی‌توان اعتماد مردم را دستمایه رقابت‌های انتخاباتی قرار داد و به فردای بعد از انتخابات اندیشه نکرد. آقای رئیسی نیز از وضعیت فعلی ناراضی و خبر از برآمدن دولت کرامت با رای مردم می‌دهد. تاکنون نیز کمپین ایشان برنامه‌ای ارائه نداده است. مشخص نیست سیاست آقای رئیسی درباره مسائلی از قبیل کاستن یارانه انرژی، پرداخت نقدی یارانه به مردم یا بالا بردن مبلغ آن طی سال‌های آینده چیست. کمک به ایجاد اشتغال نیز به صورت بسیار کلی مطرح و خبری از برنامه‌ شفاف نیست. نقد شرایط فعلی و بیان ایرادهایی که بسیاری از شهروندان با آن روبه‌رو هستند، مشکلی را حل نخواهد کرد. توقع اصلی از کاندیدای ریاست جمهوری ارائه برنامه‌های کارشناسی شده و قابل اجرا است.

اتکا کردن به متن‌های انشایی و یا دادن شعارهایی که در صورت دست نیافتن باعث افول سرمایه اجتماعی در میان شهروندان خواهد شد نه تنها برنامه‌های سازنده به حساب نخواهد آمد بلکه می‌توان از آن برنامه‌ها به عنوان قوی‌ترین نیروی مخرب در جامعه نام برد. بیان و تکرار چنین سخنانی نمایان می‌سازد کاندیدای محترم برنامه‌ای برای ارائه به مردم ندارند. وقتی پای برنامه‌های اجرایی و شدنی در میان باشد، کاندیدای محترم به بیان بندهای برنامه می‌پردازد در ضمن وضعیت امروز را نیز به نقد کشیده و ایرادهای برنامه‌های سابق را بیان خواهد کرد. در چنین وضعیتی نیازی به حمله و یا نامه‌نگاری به ریاست سازمان صدا و سیما نیست، خبری از حمله به دولت وقت نیست، در واقع در نبود برنامه قابل ارائه و منسجم است که شاهد حمله به دولت و حاشیه‌سازی هستیم. نحوه تبلیغات آقایان قالیباف و رئیسی نشان می‌دهد خبری از برنامه در میان نیست.
مرجع : روزنامه بهار

۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۱۲:۲۴
خوشه چینانند!!! (351434)