به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ساعت ۱۵:۴۵
کد مطلب : ۱۲۸۸۲۴

10 درصد دانش‌آموزان چاق هستند

گروه جامعه: وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر از 10 دانش آموز 9 نفرشان دچار کم تحرکی هستند که در آینده با دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و مفصلی و استخوانی مواجه می‌شوند.
10 درصد دانش‌آموزان چاق هستند
به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه همایش بزرگ سفیران سلامت که صبح امروز در مجموعه ورزشی مصلی نژاد شهرری برگزار شد، دانش ضمن تاکید بر تقدم پیشگیری در حوزه سلامت اظهار کرد: مردم نیاز به بیمارستان، دارو، تجهیزات پیشرفته و ... دارند اما با سبک زندگی امروز کار اساسی این است که در حوزه پیشگیری فعالیت کنیم. بخشی از این وظیفه به مجموعه حاکمیت و بخشی از آن به مردم و سبک زندگی آنها بر می‌گردد.وی ادامه داد: این موضوع که 10 درصد دانش آموزان چربی خون بالا و 50 درصد آنها اضافه وزن دارند زنگ خطری برای خانواده‌ها است و باید حتما مراقبت کنند. امروز 27 درصد مردم فشار خون دارند و اگر این روند ادامه پیدا کند حتما آینده خوبی نخواهیم داشت.

هاشمی ضمن اشاره به برنامه مشترک وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت در خصوص تربیت سفیران سلامت در دانشگاه‌ها و مدارس ادامه داد: خانواده‌ها و انجمن‌های زیادی از این طرح استقبال کردند. حداقل اگر خود این افراد رعایت کنند و نمک و چربی کمتری استفاده کنند و تحرک خود را افزایش دهند، اتفاق خوبی خواهد افتاد. در حال حاضر از 10 دانش آموز 9 نفرشان دچار کم تحرکی هستند. آنها در آینده با دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و مفصلی و استخوانی مواجه می‌شوند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر دانش آموزان برخلاف برخی از بزرگسالان به جای نصیحت کردن عامل به دانسته‌های خود باشند می‌توانند روی رفتار همکلاسی ها و خانواده خود تاثیرگذار باشند. ما باید در حوزه ارتقای دانش مردم در حوزه سلامت و فرهنگ تلاش کنیم. از صدا و سیما و رسانه‌ها نیز خواهش می‌کنیم که کمک کنند. کشوری می‌تواند پیشرفت کند که مردم سالمی داشته باشد. در غیر اینصورت آنها امنیت هم ندارند.هاشمی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی نیز باید به بهبود این وضعیت کمک کنند خاطرنشان کرد: این مسئله که سالیانه 18 هزار نفر بر اثر تصادف از بین می‌روند بسیار بد است و بخشی از آن به عهده مردم و بخشی دیگر وظیفه مسئولان است. آنها باید رودربایستی‌ها را کنار بگذارند و جایی که با سلامت مردم بازی می‌شود قاطعانه تصمیم بگیرند و پیشگیری کنند در سایر حوزه‌هایی که به اعصاب و روان، تغذیه و سایر جنبه‌های سلامت مردم آسیب می‌رسانند نیز بی پرده صحبت کنند. در غیر اینصورت نمی‌توانیم هزینه این وضعیت را در دهه‌های آینده تامین کنیم.
به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت در همایش سفیران سلامت دانش آموزی اظهار کرد: در ایران مردم تا 60 گذشته به علت ابتلا به وبا، سرخک و سایر بیماری‌های غیر واگیر از بین می‌رفتند. امروز شرایط دنیا به دلیل پیشرفت بشر تغییر کرده و ورود واکسن‌ها به بازار بدن انسان را در مقابل بیماری‌های واگیر مقاوم می‌کند. اما مشکل اصلی ما در حال حاضر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است.وی افزود: طبق آمار تقریبا از هر 10 دانش آموز ایرانی پنج نفر از آنها چاق هستند این معادل 10 درصد جمعیت دانش آموزان کشور است. همچنین 27 درصد آنها چربی خون بالا دارند که یکی از دلایل اصلی آن استفاده از فست فودها است. همچنین از هر 10 دانش آموز نیز حداقل یک نفر به طور روزانه از سوسیس و کالباس استفاده و تنها 60 درصد آنها از شیر استفاده می‌کنند.
 به گفته وزیر بهداشت از هر چهار نفر ایرانی یک نفر به دلیل مصرف زیاد نمک مبتلا به فشار خون بالا هستند یعنی 89 درصد ایرانیان بیش از حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند. همچنین به دلیل با کیفیت نبودن آرد، نمک زیادی در نان‌های ما وجود دارد که لازم است وزارت صنعت و جهاد کشاورزی به این موضوع توجه کنند.هاشمی با بیان اینکه 80 درصد دانش آموزان ایرانی کم تحرک هستند، اضافه کرد: سفیران سلامت باید بیش از توصیه عمل کنند. در حال حاضر دو میلیون و 500 هزار سفیر سلامت در کشور آموزش دیده‌اند که بخش عمده‌ای از آن را دانش آموزان تشکیل می‌دهند و قرار است این رقم را به 20 میلیون نفر افزایش دهیم. اگر بتوانیم جمعیت دانش آموزان را از نظر سواد بهداشتی ارتقا دهیم می‌توانیم انتظار داشته باشیم که 30 سال آینده مردم سالمتری خواهیم داشت. در این حوزه تغییر رفتار بسیار سخت است ولی در طولانی مدت موثر خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر امروز هزینه‌های سرسام آوری به خانواده‌ها و کشور از نظر ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر وارد می‌شود به این دلیل است که طی سه دهه گذشته درست عمل نکرده‌ایم، اظهار کرد: در این دوره از فعالیت وزارت بهداشت 35 میلیون نفر خدمت به دانش آموزان در زمینه پیشگیری از پوسیدگی دندان ارائه شد و یک میلیون و 250 هزار نفر از آنها نیز از نظر سلامت روان، تغذیه و سایر جنبه‌های سلامت فردی معاینه شدند.