به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۲۸۸۵۵
مشارکت 79 درصد مردم فرانسه در انتخابات رياست‌جمهوري

ماکرون و لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه

ماکرون و لوپن در دور دوم انتخابات فرانسه
گروه بين الملل: در حالی که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه حاکی از کشیده شدن این انتخابات به دور دوم است، موسسه نظرسنجی ایپسوس پیش‌بینی می‌کند که امانوئل ماکرون خواهد توانست در دور بعدی پیروزی را برای خود به ارمغان آورد. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، موسسه ایپسوس بر اساس نظرسنجی انجام گرفته توسط این موسسه پیش‌بینی کرده که در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه امانوئل ماکرون پیروز خواهد شد.بر اساس نتایج این نظرسنجی، ماکرون با کسب رأی ۶۲ درصد آرا در دور دوم خواهد توانست مارین لوپن راست‌گرا را مغلوب سازد. خبرگزاری رویترز با اشاره به نتایج غیررسمی منتشر شده از انتخابات گزارش داده که امانوئل ماکرون و مارین لوپن در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه توانسته‌اند بالاترین آرا را به خود اختصاص داده و به دور دوم راه یابند.
 
ماکرون و لوپن در راند دوم

نتایج انتخابات فرانسه
وزیر کشور فرانسه با اشاره به نتایج نهایی دور نخست انتخابات فرانسه، گفت: «امانوئل مَکرون» و «مارین لوپن» به ترتیب 23.75 و 21.53 درصد آرای را کسب کردند و به دور دوم این انتخابات راه یافتند.
 
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز، «اتیاس فکل» نرخ مشارکت فرانسوی ها در این انتخابات را 78.69 درصد اعلام کرد. بر اساس این گزارش، آرای دیگر نامزدهای انتخابات فرانسه به ترتیب «فرانسوا فیون» جمهوریخواه 19.91 درصد، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه نافرمان» 19.64 درصد و «بنوا آمون» سوسیالیست 6.35 درصد اعلام شده است.
نامزدهای موسوم به «نامزدهای کوچک» که پیشتر نیز رای آنها کمتر از پنج درصد پیش بینی می شد به ترتیب «نیکولا دوپو-انیان» از «حزب فرانسه به پاخواسته» با 4.75 درصد، «ژان لاسال» از جنبش «مقاومت» با 1.22 درصد، «فیلیپ پوتو» از «حزب نوین ضد سرمایه گذاری» با 1.10 درصد، «فرانسوا آسلینو» از « اتحادیه مردمی جمهوریخواهان» با 0.92 درصد، «ناتالی آرتود» از «حزب مبارزه کارگران» با 0.65 درصد و «ژاک شمیناد» از «حزب اتحاد و ترقی» با 0.18 درصد آرای در جایگاه های ششم تا یازدهم ایستادند. دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ هفت می (17 اردیبهشت) با حضور دو منتخب دور نخست برگزار می شود. برای انتخابات 2017 ریاست جمهوری فرانسه، 66 هزار و 546 شعبه رای گیری در سرزمین اصلی پیش بینی شده بود و افزون بر 50 هزار نیروی پلیس و ژاندارم امنیت محل های اخذ رای را تامین می کردند.

به گزارش بی.بی.سی امانوئل ماکرون پس از اعلام اولین نتایج گفت: "مردم فرانسه اشتیاق خود را برای تغییر نشان دادند و تردیدی نیست که فصل تازه‌ای در تاریخ سیاسی فرانسه رقم خورده است." مارین لوپن هم نتیجه رای‌گیری را تاریخی خواند و گفت: "آینده فرانسه در معرض خطر است" و مردم باید به دنبال نامزدی باشند که تغییر واقعی ایجاد می‌کند. او خود را نامزد مردم خواند و وعده داد با روند افسارگسیخته جهانی شدن مبارزه کند. بنوا آمون، نامزد حزب سوسیالیست هم که بر اساس نتایج اولیه پنجم شده از مردم خواسته تا در دور دوم همگی به امانوئل ماکرون رای بدهند. او شکست خود را "شکست فاحش تاریخی" برای چپ فرانسه خواند.

اما ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی شکست را نپذیرفت و گفت: "وقتی نتایج رسمی آرا اعلام شود همه باید به آن احترام بگذارند." این انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی، با حضور بیش از پنجاه هزار پلیس و هفت هزار سرباز، برگزار شد. انتخابات این دوره ریاست جمهوری فرانسه با دقت در کشورهای دنیا پیگیری شد و همگان می‌خواستند ببینند آیا یکی از مهمترین دموکراسی‌های غربی هم با تکان سیاسی روبرو خواهد شد و نامزدی مخالف ارزشهای لیبرال و نظام سیاسی مستقر به ریاست جمهوری خواهد رسید یا نه. انتخاب دو نامزد راست و چپ افراطی، مارین لوپن از جبهه ملی و ژان لوک ملانشون از حزب "فرانسه نافرمان" برای ثبات اتحادیه اروپا که اخیرا شاهد خروج بریتانیا از آن بوده اهمیت حیاتی دارد.

فرانسوا اولاند، رییس جمهور فعلی، از حزب سوسیالیست که محبوبیتش را از دست داده در این انتخابات نامزد نشد، او در تاریخ معاصر فرانسه اولین رییس جمهوری است که تصمیم گرفته برای دور دوم نامزد نشود.
امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال میانه‌رو و طرفدار اتحادیه اروپا، که بر اساس نظرسنجی‌های پیش از روز انتخابات بیش از همه شانس پیروزی در انتخابات دور دوم را داشت در صورتی که به ریاست جمهوری برسد در ۳۹ سالگی جوانترین رییس جمهور تاریخ فرانسه خواهد شد. مارین لوپن نامزد جبهه ملی علت تمام مشکلات فرانسه را مرزهای باز می‌داند و قول داده پذیرش مهاجران را به شدت محدود کند (۱۰ هزار نفر در سال در مقایسه با حدود ۱۴۰ هزار نفر فعلی)، از اتحادیه اروپا و یورو خارج شود و بنیادگرایان افراطی را از فرانسه اخراج کند. او حتی می‌خواهد امامان مساجد باید به زبان فرانسه موعظه کنند.

فرانسوان فیون نامزد محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواهان در آغاز مبارزات انتخاباتی پیشتاز بود اما زمانی که یک روزنامه فرانسوی فاش کرد او با استفاده از بودجه عمومی برای همسر و فرزندانش مشاغل "کاذب" ایجاد کرده بود محبوبیتش کاهش یافت با این حال، با وجود انتقادها، او حاضر نشد از دور رقابت کنار برود.

سیدمحمد خادمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۱۴:۳۰
ایشاا...ماکرون رای بیاره جالبه شنیدم ماکرون از خانمش 24سال کوچکتره قابل توجه مردان و جوانان دنبال خانم با سن بین 15تا20سال!! (351444)
معیری
Netherlands
۱۳۹۶/۰۲/۰۴ ۲۰:۰۹
نظرسنجی های خالی بندی هیلاری رو فراموش نکردیم. مطمئنم لوپن رای میاره و دیگه این پیش بینی های خالی بندی برای همیشه فراموش میشه. (351458)
۱۳۹۶/۰۲/۰۵ ۰۰:۱۰
تو ایران هم همینطور میشه
رئیسی با 66 درصد آراء در دور دوم پیروز میشه (351463)