به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۶ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۱۲۸۹۴۹
گفت‌و‌گوی «بهار» با کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس؛

رشد اقتصاد و صنعت در دولت کنونی

رویا خسروی- روزنامه بهار:
این روزها که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری قرار داریم، برخی از منتقدان و طرفداران رقبای دولت کنونی از مشکلات عدیده اقتصادی که کشور سال‌هاست با آنها دست و پنجه نرم می‌کند به عنوان پاشنه آشیل دولت نام می‌برند. این در حالی است که قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی عملکرد دولت را در این حوزه مثبت ارزیابی کرده و آنچه را که رقبا به آن اشاره نمی‌کنند دلیل اصلی کاستی‌های اقتصادی می‌دانند.به اعتقاد عضو هیات رئیسه کمیسیون صنعت و معدن مجلس، دولت کنونی در حوزه تولید و رشداقتصادی موفق عمل کرده است. سعید باستانی در گفت و‌گو با «بهار» با بیان اینکه دولت کنونی، کشور را در شرایط تحریم تحویل گرفته است، افزود: اینکه کدام یک از کاندیداهای ریاست جمهوری می‌توانند شرایط تولید و اشتغال را در مسیر درست و موفقی پیش ببرند، تا اعلام برنامه هایشان چیزی مشخص نیست اما آنچه که اکنون مشخص است برون‌رفت کشور از شرایط حساس تحریم و رشداقتصادی مناسب در دولت فعلی است.
نماینده مردم‌تربت حیدریه در مجلس باتاکید در دولت کنونی به تازگی از رکود اقتصادی خارج شده و از رشدمنفی به مثبت و رشد اقتصادی از حدود ۵- به۳. ۵- درصد رسیده است، تصریح کرد: اکنون زمان پیاده کردن برنامه‌های دولت است. به گفته وی، اکنون باید منتظر بود تا دولت فعلی برنامه‌های خود را به اجرا درآورد چراکه با اجرای برخی از برنامه‌ها شاهد تغییرات مثبتی در حوزه تولید کشور بوده و‌هستیم. باستانی در خصوص کمیته ویژه رفع موانع تولید با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی نیز گفت: این اقدام پسندیده‌ای است که در این دولت انجام شده است تا بتوان در مواقع ضروری و با حمایت دولت به کمک واحدهای بزرگ تولیدی که دچار مشکل می‌شوند، رفت.  این کمیته با بازدیدهای میدانی و نشست‌ها و جلسه‌هایی با واحدهای تولیدی درصدد شناخت مسائل و مشکلات آنان خواهد بود تا با کمک دستگاه‌های اجرایی به برطرف کردن آن کمک کنند.

 اقتصاد ایران نیاز به تعامل با جهان دارد
دیگر کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «بهار» با تاکید بر اینکه، تولید و اقتصاد ایران اکنون روند روبه رشدی را سپری می‌کند، افزود: اقتصاد ایران نیاز به تعامل با جهان دارد. مهدی پازوکی معتقد است:  دولت کنونی با دنیا متین سخن می‌گوید و در صورت ادامه این پروسه، به طورقطع اقتصاد ایران روند روبه رشدی را شاهد خواهد بود. این کارشناس و اقتصاددان با تاکید بر لزوم اجرای اقتصادمقاومتی در کشور تصریح کرد: قطع ارتباط با جهان، رشد منفی را به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه نرخ تورم منطقی در اقتصاد باید بین ۲ تا ۴ درصد باشد، تاکید کرد: تورم در دولت کنونی تک رقمی شده است، اما هنوز با جایگاه مطلوب فاصله دارد، بنابراین دولت بعد هم باید ادامه دهنده این سیاست باشد تا به تورم مطلوب اقتصادی که منجر به توسعه کشور می‌شود، برسیم و این برای ادامه حیات تولید و صنعت لازم است.

به اعتقاد وی، اقتصاد و صنعت ایران در حال حرکت است و به سمت بهتر شدن گام بر می‌دارد و رکودی که هم اکنون در کشور فراگیر شده است با حضور سرمایه گذار برطرف می‌شود و نباید با عدم کنترل تورم جلوی رکود را گرفت. این اقتصاددان ضمن بیان این موضوع که دولت یازدهم آشنایی خوبی با فضای بین الملل دارد و به همین دلیل می‌تواند زمینه ساز تعامل با کشورهای پیشرفته شود، تاکید کرد: در داخل برخی تندروها هستند که به دلیل برخورداری از ثروت‌های بادآورده رانتی مانع از تعامل با کشورهای پیشرفته می‌شوند و همین مساله باعث شده که دستاوردهای دولت را موردانتقاد قرار دهند. به گفته این کارشناس اقتصادی، با تداوم اقدامات دولت کنونی، فضای اقتصادی و صنعتی کشور پویا شده و دستاوردهای دولت شکوفا می‌شود. پازوکی با تاکید براینکه تولید نفت و ارزآوری این بخش از صنعت در کشور در دولت کنونی رشد چشمگیری داشته است، افزود: می‌توان شرایط را به نحوی اداره کرد که دولت زمینه ساز حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد تا صنعت کشور نیز رشد مطلوبی را شاهد باشد.

به گفته وی، در دنیا به طور بالقوه ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیارددلار سرمایه آزاد وجود دارد که ظرفیت جذب در کشورهای مختلف را دارد و اگر فقط ده درصد این رقم در داخل جذب شود، اقتصاد ایران رونق چشمگیری خواهد یافت. وی در خصوص وضعیت صنعت و تولید کشور در دولت کنونی معتقد است: وضعیت کنونی تولید و صنعت در کشور مثبت است و لزوم ادامه این روند احساس می‌شود. بر اساس گفته پازوکی، بانک مرکزی، مرکز آمار ایران و سازمان‌های بین المللی روند تولید ملی ایران را در دولت کنونی مثبت و روبه رشد اعلام کرده‌اند.