به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ساعت ۲۰:۳۶
کد مطلب : ۱۲۹۰۲۹
ارزیابی عملکرد شورای شهر در دوره چهارم

کارنامه شورای شهر تهران؛ رد یا قبول؟

روزنامه بهار: با توجه به نزدیک شدن به پایان چهارمین دوره شورای شهر تهران و پنجمین دوره انتخابات آن؛ برخی کارشناسان بر این باورند که شورای قبل با همه مشکلاتی که پیش روی خود داشته،  نتوانست عملکرد و نمره قابل قبولی را ازآن خود کند.  اعضای این شورا حتی در همین روزهای منتهی به پایان دوره خود هم نتوانستند شهردار تهران را برای پاسخگویی درباره عدم دریافت مرخصی و سفرهای انتخاباتی به سایر نقاط کشور به صحن علنی بکشانند. هر چند طی چند سال گذشته برخی از آنها مانند آقایان تندگویان و حقانی و چند تن دیگر از آنها، اعتراضات خود را مبنی بر اقدامات و کم کاری‌های شهردار اعلام کرده اند. در همین خصوص با دو تن از اعضای شورای شهر تهران  گفت و گو کرده‌ایم تا از آنها درباره نقاط ضعف و قوت احتمالی شورای چهارم  سوال کنیم.

غلامرضا انصاری: شورای شهر در نقش نظارت ضعف‌هایی دارد
با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره چهارم شورای شهر، عملکرد اعضای شورا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ در حوزه فردی اعضای شورای شهر تخصص و تجربه‌های مفیدی دارند و بسیار موفق هستند، اما در شورای شهر عملکرد کلی اعضا مطرح است که  با توجه به مدیریت سنتی شورای شهر باید بگویم به طور کلی شورا نتوانسته عملکردی مفیدی از خود در پرونده این دوره به جای بگذارد.
می‌توانید به چند مورد از این ضعف‌ها اشاره کنید؟ شورای شهر در نقش نظارت ضعف‌های بسیار زیادی دارد و با توجه به ضعفی که در مدیریت شوراهای دوره‌های قبل داشته ایم، به طور طبیعی رسالت واقعی، زیر ساخت‌های نظارتی، استقلال مالی و بدهی‌های شهرداری از ضعف‌های عمده این دوره از شورا به حساب می‌آید.
شهر تهران را در این کشمکش‌های سیاسی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
شهر تهران در بعد قانونی ضعیف‌ترین دوران را در چند سال اخیر گذرانده است. شهردار تهران باغات، منابع مالی، غلات و پارک‌ها را صرفا برای پروژه‌های تبلیغات خود ساماندهی کرد و شهری بدون امکانات و بدهی‌های کلان را برای مدیران و شهردارآینده باقی خواهد گذاشت.
پرونده شورای شهر را در دوره چهارم چگونه می‌بینید؟
به اعتقاد من شورای شهر در این دوره پرونده غیر قابل قبول و منفی را در کارنامه مدیران شهری ثبت کرده است.
رضا تقی پور: بدهی‌ها برای شهرداری یک موضوع جاری است
پس از او با رضا تقی پور رئیس کمیته اقتصادی وتنظیم مقررات مدیریت شهری به گفت و گو نشستیم.
با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره چهارم شورا، عملکرد اعضای شورای شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
برای ارزیابی این دوره باید نگاهی به تاریخچه همه موضوعات در طول این 4 دوره  داشته باشیم و نسبت به دوره‌های قبل عملکرد اعضای شورای شهر را ارزیابی کنیم. از یکشنبه گذشته برنامه‌ای‌ترتیب داده‌ایم که همه اعضای کمیسیون‌ها گزارشات مربوط به خود را اعلام کنند و به ما تحویل بدهند.  شورای چهارم بسیار موفق‌تر از دوره‌های قبل بوده و همه اعضای شورای شهر سعی بر این داشتند که با نگاهی سیستماتیک در این دوره فعالیت داشته باشند و همچنین حسابرسی‌های سال 94 را تمام کرده‌ایم و حساب‌های سال 95 هم رو به پایان است.
به نظر شما اعضای شورای شهر آنطور که باید توانسته‌اند به وظایف خود عمل کنند؟
باید همه اعضای شورای شهر نگاه استراتژیک و آینده نگر به  موضوعات شهر داشته باشند و در بحث کلان شهری بیشتر توجه داشته باشیم، البته که شورای شهر در جریان ریز همه جریانات شهری است و با مسئولیت پذیری همه اعضا، مشکلات شهری را حل می‌کنند.
یعنی به نظر شما عملکرد شورای شهر در این دوره مثبت بود؟
بله، در این دوره عملکرد اعضای شورای شهر با توجه به دوره‌های گذشته بسیار مثبت‌تر بوده و همچنین از سال 92 تا سال 98 برنامه‌های تدوین شده و مثبتی برای شهر تهران در نظر گرفته شده است.
در بحث نظارت و بودجه چطور؟ باز هم عملکرد را مثبت می‌بینید؟
بله، در بحث‌های نظارتی و بودجه هم عملکرد فوق العاده مثبتی داشته ایم، الگوی منطقی در جریان‌های اجتماعی و موضوعات شهری را بدون دخالت گزارش‌های سیاسی افراطی و حتی با رویکردهای انتقادی به موانع مدیریت کرده‌ایم و همچنین نتیجه مثبت آن را دیده ایم.
فکر نمی‌کنید شورای شهر در بحث بدهی‌های شهرداری کم‌کاری هایی انجام داده باشد؟
بحث بدهی‌ها برای شهرداری یک موضوع جاری است و شهرداری برای تامین مخارج شهر تهران باید از منابع زیادی استفاده کند. طبیعتا وام گرفتن برای پروژه‌ها و تامین مالی یک تصمیم مدیریتی است که اگر با سازوکار درست انجام بگیرد مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر افرادی بگویند که شهرداری بدهکار است، قضاوت بدی کرده‌اند شهرداری برای سامان دهی اوضاع شهری نیاز به تامین منابع مالی دارد و ما باید این کمبود بودجه را با وام گرفتن از بانک‌ها جبران کنیم. البته اگر پرداخت این وام‌ها را به تعویق بیاندازیم، قطعا بدهی‌های وحشتناکی به بار خواهد آمد. اگر وام گرفتن با نرخ‌های درست انجام شود قطعا تصمیم گیری‌های درستی برای شهر تهران می‌توانیم انجام بدهیم. برای مثال پروژه‌های مترو و بزرگراه‌ها اگر   به موقع افتتاح شود و بتوانیم وام هایی با درصد‌های معقول برای تامین منابع مالی در نظر بگیریم آن وقت شهروندان در هنگام‌تردد در ایستگاه‌های مترو به راحتی به همه خیابان‌ها دسترسی خواهند داشت. اگر ما در افتتاح موضوعات شهری کوتاهی کنیم و پروژه‌ها را به موقع تحویل ندهیم در حق شهروندان جفا کرده ایم.