به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۱۲۹۳۰۱
علي ربيعي:

تغيير جامعه توزیعی به سمت تولیدی

گروه اقتصادي: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: دولت تدبیر و امید در اولین گام های خود، کشور را از جامعه ای توزیعی که در آن تنها پول بدون کار کارشناسی در میان مردم توزیع می شود به جامعه تولیدی که با کار و تولید همراه است، تبدیل کرد.
تغيير جامعه توزیعی به سمت تولیدی
به گزارش ایرنا، علی ربیعی دوشنبه شب در «همایش بزرگ روز جهانی کارگر» در سالن همایش های شهرداری قم، افزود: توزیع هر اندازه پول در میان مردم، ظرف مدت کوتاهی به پایان می رسد و نتیجه ای در رشد و پیشرفت کشور ندارد و تنها باعث درگیر شدن اقتصاد کشور در کسری می شود.
وی بیان کرد: درجامعه توزیعی، درآمد حاصل از فروش نفت که سرمایه ملی است، تبدیل به تولید نمی شود و در این جامعه کارگر کرامت خود را به دست نمی آورد و تنها دلالان هستند که به موقعیت های خاص دست پیدا می کنند، در مقابل این پدیده، درجامعه تولیدی جایگاه کارگران گرامی داشته می شود و تولیدات آن ها بازارهای داخلی و بین المللی را به تصاحب خود درمی آورد. وی با بیان اقدام های انجام شده در دولت یازدهم برای رونق یافتن جریان تولید و اشتغال در کشور، گفت: در روزهای نخست آغاز به کار این دولت، بیش از 2 هزار و 400 کارخانه در خط قرمز قرار داشتند و درحال تعطیلی بودند، با تلاش های دولت حداقل 400 کارخانه خطوط تولید خود را مجدد راه اندازی کرد و برای رفع مشکل بقیه واحدهای صنعتی نیز کارهای کلینیکی و کارشناسی صورت گرفت.

ربیعی ادامه داد: تعطیل شدن یک کارخانه در یک سال و 2 سال صورت نمی گیرد، بلکه این اتفاق حاصل فرآیندی دست کم هشت ساله است؛ دولت یازدهم تمام توان خود را برای حل مشکل واحدهای صنعتی و افزایش تولید آنهابه کار گرفته است ولی این مساله ای زمانبر است و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت یازدهم تلاش کردیم فضای همدلی میان کارگران و کارفرمایان حاکم باشد و در این مدت چهار سال، قراردادهای افزایش حقوق و دستمزد بدون اختلاف به امضا نمایندگان کارگران و کارفرمایان رسید.

وی افزود: اعتماد کارگران به دولت و نظام باعث شد شرایط سخت سال های گذشته را پشت سر گذاریم و اکنون با یک شیب مناسب به سمت ارتقا وضعیت کار و تولید در کشور حرکت می کنیم.
وی ادامه داد: در این دولت 16 هزار و 500 میلیارد تومان برای تثبیت وضعیت اشتغال کشور اختصاص یافت تا با انجام اقدام های هنرمندانه و کارشناسی شده از بیکار شدن جوانان میهن جلوگیری شود.
ربیعی گفت: دراین مدت حوادث ناشی از کار و مرگ خاموش کارگران کاهش قابل توجهی یافت و حدود 40 درصد از حوادث کار با انجام اقدامات بهداشتی و حفاظتی کم شد. وی بیان کرد: در دولت یازدهم بیش از 47 درصد تشکل های کارفرمایی و 60 درصد تشکل های کارگری ایجاد شد که این رقم بسیار بالایی است که در دولت های گذشته سابقه ندارد.

وی ادامه داد: امروز مشکل کارگران حاشیه نشین در بخش درمان حل شده است و بیش از 11 میلیون تن در این مناطق دفترچه بیمه سلامت دریافت کرده اند.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حل مشکل کارگران غیر رسمی دغدغه دولت در سال جدید است که امیدواریم با اعتبارات درنطر گرفته شده برای این موضوع، شاهد رفع آن در آینده نزدیک باشیم. وی افزود: با انجام کارهای کارشناسی شده، تلاش می کنیم هر ایرانی به همراه داشتن دفترچه بیمه سلامت، بیمه بازنشستگی هم داشته باشد تا بدون دغدغه نسبت به آینده، به فعالیت های اجتماعی خود بپردازد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم ارزش بیمه روستائیان و عشایر بیش از 500 درصد ارزش بیشتری پیدا کرد و تعداد بسیار زیادی از کارگران بخش کشاورزی و دامداری از آن بهره مند شدند. ربیعی در خصوص مسکن مهر گفت: کسانی که برای خانه دار شدن در طرح مسکن مهر ثبت نام کردند، بر روی چشم ما قرار دارند؛ در این طرح پول مردم را گرفتند و در بیابان خانه ساختند و حال آنکه هر مجتمع مسکونی در کنار خود احتیاج به امکانات رفاهی همچون مدرسه، بیمارستان، جاده و غیره دارد؛ در این دولت تلاش شد مشکل واحدهای مسکونی مسکن مهر برطرف و واحدهای نیمه تمام تحویل صاحبان خود گردد.
وی افزود: امسال دولت در چارچوب طرح مسکن اجتماعی برای تامین مسکن کارگران و بازنشستگان برنامه های خاصی دارد تا آسایش بیشتری برای این اقشار زحمت کش فراهم شود.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل کودکان جا مانده از تحصیل، با خانواده 170 هزار کودک ارتباط برقرار شد و با تامین هزینه های تحصیلی و درنظر گرفتن مددکار، مشکل بسیاری از این کودکان برطرف گردید که این اقدام نگاه مثبت مردم نسبت به دولت و نظام جمهوری اسلامی را در پی داشت.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کودکانی در کشور بودند که به دلیل مشکلات مادی مادرانشان، زندگی آن ها در یکهزار روز اول زندگی درخطر بود، تلاش کردیم در طول سال به طور پیوسته به آن ها سبد تغذیه ارائه کنیم تا سلامت مادران و کودکان نیازمند حفظ شود.

وی با اشاره به این که حل مشکلات کشور با وعده های یک سال و 2 ساله امکان پذیر نیست، ادامه داد: با وجود این که در قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم میزان درآمد حقوق بازنشستگان نسبت به تورم بسیار کاهش یافته بود، اما با تدبیر و خرد ورزی وضعیت صندوق های بازنشستگی بهبود یافت و از تسلط افراد نااهل در آن ها جلوگیری شد. وی بیان کرد: من در مقابل شما کارگران احساس خدمتگزاری دارم و چون خود از جامعه کارگری وارد عرصه مسئولیت شده ام با مشکلات شما به صورت کامل آشنایی دارم و برای رفع آن ها می کوشم. ربیعی گفت: در طول این سال ها به طور متوسط هر سال بیش از 14 تا 23 درصد به حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اضافه شد و امسال نیز با تامین منابع مالی 2 هزار میلیارد تومانی از محل بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی، حداقل حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی به مبلغ یک میلیون و صد هزار تومان خواهد رسید.

وی افزود: درست است که هنوز با وضعیت ایده آل در نظام پرداختی حقوق بگیران تامین اجتماعی فاصله داریم اما مسیر حرکت اصلاح شده و روند حرکت با یک شیب مناسب به سمت بهبودی در حرکت است.وی ادامه داد: اکنون از بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در مراکز طرف قرارداد هیچ هزینه ای دریافت نمی شود و در موضوع بیماران خاص و صعب العلاج هم 90 درصد هزینه ها توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت می گردد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بیش از 100 هزار تن از کارگران ساختمانی تحت بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند و براساس برنامه ریزی های انجام شده، 100 هزار تن دیگر از کارگران بخش ساختمانی نیز تا پایان اردیبهشت ماه جاری بیمه خواهند شد.وی افزود: در این مدت بیش از 2 میلیون شغل ایجاد کردیم، ولی باید بدانیم سالی یک میلیون 200 هزار تن به جمعیت جویای کار کشور اضافه می شود که بیشتر آن ها جوانانی هستند که از دوره های گذشته برای نیاز اشتغال آنان فکری نشده است.وی با اشاره به این که عده ای دانشگاه های بسیاری را تاسیس کردند تا افراد با تاخیر وارد بازار کار شوند، ادامه داد: در دوره های گذشته هر سال 600 هزار تن به جویندگان کار اضافه می شدند که اگر در همان زمان برای اشتغال آنان فکری می شد، اکنون شاهد این حجم از بیکاران تحصیل کرده نبودیم.

ربیعی گفت: خدا رو شکر که اکنون دولت تدبیر و امید بر سر کار است چرا که اگر دولتی سرکار بود که میزان اشتغال در آن مثل گذشته پایین بود اکنون معلوم نبود چه فاجعه ای در کشور رخ می داد؛ در شرایط فعلی باید با عقلانیت و تدبیر برای جوانان کشور شغل های پایدار ایجاد کرد.وی افزود: اشتغال در پالایشگاه فراورده های نفتی در بخش خصوصی 300 تن و در بخش دولتی در بهترین حالت 700 تن است و این بخش در نهایت می تواند برای 32 هزار تن در کشور اشتغال ایجاد کند، نبابراین باید از ارائه آمارهای ناصحیح در این خصوص پرهیز کرد.وی ادامه داد: اکنون منابع تامین اجتماعی در بخش درآمد ها و هزینه ها به بهترین صورت مدیریت می شود و این صندوق برای آیندگان نیز حفظ خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طول دوره مسئولیت، هر سال برای شرکت در جشن روز کارگر به شهر مقدس قم سفر کردم و امیدوارم بتوانم هر روز بیش از پیش از درد و رنج جامعه کارگری کشور بکاهم. وی در ادامه با تشکر از حمایت های علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از جامعه کارگری، افزود: دولت یازدهم با همکاری مجلس و تعامل مناسب با یکدیگر، مشکلات بخش تولید و اشتغال را حل خواهند کرد و زندگی بهتری را برای کارگران رقم خواهند زد.ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که معرفت حلقه گمشده برخی از جریانات سیاسی کشور است، گفت: امروز روز میلاد حضرت ابوالفضل (ع) بود که یاد او برای ما ایرانیان با گرامیداشت صفت نیکوی معرفت و ادب همراه است، هرکس ایشان را الگوی خود قرار می دهد نباید به هر قیمتی به اصول انسانی پایبند نباشد و با سخنان بی اساس جریان مقابل خود را هدف قرار دهد. یازدهم اردیبهشت ماه سالروز گرامیداشت مقام کارگر است.علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید مهدی صادقی استاندار قم، رضا سیار فرماندار قم و شماری دیگر از مسئولان ملی و استانی در این همایش حضور داشتند.در پایان همایش از فرهیختگان ملی و استانی جامعه کار و تلاش (کارگران، کارفرمایان، تعاون گران و صنعتگران نمونه) تجلیل به عمل آمد.