به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۳ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۱۲۹۴۱۲
حمایت اصولگرایان میانه رو از حسن روحانی

آیت‌الله غرویان: اصولگرایان فقط جمنا نیستند

آیت‌الله غرویان: اصولگرایان فقط جمنا نیستند
فائزه طاهری- روزنامه بهار
همان‌طور که پیش از این هم انتظار می‌رفت، برخی از اصولگرایان معتدل هم به حسن روحانی اقبال نشان دادند. این مهم  در سال ۹۲ که روحانی از جبهه اعتدالیون برخاست هم با حمایت ناطق نوری اتفاق افتاده بود. امروز هم  اصلاح‌طلبان که تنها نامزد خود را روحانی اعلام کردند و اعتدالیون همچنان پشت سر او ایستاده‌اند، به این جمع اصولگرایان معتدل هم اضافه شده است که ستادی تحت عنوان ستاد اصولگرایان حامی روحانی تشکیل دادند. در همین ارتباط با آیت الله محسن غرویان از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم به گفت‌وگو نشستیم تا از چند و چون حمایت اعتدالیون اصولگرا از روحانی آگاه شویم. غرویان که خود از جمله از اصولگرایان میانه رو محسوب می‌شود،  معتقد است:  اگرچه بخش قابل توجهی از اصولگرایان در جمنا جمع شدند اما تفکرات اصولگرایی منحصر به تفکرات جمنایی نیست. به همین خاطر است که اصولگرایان معتدل که جمنا را افراطی می‌دانند و خود مشی اعتدالی را می‌پسندند،‌ترجیح دادند در انتخابات از روحانی که برخاسته از جبهه اعتدالیون است حمایت کنند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.
***
* در روزهای اخیر از طرف اصولگرایان معتدل ستادی تشکیل شد برای حمایت از آقای روحانی. نظر شما درباره حمایت این اصولگرایان از آقای روحانی که در صدر آنها آقای ناطق نوری قرار دارد، با توجه به اینکه سال 92 هم آقای ناطق از آقای روحانی حمایت کرده بودند، چیست؟
البته دفتر آقای ناطق عضویت رسمی ایشان را در شورای عالی این ستاد تکذیب کردند اما در هر حال از نظر فکری آقای ناطق شخصیتی معتدل هستند و از نظر حمایت فکری و اندیشه‌ای، از اندیشه آقای روحانی یعنی اعتدال‌گرایی حمایت می‌کنند. بنده هم در همین طیف فکری هستم و از اندیشه اعتدال حمایت می‌کنم. در واقع طیف اعتدال‌گرایان اصولگرا یا اصولگرایان اعتدالی نزدیک به طیف فکری روحانی هستند و حمایتشان از او خوب و سازنده است.

* وضعیت حامیان آقای روحانی در تشکل‌های اصولگرایی که از روحانیون تشکیل می‌شوند همچون جامعه روحانیت مبارز چگونه است؟
افراد مهمی در جامعه روحانیت مبارز از ایشان اعلام حمایت کرده‌اند و نه فقط این تشکل که جامعه مدرسین قم، حوزه علمیه قم و درصد وسیعی از اصولگرایان هستند که اندیشه‌های آیت‌الله هاشمی و دکتر روحانی را تایید و حمایت می‌کنند و اعتدالگرا هستند.

* ارزیابی شما از نفس تشکیل ستاد اصولگرایان حامی روحانی چیست؟  
در هر حال در آستانه انتخابات گروه‌های سیاسی با افکار و اندیشه‌های مختلف به صحنه می‌آیند و این اصولگرایان هم احساس کردند که ضرورت دارد در برابر طیف‌های دیگر که برخی افراطی و برخی تفریطی هستند، اعتدالیون هم حمایت خود را از روحانی اعلام کنند. اینها کسانی هستند که طرفدار اندیشه‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و مشی اعتدالی ایشان هستند.

* با توجه به اینکه جمنا و اصولگرایان هم خودشان کاندیدا دارند، محمدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم، این افراد چطور از کاندیداهای اصولگرا حمایت نمی‌کنند و حمایت آنها از طرف اصولگرایان به طرف آقای روحانی برگشته است؟
اصولگرایی یک مفهوم مبهم است که گاهی مشخص نیست چه ملاکی دارد. درست است که اصولگرایان در جمنا جمع شدند اما تفکرات اصولگرایی منحصر به تفکرات جمنایی نیست. اصولگرایان معتدل هم از آن طیفی هستند که جمنا را افراطی می‌دانند و خودشان مشی اعتدالی را می‌پسندند.

* به نظر شما از کاندیداهای اصولگرا، همه در صحنه باقی می‌مانند و یا نهایتا به یک ائتلاف می‌رسند و یکی از آنها باقی می‌ماند؟
بسیار بعید به نظر می‌رسد که یکی به نفع دیگری کنار برود. هر سه هم صریحا اعلام کردند که ما تا آخر می‌ایستیم.

* از آقایان روحانی و جهانگیری چطور؟ با توجه به اینکه آقای جهانگیری از ابتدا اعلام کردند برای دفاع و تشریح عملکردهای دولت یازدهم آمدند، به نظر شما ایشان در نهایت به نفع آقای روحانی کنار خواهند رفت؟
قراین همین را نشان می‌دهد. به نظر بسیاری از تحلیل‌گران هم بهتر است که جهانگیری به نفع روحانی انصراف بدهد. به هر حال آقای روحانی چهار سال رئیس‌جمهور بودند و این چهار سال دیگر هم کاملا بر اوضاع مسلط خواهند بود. به علاوه اینکه شخصیت روحانی به لحاظ اینکه در کسوت روحانیت است، عضو مجلس خبرگان است، تحصیلات حوزوی بالا دارد، در مجموع به نظر می‌رسد‌ترجیح با ایشان باشد و آقای جهانگیری علی‌القاعده به نفع روحانی انصراف خواهد داد.

* انتقاداتی که اصولگرایان و به خصوص آقای قالیباف به حضور جهانگیری دارند را تا چه حد وارد می‌دانید؟ با توجه به اینکه می‌گویند جهانگیری اصلا نباید برای دفاع از روحانی کاندید می‌شد.
این موضوعات را قانون مشخص می‌کند. به هر حال قانون به هر کسی این حق را می‌دهد که ثبت‌نام کند، شورای نگهبان هم که صلاحیت این دو را تایید کرده، اشکالی نگرفته است. بنابراین دیگر افراد نمی‌توانند به شورای نگهبان اشکال بگیرند. شورای نگهبان تایید کرده که ایشان حضور داشته باشند و اگر قرار بود حضور نیابند این مساله را شورا تعیین می‌کرد. کاندید شدن آقای جهانگیری یک حق قانونی است که مورد تایید شورای نگهبان هم قرار گرفته است.

* نکاتی هست که اصولگرایان به عنوان انتظار از آقای روحانی داشته باشند و تاکنون این نکات را مطرح کرده و از این پس هم بخواهند گوشزد کنند که از نقطه‌نظر آنها به روحانی مطرح شود؟
هیچ دولتی مطلق نبوده و نیست. ما از ابتدای انقلاب هر دولتی که داشتیم با هر گرایش فکری، یک سری کارهای مثبت انجام دادند و یک سری کارها که مورد انتقاد بوده است. دولت آقای روحانی هم همین است. روحانی هم می‌گوید که علم غیب ندارد اما سعی می‌کند شفاف و با صداقت عمل کند. مهم این است که دولت روحانی گرایش به آینده و نگاه به توسعه دارد و در فکر توسعه کشور بر اساس علم‌محوری، عقلانیت و اخلاق است. اینها امتیازاتی است که دولت روحانی دارد و اصولگرایان و علمای حوزه و مراجع هم همین نکات را تذکر دادند. روحانی هم تلاش خود را می‌کند که در همین مسیر توسعه علمی رو به آینده کشور را حرکت دهد.

* نظر شما درباره اولین مناظره‌ای که بین کاندیداها  برگزار شد چیست و کفه مناظره بیشتر به کدام سمت بود؟
کفه مناظره بیشتر به سمت آقای جهانگیری بود در درجه اول و بعد آقای روحانی. قضاوت عموم مردم هم همین است. البته آقای قالیباف مقداری به دولت حمله و هجمه کردند در حالی که مردم منتظر این هستند که هر کاندیدایی طرح‌های ریز و کاربردی خود را ارائه کند.

* روحانی که چهار سال عملکرد دارد و برنامه هایش مشخص است و همین روند را هم ادامه خواهد داد اما به نظر می‌رسد باقی کاندیداها آنطور که باید به ارائه برنامه‌های خود نمی‌پردازند و صرفا آرمان پردازی می‌کنند و یا به حمله و تخریب عملکرد دولت مشغول هستند. این مساله و روندی که آنها پیش گرفتند چه معایبی دارد؟
کاندیداها اکثرا می‌خواهند حرف‌هایی بزنند که رای مردم را به سمت خود جمع کنند و برخی از این کاندیداها کلیات و آرمان‌های خود را مطرح می‌کنند اما برخی هم بر اوضاع کشور و آمار و ارقام مسلط هستند، مانند آقای جهانگیری. مردم توقع دارند که کاندیداها مطالعه کنند، طرح ارائه دهند، با کارشناسان از قبل مشورت کنند و اینها را در مناظره‌ها مطرح کنند. مثلا آقای هاشمی‌طبا طرح جهانگردی و توریسم را مطرح کردند و گفتند این موضوع اشتغال‌زاست. من هم همین عقیده را دارم که باید صنعت گردشگری را در ایران فعال کرد. کشور ایتالیا مدعی است ۷۰ برابر فروش نفت کشور ما از توریسم درآمد دارد. کشور ما هم جنبه جذب گردشگر بالایی دارد. اگر روی این موضوع کار شود بسیاری از جوانان ما هم در این حوزه گردشگری فعال و مشغول به کار می‌شوند. کاندیداها باید روی نکات این‌چنینی تاکید بیشتری داشته باشند.

* فکر می‌کنید انتخابات ۹۶ به چه نحوی پیش برود؟ مطابق میل اصلاح‌طلبان اعتدالیون یا رقبای آنها؟
من فکر می‌کنم رقابت بین چهار نفر رئیسی، قالیباف، روحانی و میرسلیم به طور جدی باقی می‌ماند. احتمالا هم به دور دوم کشیده شود اما به طور قاطع نمی‌توان در این زمینه نظر داد. باید منتظر مناظرات هفته‌های آینده نیز بود.
* پیشنهادی برای مناظرات بعدی دارید که کاندیداها و خصوصا دولت کنونی بهتر بتواند برنامه‌های خود را به سمع و نظر مردم برساند؟
این برنامه‌ها باید در رسانه‌ها منتشر شود، میزگرد تشکیل شود، سخنرانی تشکیل شود. در حال حاضر اطلاع‌رسانی‌ها سریع انجام می‌شود و رسانه‌ها هم نقش مهمی دارند. کاندیداها نیز باید مقداری جزئی‌تر صحبت کنند و مدل‌های برنامه‌های خود را صریح‌تر و شفاف‌تر بیان کنند که تاثیر مثبتی در جامعه خواهد داشت.