کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش اصولگرایان برای انقطاع از گذشته

روزنامه بهار , 17 ارديبهشت 1396 ساعت 12:16


دکتر علی میرزامحمدی (جامعه شناس)

به تازگی رئیسی با طعنه به نامزدهای ریاست جمهوری دولت تدبیر و امید (دکتر روحانی- دکتر جهانگیری) به صدا و سیما پیشنهاد نموده است که مناظره‌ای بین دولت احمدی نژاد و دولت روحانی برگزار بشود تا دیگر در مناظره‌ها پیش رو طیف دولت روحانی در پاسخ به انتقادات، ضعفهای دولت احمدی نژادی و میراث بر جای مانده از ایشان را مطرح نکنند؟ ! رئیسی در این پیشنهاد تلاش می‌کند:
الف- به افکار عمومی چنین القا نماید که او گفتمانی جدید و متمایز از دولت احمدی نژادی به ارمغان آورده است. این تلاش برای القای تمایز از «احمدی نژادیسم»  در حالی است که حامیان رئیسی همان‌هایی بودند که هم از نظر سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری باتی اصلی دولت احمدی نژادی بوده اند. همان‌هایی که در چهره احمدی نژاد هاله نور دیدند و او را به عالم غیب وصل یافته به تصویر کشیدند. در کابینه اش حضور یافتند و در مقابل اقداماتش نه تنها سکوت کردند بلکه یاری‌گری نمودند!؟
رئیسی در تلاش برای تمایز گفتمانی خود از دیگر اصول گراها پس از نتیجه نشست جمنا اعلام نمود که کاندیدایی مستقل است و مستقل به انتخابات وارد شده است؟ !
ب- رئیسی همچنین با این پیشنهاد تلاش می‌کند عملکرد دولت روحانی را نه با مرجع «مقایسه با گذشته»  بلکه با انقطاع از آن و القای شکاف بین دولت خیالی خود با وضعیت کنونی که مسبب آنرا دولت روحانی به تصویر می‌کشد به زیر سوال ببرد!؟
در اینجا باید از او پرسید که اگر او پیروز انتخابات بشود آیا بی‌توجه به میراث بر جای مانده از دولت‌های پیشین عمل خواهد نمود؟ دولت آینده چه بخواهد یا نخواهد مجبور است میراث دار دولت‌های پیشین باشد. نگاه به آینده بر اساس تحلیل تحولات گذشته و سرمایه حال صورت می‌گیرد.
استدلال‌های قیاسی مبتنی بر زمان را که در مناظره ها این دوره و حتی دوره‌های پیشین به کار گرفته می‌شود می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:
الف‌- قیاس حال با گذشته: طیف دولت روحانی در مناظره‌ها بیشتر از این شیوه بهره می‌گیرد.
ب‌- قیاس حال با آینده: طیف اصول گرا و مشخصا قالیباف و رئیسی از این شیوه بهره می‌گیرند.
اما تفاوت این دو قیاس در این است که آینده هنوز اتفاق نیفتاده است و مدینه فاضله‌ای که جناح اصول گرا از آنها دم می‌زنند در تحلیل‌های اقتصاددانهای بی طرف سرابی بیش نیست! چراکه نگاه به آینده باید بر اساس تحلیل تحولات گذشته و سرمایه حال صورت بگیرد و آینده‌ای که خود را از گذشته قطع شده بداند رویایی دست نیافتنی خواهد بود.

سوال ما از طیف اصول گرا به ویژه آقای قالیباف و رئیسی این است که آنها چه دیدگاهی به عملکرد دولت احمدی نژادی دارند. آیا در صف منتقدین این دولت قرار دارند یا حامیان آنها. اگر در صف منتقدین این دولت‌اند چرا از نقد عملکرد این دولت هراسان می‌شوند. و اگر در صف حامیان آنها هستند چرا به نقدهای ارائه شده به عنوان ادامه دهنده همان تفکرات یا تفکرات شبه احمدی نژادی پاسخ نمی‌گویند!؟
آقای رئیسی با این پیشنهاد، هراس روانشناسی خود را از تبارشناسی انتقادی عملکرد دولتها و جایگاه خود در این میانه نمایان کرده است. اما همگان می‌دانند قطار توسعه ملتها بی توجه به گذشته و مسیری که پیش از آن طی شده است نمی‌تواند در ریلی بی گذشته به آینده رهسپار شود.

این هراس روانشناختی علاوه بر آنکه به نقد عملکرد ایشان در نهادهای قضایی مرتبط است ریشه در آن دارد که او در کارنامه کاری خود هیچ تباری از کارهای اجرایی ندارد. نه نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است و نه منتخب حضور در کابینه‌ای بوده است. او میدان دشواری را برای کارآموزی برگزیده است اما همانگونه که جهانگیری در مناظره دوم نیز به آن اشاره نموده است  میدان ریاست جمهوری، میدان کارآموزی نیست.


کد مطلب: 129641

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/129641/تلاش-اصولگرایان-انقطاع-گذشته

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir