به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۱۲۹۷۱۱

وعده‌های محال و بي‌پشتوانه كانديداها

روزنامه بهار: یکی ‌می‌گوید قصد افزایش یارانه تا ۱۰۰ هزار تومان را دارد، یکی از یارانه ۱۵۰ هزار تومانی و دیگری از نوع دیگر و کارانه ۲۵۰ هزار تومانی سخن می‌گوید. افزایش سه برابری یارانه دهک‌های پایینی هم مورد تاکید قرار دارد.اما این اعلام‌ها که شعارهایی جذاب هم به شمار می‌روند هیچگاه باز نشده و برای عموم توضیح داده نشده که قرار است بر پایه کدام برنامه جامع و کاملی این تغییرات رخ دهد؟ محل تامین منابع این رشدهای چند برابری کجاست؟ آنهم در شرایطی که برای توزیع مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی فعلی دولت می‌گوید که به مصیبت رسیده است. حذف دهک‌ها چگونه اجرایی می‌شود، در شرایطی که دولت فعلی به صراحت اعلام کرده توان شناسایی و حذف دقیق دهک‌های درآمدی وجود ندارد.

از سویی دیگر در بین اظهارات کاندیداها عنوان می‌شود که چرا در این سال‌ها مبلغ یارانه مناسب با تورم افزایش نیافته است؟ اما توضیح داده نشده که در دوره تورم بالای ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۲ باید مبلغ یارانه چقدر می‌شد و آیا با نزول تورم هم این تاکید وجود داشت که باید مبلغ کاهش یابد و متناسب با تورم باشد. در این حالت با بازتاب‌های اجتماعی این تغییر دولت باید چگونه برخورد می‌کرد؟ این در شرایطی است که کارشناسان اقتصادی نیز در روزهای اخیر و به دنبال اعلام شعارهای یارانه‌ای، واکنش مثبتی در قبال آن نداشته‌اند و با توجه به اینکه برنامه کاندیداها برای این تغییرات اعلام نشده آن را عمدتا بی‌پایه و اساس خوانده‌اند.

تعجب وزیر اقتصاد
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: استدعای من از همه کاندیداهای ریاست جمهوری این است که حرف‌هایی بزنند که اگر رئیس جمهور شدند بتوانند با یک ضریبی از خطای قابل قبول به تعهدهای خودشان عمل بکنند. علی طیب نیا در گفتگو با خبرآنلاین درباره وعده محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر 2. 5 برابرکردن درآمدهای کشور ظرف 4 سال گفت: وعده 2. 5 برابر کردن درآمد کشور معنایش این است که تولید ناخالص داخلی باید سالانه 26 درصد رشد داشته باشد. پس برای دادن چنین وعده‌ای باید پیش‌نیازهایش را برآورد کرد، اگر بدون محاسبه پیش نیازها و لوازم کار بخواهیم حرف بزنیم من هم راحت می‌توانم بگویم درآمد کشور را 5، 7 یا حتی 10 برابر می‌کنم.
عضو کابینه یازدهم یادآور شد: آنچه در قانون برنامه ششم و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آمده، رسیدن به سالانه 8 درصد رشد اقتصادی است. برنامه ششم بر این مبنا نوشته شده و لوازم آن هم پیش بینی شده است. طبیعی است که ما برای تحقق همان 8 درصد نیازمند به یک حجم انبوهی از منابع داخلی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی و فاینانس هستیم. ضمن آنکه لوازم همه اینها باید فراهم شود.

وی افزود: استدعای من از همه کاندیداها این است حرف‌هایی بزنند که اگر رئیس جمهور شدند بتوانند با یک ضریبی از خطای قابل قبول به تعهدهای خودشان عمل کنند .  وی اظهار کرد: یکی از کاندیداهای محترم اعلام کرد فرار مالیاتی 100 برابر مالیات فعلی است و من مالیات را 100 برابر می‌کنم. در حال حاضر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی 8درصد است در صورت 100 برابر شدن این رقم 800 درصد می‌شود. یعنی 8 برابر کل درآمد کشور ایران ما مالیات بگیریم.

وی یادآور شد: صحبت نامزد محترم انتخابات ریاست جمهوری به این معنی است که اگر یک نفر یک میلیون تومان درآمد داشته باشد باید 8 میلیون تومان مالیات بپردازد. یعنی اگر مردم همه دارایی‌ها خود را بفروشند و به درآمدشان اضافه کنند 8 برابر مالیات را نمی‌توانند پرداخت کنند. به هر حال گفتن چنین حرف‌هایی که با یک حساب و کتاب ساده می‌توان متوجه شد جزو محالات عقلی است نمی‌دانم با چه هدفی بیان می‌شود. گفتنی است حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی روز شنبه 9 اردیبهشت در سالن «شهدای هفتم تیر» و در اولین همایش برگزار شده از سوی ستاد مردمی خود گفت: آقایان می‌گویند ما درآمد مالیاتی را افزایش دادیم ولی این مالیات را از کسی می‌گیرید که همیشه مالیات داده است؛ فرار مالیاتی 100 برابر چیزی است که هم‌اکنون دولت درآمد دارد.

برنامه مدونی ندارند
 مشاور وزیر اقتصاد دولت اصلاحات هم  با اشاره به مناظره‌های کاندیداها گفت: متاسفانه هیچ برنامه مدونی ارائه نمی‌شود و افرادی که تا دیروز طی نامه نگاری با یارانه‌ها مخالف بودند؛ امروز وعده‌های خیالی افزایش یارانه می‌دهند که به هیچ وجه با ظرفیت‌های اقتصادی کشور مطابقت ندارد. حسین عبده تبریزی گفت: ادامه روند دولت گذشته در بخش‌های مختلف خصوصا اقتصادی و معیشتی، ایران را تبدیل به ونزوئلا می‌کرد.

وی در مراسم افتتاح ستاد صنعتگران و کارگران حامی روحانی در شهرستان اردکان؛ با بیان اینکه شروع هر دولتی تا یکی دو سال، به نوعی متاثر از دولت قبل از آن است اظهار کرد: دولت اصلاحات کشور را در مرحله مطلوبی از توسعه و اقتصاد تحویل داد که تا چند سال این اثرات مثبت پابرجا بود ولی مدیریت غلط و انحصاری دولت گذشته باعث شد کشور به پرتگاه روانه شود و بسیاری از زیرساخت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی رو به اضمحلال برود. عبده تبریزی تصریح کرد: ادامه روند دولت قبل، ایران را به کشوری مثل ونزوئلا با اقتصادی از هم گسیخته تبدیل می‌کرد که خوشبختانه با تدبیر مردم این روند متوقف شد و عقلانیت به کشور بازگشت. وی برخی ادعاهای کاندیداها را مصداق خرید رای دانست و گفت: در بسیاری از کشورها با چنین اقداماتی برخورد قانونی می‌شود. مدیرکل سابق بورس و اوراق بهادار تهران با بیان اینکه علی‌رغم سنگ‌اندازی‌های متعدد و بی وقفه دلواپسان، دولت تدبیر و امید گام‌های موثری برداشته است عنوان کرد: زیرساخت و پایه‌های خوبی بنا شده که باید همچنان به این دولت اطمینان کرد تا روند بهبود امور با سرعت بیشتری انجام گیرد.

 آستان قدس مالیات نمی‌پردازد
یک کارشناس اقتصادی هم با اشاره به این موضوع که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی بدون پرداخت مالیات به دولت به صورت آشکار انجام می‌شود، ‌گفت: از جمله این فعالیت‌های اقتصادی، آستان قدس رضوی با هزاران میلیارد تومان گردش مالی سالیانه و نهادهای مشابه آن است. محمود جامساز در‌خصوص اظهارت رئیسی مبنی بر اینکه فرار مالیاتی برای برخی‌ها مانند یقه سفیدان، زیبنده نیست، . این افراد نباید قانون را دور بزنند و از مالیات فرار کنند، گفت: یکی‌ از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت، درآمدهای مالیاتی است. به ویژه اکنون به موجب سیاست‌های کلی نظام، دولت‌ها مجبورند وابستگی درآمد بودجه به درآمدهای نفتی را بکاهند. وی افزود: در حال‌حاضر قرار است که کمتر از ۳۰ درصد بودجه به نفت وابسته باشد و ۳۰ درصد از درآمدهای نفتی نیز به صندوق توسعه واریز شود تا از شرکت‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی حمایت شود. جامساز تصریح کرد: از آن‌ جایی که با این سیاست، بودجه دولت دچار کمبود درآمد خواهد شد لذا لازم است از محل منابع مالیاتی و یا سایر درآمدهای دولتی نظیر فروش خدمات دولتی این موضوع جبران شود.
این کارشناس‌اقتصادی افزود: با توجه به شرایط کشور،  افزایش بهای خدمات دولتی عواقبی خواهد داشت که قدرت خرید طبقات آسیب پذیر را کاهش خواهد داد و نارضایتی مردم را تشدید خواهد کرد. از این رو افزایش بهای خدمات دولتی شیوه مناسبی برای کسب درآمد نیست.

جامساز خاطر نشان کرد: این در حالی است که درآمدهای مالیاتی بهترین و عمده‌ترین وجوه درآمدی هستند که دولت می‌تواند با یک تغییر و تحول بنیادین بر اساس موازین علم اقتصاد، این درآمدها را به وضعی که عدالت اجتماعی رعایت شود، وصول کند. این کارشناس‌ اقتصادی با اشاره به درآمدهای مالیاتی‌ افزود: در بودجه سال ۹۶ میزان درآمدهای مالیاتی ۱۱۳ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است در حالی که در سال ۹۵ درآمدهای مالیاتی ۱۱۰ هزار میلیارد تومان بود که بخشی از آن هم محقق نشد. وی ادامه داد: در مناظره زنده تلویزیونی‌ کاندیداها گفته شد که ۹۶ درصد از مردم مالیات می‌پردازند و ۴ درصد دیگر نمی‌پردازند. البته معلوم نیست که این نسبت بر چه موازین علمی‌استوار است اما به نظر می‌رسد با توجه به تعداد مؤدیان مالیاتی که در اداره مالیات کشور ثبت شده، این نسبت مورد‌تردید قرار گیرد.  وی گفت:  در شرایطی قرار داریم که شرایط اقتصادی راه گشای مسائل سیاسی است و ما در فضای سیاست بین المللی تا نیمه راه حرکت کرده ایم و باید فردی روی کار بیاید که بتواند در فضای بین المللی نیز گام هایی بردارد، در این وضعیت انتظار داریم کاندیداها با جدیت بیشتری به طرح مسائل کشور نگاه کنند.