به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۰ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۲۹۸۴۵

بی‌نیاز از واردات بنزین با تدبير روحاني

گروه اقتصادي: اتمام 70 درصد از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از یک دهه با حمایت دولت یازدهم منجر به بی نیازی کشور از واردات و خودکفایی در بنزین شد تا بار دیگر تدبیر دولت تدبیر و امید موفقیت دیگری را در صنعت نفت را ثبت تاریخی کند، این در حالی است که در 6 ماه آینده علاوه بر خودکفایی ایران به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد.
به گزارش خبرآنلاين، روز گذشته ترین یک پالایشگاه خلیج فارس یکی از دیگر از پروژه‌های اولویت دار دولت یازدهم با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید تا با افتتاح این ترین روزانه 12 میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو4 ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو 4 و یک میلیون و 300 هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ۴ تولید شود. احمد ادیب، مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس درباره این رخداد به آفتاب یزد می‌گوید: دولت یازدهم در حالی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده گرفت که تنها 47 درصد از ساخت آن به پایان رسیده بود اما با حمایت وزارت نفت و تخصیص اعتبار 650 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی موفق شدیم بخش حساس فرآیندی پالایشگاه را به سرانجام برسانیم. ماحصل این تلاش بی نیازی کشور از واردات 12 میلیون لیتر بنزین به کشور است که این مسئله علاوه بر ایجاد امنیت در کشور از خروج سرمایه‌های ملی برای تامین بنزین مورد نیاز جلوگیری خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات موجود ساخت این پالایشگاه با هدف تولید 36 میلون لیتر بنزین با کیفیت 4 و 5 از سال 84 آغاز شد تا تولید بنزین در کشور به بیش از 100 میلیون لیتر در روز افزایش یابد. کار اجرایی این پالایشگاه از سال 86 آغاز شد و تاکنون 3.7 میلیون یورو هزینه برای ساخت آن تخصیص یافته است. سهامداران این پالایشگاه تنها 30 درصد از اعتبارات را تامین کرده اند و مابقی آن از تسهیلات و صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. هم اکنون ترین یک این پالایشگاه یعنی 70 درصد از مجموع به اتمام رسیده است و چند روز آینده 100 درصد تولید مستمر بنزین از ترین یک را شاهد خواهیم بود.
 
ادیب بر این باور است که به دلیل سیاست حمایتی و تلاش‌های دولت یازدهم ترین دوم این پالایشگاه با ظرفیت 120 هزار بشکه دیگر در صورت تامین اعتبار در شش ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد و در صورت امکان تا پایان سال 96 می‌توانیم امیدوار باشیم ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس به اتمام برسد. این پالایشگاه به تنهایی معادل ۵۵ درصد مجموع تولید دیگر پالایشگاه‌های کشور، بنزین تولید می‌کند و با تکمیل همه فازهای آن مجموع تولید بنزین کشور به بیش از ۲۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید.
 
به گفته این مقام مسئول تولید بنزین این پالایشگاه به دلیل کیفیت بالای آن و توجه به محیط زیست در کشور توزیع خواهد شد و تولید بنزین سایر پالایشگاه‌ها صادر خواهد شد.متاسفانه ظرفیت پالایشی کشور متناسب با سهم ایران در بازار اوپک و جهان نیست به طوری که با وجود اختصاص 5.5 درصد از ظرفیت تولید نفت کشورهای اوپک اما در بخش پالایشی تنها سهم 1.8 درصدی داریم. گفته می‌شود تنها 800 هزار بشکه نفت خام در داخل پالایش می‌شود و این مقدار نیاز داخل را تامین نمی‌کند این مسئله موید خام فروشی بود. بدون شک با راه اندازی این پالایشگاه علاوه بر افزایش سهم پالایشگاهی در کشور خام فروشی کمتری صورت خواهد گرفت.کج سلیقگی دولت دهم
 
در توسعه پالایشگاه خلیج فارس
 
سید حمید حسینی کارشناس صنعت نفت با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت یازدهم اتمام پالایشگاه خلیج فارس به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت به آفتاب یزد می‌گوید: اتمام پالایشگاه خلیح فارس در دولت گذشته جز اولویت نبود به همین دلیل نظارتی بر روند کار توسعه ای آن وجود نداشت این امر موجب شد تا علاوه بر طولانی شدن روند کار هزینه ساخت آن در بخش‌هایی سرسام آور و چندبرابر شود. زمانی که این پروژه به دولت یازدهم تحویل داده شد، طرح در ظاهر پیشرفت حدود ۶۸ درصد داشت اما در حقیقت این پیشرفت واقعی نبود و مشکلات متعددی بر سر توسعه وجود داشت.

وی می‌گوید: یکی از دلایل عقب ماندگی این طرح عدم استفاده بهینه از منابع و توسعه طرح بدون مطالعه بر اساس نیاز بود که ریشه آن کج سلیقگی و بی تدبیری مدیریت کار بود به همین دلیل قیمت تمام شده این پروژه افزایش یافت این مسئله موجب شد تا بازگشت سرمایه این طرح به جای 4 سال به 7 تا 8 سال افزایش یابد. پیش‌بینی می‌شود که هزینه احداث این پالایشگاه با ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برسد در حقیقت به عبارتی هر بشکه بیش از ۱۲ هزار دلار هزینه خواهد داشت که قطعا اقتصادی نیست و اگر خوراک این پالایشگاه را بر مبنای ۹۵ درصد قیمت‌های فوب خلیج فارس محاسبه کنند، بعید است که قادر باشد وام‌هایی را که طی سالیان گذشته گرفته شده پرداخت کند و برای سهامدارانش سودآوری داشته باشد این در حالی است که هزینه اولیه احداث این پالایشگاه کمتر از دو ونیم میلیارد یورو بوده است.
 
این کارشناس در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر این پروژه به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد، می‌گوید: وزیر نفت در گام نخست تیم کارشناسی را برای توسعه پالایشگاه تعیین کرد تا پروژه مهندسین فنی داشته باشد همچنین از صندوق توسعه ملی بودجه برای تامین اعتبارات استفاده شد مجموع این اقدامات خودکفایی بنزین بود این مسئله از بعد امنیتی نیز حائز اهمیت است. با این کار مانع از وارد شدن 300 میلیون لیتر بنزین به کشور خواهیم شد و ماهانه بر اساس قیمت نفت 100 تا 200 میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد شد البته ناگفته نماند میزان صادرات میعانات گازی کشور به دلیل استفاده آن در این پالایشگاه کاهش خواهد یافت.وی درباره میزان اشتغالزایی این طرح نیز می‌گوید: در این پالایشگاه هم اکنون به طور مستقیم ۱۰ هزار نفر و غیر مستقیم ۳۰ هزار نفر مشغول به کار هستند و در آینده ۳ هزار نفر باید در این پالایشگاه مشغول به کار بشوند. اما در حالت کلی می‌توان گفت وابستگی کشور در این بخش کمتر خواهد شد. با این وجود باید منتظر ماند و دید چه میزان از فعالیت انجام شده در این پالایشگاه استاندارد بوده است.

خودکفایی در تولید بنزین در کشور دستاورد دیگری از دولت یازدهم

قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پروژه پالایشگاه خلیح فارس را از سال ۱۳۸۹ در دست گرفت که پیش از آن دو شرکت اروپایی مشغول ساخت آن بودند اما به دلیل تحریم‌ها، کار را رها کرده بودند. بر اساس گفته سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده خاتم الانبیا در شرایط اوج کار طرح تا ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشغول فعالیت بودند که تعداد آنها سه برابر نیروی انسانی موجود در پارس جنوبی بود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته هزینه اجرای این پروژه ۳ میلیارد یورو بوده است که حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان می‌شود اما ارزش آن را دارد زیرا کشورمان را از وابستگی به بنزین نجات می‌دهد و با توجه به تولید بنزین یورو ۴، از نظر زیست محیطی هم به نفع ایران خواهد بود و به این ترتیب، هزینه‌های صورت گرفته به زودی باز می‌گردد.
 
وی در بخش دیگر این پروژه می‌گوید: طراحی پایه این پالایشگاه توسط خارجی‌ها صورت گرفته ولی در حوزه اجرا به طور صد در صد از نیروهای ایرانی بهره گرفته شده است، در زمینه تامین قطعات مورد نیاز هم ۷۵ درصد تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده و تنها بعضی ابزارها و قطعاتی که در داخل تولید نمی‌شدند از خارج خریداری شدند. این پالایشگاه می‌تواند ایران را به صادرکننده بنزین هم تبدیل کند و به این ترتیب ارزآوری خوبی هم برای کشور به همراه خواهد داشت. حمید رضا صالحی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز در این باره به آفتاب یزد می‌گوید: خودکفایی در تولید بنزین در کشور دستاورد دیگری از دولت یازدهم است که جای تقدیر و تجلیل دارد زیرا در صورت ایجاد هرگونه تحریم دیگر نگران این نیستم که بنزین مورد نیاز چگونه تامین خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه به دلیل وجود نفت خام و میعانات گازی توان بالایی در تولید بنزین وجود دارد، می‌افزاید: با لغو تحریم‌ها سرعت ساخت این پروژه تسریع شد از این رو لازم است تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کشور تولید شود تا در زمان بروز تحریم‌های احتمالی مانعی برای تولید بنزین ایجاد نشود. تولید بنزین یورو 4 در این پالایشگاه کشور را از بنزین‌های پتروشیمی‌ها بی نیاز خواهد کرد و این مسئله موجب خواهد شد دغدغه آلودگی محیط زیست نداشته باشیم.