به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ساعت ۰۱:۰۳
کد مطلب : ۱۲۹۹۲۹
اشتغال با پول دادن به مردم حل نمی‌شود

روحانی، برای گرفتن مدرک دکتری‌ام به کسی زمین نداده‌ام

گروه سیاسی: دکتر حسن روحانی در گفتگوی ویژه خبری از برنامه دولت دوازدهم به نام «کارورزی» رونمایی کرد و سایر کاندیداها را هم به ارائه برنامه هایشان دعوت کرد.
روحانی، برای گرفتن مدرک دکتری‌ام به کسی زمین نداده‌ام
حجت‌الاسلام حسن روحانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با تبریک شب میلاد حضرت ولی عصر (عج) امشب را شب عدالت و امید دانست و در پاسخ به این پرسش که علت حضورش در عرصه انتخابات چه بوده است گفت: کشور ما در شرایطی است که نیازمند به مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سال‌های گذشته برای کشور ایجاد شده است.

رییس جمهور ادامه داد: برای خروج از این شرایط  نیازمند این هستیم که فرد اولا جامعه و مشکلات آن را بداند و جهان را بشناسد و با تحرک دیپلماتیک آشنا باشد. او باید بتواند متخصصان را جذب و به کارآفرینان اعتماد دهد و سرمایه اجتماعی را ایجاد کند و با همه گروه‌ها بتواند کار کند تا با این شرایط نیاز کشور را برای تحرک سیاسی، اقصادی و اجتماعی ایجاد کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما گام اول را برداشتیم و امیدوارم با همراهی و همگامی مردم، گام‌های بعدی را برداریم. او افزود:  بعضی‌ها فکر می کنند با دادن پول مسئله اشتغال حل می‌شود. اول باید مردم به آینده کشور اعتماد داشته باشند و در جامعه احساس امنیت کنند. اینطور نیست که فردی برای یک سال یا دوسال سرمایه‌گذاری کند. ممکن است سرمایه‌گذاری چندین سال طول بکشد.

روحانی با بیان اینکه پمپاژ کردن پول در جامعه تجربه خود را در گذشته نشان داده است، اظهار کرد: متاسفانه در دوره‌ طولانی کشور بدون اشتغال خالص بوده و این مشکل در این سال‌ها بوجود آمده و جامعه ما با یک بیکاری بزرگ مواجه شده است. او ادامه داد: در برنامه پنج ساله ششم، اشتغال ۹۹۵ هزار نفر در سال درصورتی که رشد ۸ درصد داشته باشیم امکان پذیر است. اگر بتوانیم در طول برنامه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، می‌توانیم آنچه در برنامه آمده است را عملی کرد اما ما برای اینکه اشتغال را افزایش دهیم نیاز به تقویت بنگاه‌های کوچگ و بزرگ داریم.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ به ۲۴ هزار بنگاه کوچک و متوسط کمک اقتصادی کردیم و آنها فعال شدند. ادامه این کار می‌تواند بنگاه‌هایی که فعال نیستند را فعال کند. اینترنت موجب شغل جدید برای جوانان شده است. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: درسال ۹۵ ، ۱۰۰هزار شغل در فناوری‌‌های نوین داشتیم. بنابراین فعالیت‌های بانک‌ها یکی از پایه‌های این کار است. البته ما برنامه‌های ویژه‌ای داریم از جمله برنامه کارورزی را که در سال گذشته آغاز کردیم و الان در حال اجرا است.
 
 او به حمایت‌های دولت از بخش فنی‌ و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در طرح کاروزی که در حوزه فنی‌ و حرفه‌ای است افراد ۴ ماه آموزش می‌بینند و حداقل دستمزد به این‌ها پرداخت می‌شود و بعد در کارگاهایی که کارفرما مایل باشد، مشغول به کار می‌شوند. در سال اول دولت هزینه را به کارگاه پرداخت می‌کند. این طرح تصویب شده و می‌تواند به عنوان اولین برنامه اجرایی دولت داوزدهم باشد. یکی از برنامه‌های صد روزه‌ام در دولت آتی فعال کردن همین طرح است.

رییس جمهور بر لزوم فراهم کردن تسهیلات لازم و ایجاد بازار فروش تاکید کرد و گفت: صادرات غیر نفتی سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشد و باید این روند را ادامه دهیم. اشتغال به  مدیریت، سرمایه، فناوری‌های نوین، محیط  کار و ... نیاز دارد ما در گذشته تجربه ۶۵۰ هزار شغل را داشتیم و می‌توانیم این تعداد را به ۹۹۵ هزار شغل برسانیم. روحانی یادآور شد: بهترین روش برای اشتغال در بنگاه‌های کوچک و بزرگ است. بنگاه‌های بزرگ نیازمند سرمایه زیاد است اما صنعت گردشگری می‌تواند اشتغال ایجاد کند. در دولت یازدهم تحرک بسیار خوبی در زمینه گردشکری داشتیم و تقریبا شهرهای گردشگر پذیر خارجی، هتل‌هایشان به مدت ۷ ماه رزور بوده است.

او گفت: گردشگری؛ اشتغال سریع و بدون هزینه را می‌تواند برای ما بوجود آورد. همچنین صادرات غیرنفتی می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد. روحانی در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی چه راه‌حلی دارید گفت: بحث بازنشستگی شامل دو موضوع می‌شود. اول صندوق‌های بازنشستگی است که باید متحول شود. یکی از مباحث بسیار مهم ما هم در برنامه پنج ساله و هم در برنامه دولت دوازدهم رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی است .

او با اشاره به تدوین برنامه‌های دولت دوازدهم از صداوسیما خواست آدرس اینترنتی آن را به مردم اعلام کند و ادامه داد: از کاندیداها می‌خواهم برنامه خود را منتشر کنند تا مردم بتوانند از طریق برنامه‌های آنها تصمیم‌گیری کنند. ۷۰ درصد حقوق بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند. همچنین زود بازنشسته شدن کارمندان دولت به این صندوق لطمه زده است. از سوی دیگر دولت صددرصد هزینه صندوق نیروهای مسلح را پرداخت می‌کند و ما برنامه مفصلی برای اصلاح صندوق‌ها در نظر داریم.

رییس دولت یازدهم با اشاره به معیشت بازنشستگان خاطرنشان کرد : بحث دیگر ما زندگی بازنشستگان است که شرایط بسیار بدی را قبل از این دولت داشتند و حقوق آنها بسیار کمتر از تورم افزایش پیدا می‌کرد. ما در دولت یازدهم سالانه این  افزایش حقوق را با افزایش تورم پیش بردیم وبه سوی همسان سازی پیش رفتیم. در طرح سال ۹۶ حقوق بازنشستگان به  بیش از یک میلیون تومان رسید و اکنون حداقل حقوق بازنشستگان یک میلیون و  ۵۰هزار تومان است که پرداخت می‌شود و معتقدیم باید قدم‌های بیشتری برداشته شود تا بازنشستگان بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.
 
رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوالی درخصوص توسعه روستایی و مشاغل روستایی گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور ما روستایی است. در این دولت قدم‌های خوبی برای روستاها برداشته است و باید قدم‌های بیشتری هم برداشته شود. روحانی با بیان اینکه یکی از دلایل مهاجرات عدم وجود شرایط خوب در روستاها است، اظهار داشت: یکی از مبالغ ناشی از صرفه‌جویی در یارانه‌ها به روستاها تخصیص یافته است. آسفالت روستاها بیشتر شده است. به روستاهای بیشتر از ۱۰ خانوار برق رسانی شده است. تلفن به همه روستاها رسیده است و بخش بزرگی از روستاها به اینترنت متصل هستند و شغل اینترنتی به روستاها رسیده است.

او افزود: روستاهای ما گردشگرپذیر می‌شوند که این مسئله موجب رونق روستاها خواهد شد. در بخش کشاورزی کار بزرگی شده است. خرید تضمینی گندم مانند یارانه است. گندم را کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری می‌کنیم که دو برابر قیمت جهانی است. ما قبلا ۶ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم ولی اینک ۳ میلیون تن گندم آماده صادرات است. امروز بسیاری از روستاها از نعمت گاز برخودار شده‌اند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به طرحی درخصوص مناطق مرزی و محروم تصریح کرد: طرحی که برای روستاها مخصوصا مناطق مرزی و محروم داریم، این است که هر روستایی برای سرمایه‌گذاری اگر یک سوم پول را خودش بیارید، ما دو سوم آن سرمایه را از طریق تسهیلات بانک‌ها و با بهره کم به او می‌دهیم. در این راستا یک میلیارد و نیم تسهیلات بودجه‌ این کار را به مجلس برای اشتغال روستایی داده‌ایم.

روحانی یکی دیگر از خدمات دولت یازدهم را توسعه خدمات درمانی و گسترش بیمه‌های درمانی برشمرد و خاطرنشان کرد: در همه روستاها خانه‌های بهداشت فعال هستند. در بسیاری از شهرهای کوچک پزشک متخصص حضور دارد و آمبولانس‌های هوایی هم فعال شده است. خرج مردم کم‌درآمد در زمینه درمان نسبتا مناسب است. همه مردم تحت پوشش درمان قرار گرفته‌اند. همه روستاییان تحت پوشش آموزش هستند.

او تاکید کرد: قدم‌های برداشته شده باید ادامه یابد تا روستاها و روستاییان زندگی بهتری داشته باشند و نیازمند مهاجرت نداشته باشند و حتی روستاها با پدیده مهاجرت معکوس باشند یعنی افرادی که از روستاها به مناطق حاشیه شهری رفته‌اند مجددا به روستاهای خود بازگردند. رییس دولت یازدهم در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌هایش برای خروج مسکن از رکود نیز ابراز داشت: ما در همه بخش‌ها به جز در بخش مسکن در سال ۹۵ رشد خوبی داشته‌ایم. در بخش مسکن، علیرغم همه مشکلات مسکن مهر، ۹۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده است. ۱۰۰ هزار واحد هم خریداری ندارد که در مناطق بد و نامناسب ساخته شده‌اند.

روحانی با بیان اینکه در این دولت پرونده مسکن مهر تمام و بسته می‌شود، عنوان کرد: مسکن مهر دارای امکانات برق، آب، جاده و مدرسه و... نبود که این کمبودها در دولت یازدهم برطرف شده است. در مسئله مسکن، یک قدم مهم ما بحث بافت‌های فرسوده است. ما با مسکن مهر مردم را از شهرها بیرون کرده‌ایم. باید بافت فرسوده عوض شود و با نوسازی آن، هم در بخش مسکن رونق ایجاد می‌شود و هم زندگی مردم بهتر خواهد شد.

او اضافه کرد: مسئله دوم، دادن تسهیلات برای خانه اولی‌ها است که می‌خواهند مشغول زندگی شوند. برای زوجین ۱۶۰ میلیون تسهیلات ارزان قیمت زیر ۱۰ درصد سود، پرداخت می‌شود. این تسهیلات هم باید ادامه یابد و هم بیشتر شود. این تسهیلات به ۲۰۰ میلیون تومان باید افزایش یابد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید در مسکن روستایی قدم‌های لازم باید برداشته شود، یادآور شد: استحکام ساختمان‌های غیر مستحکم باید بیشتر شود. باید به صادرات مصالح ساختمانی بپردازیم. بخشی از این رکود در بخش مسکن شامل بخش‌های مربوط به مصالح است. می‌توان با صادرات این مصالح این رکود را جبران کرد.

روحانی با اشاره به وجود خانه‌های خالی بیان کرد: متاسفانه در تهران ۶۰۰ هزار واحد خالی داریم که نشان می‌دهد مدیریت شهری تهران دارای اشکال بوده و کاری کرده است که ۱۰۰ میلیارد دلار پول ما در مسکن خوابیده باشد.  بسیاری از مناطق تهران به دلیل اینکه مقررات شورای شهرسازی رعایت نشده‌اند، داری ساختمان‌های بلند هستند که جلوی آمدن بادها را بسته است و شهر از نفس کشیدن محروم شده است و شرایط زیست محیطی را نیز برهم زده‌اند. او در پاسخ به این سوال که در دولت احتمالی شما چگونه میان درون‌زا بودن و برون‌نگری در اقتصاد پیوند برقرار می‌کنید؟ گفت: در مسئله درون‌زا بودن، باید از همه امکانات و سرمایه داخلی استفاده شود و حتی باید سرمایه خارجی جذب شود و تکنولوژی‌مان را افزایش دهیم. در این دولت ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان تاسیس شده و درآمد آنها ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه مهاجرات معکوس درمسئله فرار مغزها آغاز شده و بازگشت نخبگان تحصیل‌کرده آغاز شده است، اظهار داشت: بیش از ۳۰۰، ۴۰۰ نفر از افراد تحصیلات کرده به کشور بازگشته‌اند. وقتی فناوری می‌آوریم و نیروی کار تحصیل‌کرده به کشور بازمی‌گردد و سرمایه خارجی می‌آوریم، می‌توان برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در کشور از آنها استفاده کرد. روحانی ادامه داد: در برون‌نگری باید شرایطی فراهم کرد تا آنچه تولید می‌کنیم، آن را بتوانیم صادر کنیم. ما در سال‌های گذشته، بازار گردشگری‌مان را تحویل ترکیه دادیم. در مسئله گاز و منابع مشترک، آن را به قطر تحویل دادیم. در زمینه حمل و نقل آن را به کشورهای همسایه دادیم. در همه این زمینه‌ها باید شرایط برگردد. ایران باید گردشگر هم داخلی و هم خارجی را جذب و از منابع مشترک استفاده کند.

او با بیان اینکه ایران می‌تواند حمل و نقل ریلی، آبی و هوایی داشته باشد، تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل ریلی، قدم‌های خوبی برداشته شده است. هفته گذشته همدان به شبکه راه آهن سراسری وصل شد. در ماه‌های آینده نیز پنج استان به راه‌آهن سراسری وصل می‌شوند. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که با دنیا، باید یک رابطه و دیپلماسی پایداری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: برای داشتن بازار صادراتی، باید دنیا به ما اعتماد داشته باشد. ما در منطقه و خارج از منطقه می‌توانیم بازار را به دست آوریم و این کار آغاز شده است. به طور مثال، برای اولین بار یک خودرو روز را با همکاری یک کشور پیشرفته تولید می‌کنیم و ۳۰ درصد آن تولید را صادرات می‌کنیم. روحانی با بیان اینکه برون‌نگری یعنی دیپلماسی پایدار با دنیا ابراز داشت: ما نیازهای قراردادهای بین‌المللی هستیم که این کار شروع شده است. برای اولین با اوراسیا در حال کار کردن هستیم تا بازار صادراتی و منطقه آزاد در آنجار داشته باشیم. برای اولین بار تحرک اقتصادی با کشورهای شمال ایران و همچنین شرق و غرب کشور ایجاد شده است. با دیپلماسی پایدار می‌توان برون‌نگر باشیم و محصول‌مان را به دنیا صادر کنیم.

او در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی کشور تا چه اندازه ناشی از تحریم‌ها و تا چه اندازه ناشی از سومدیریت بوده است؟ بیان کرد: هر دو. برای خروج از تحریم اول مدیریت را تغییر دادیم. ما چگونه توانستیم به توافقی برسیم؟ چون دنیا در زمان تحریم دید، توانستیم تورم را مهار کنیم. ما در زمان تحریم رکود را شکستیم. وقتی دنیا دید در شرایط تحریم، هم رشد اقتصادی داشته‌ایم و هم تورم را کنترل کردیم و هم قیمت نفت به یک چهارم رسید ولی کشور روی پای خود ایستاد. رییس دولت یازدهم با اشاره به مسئله کاهش قیمت نفت یادآور شد: با کاهش قیمت نفت فکر می‌کردند ما در توافق هسته‌ای کوتاه می‌آییم ولی تنها کشوری بودیم که ایستادگی کرد، ایران بود. همه کشورها به صندوق‌های خود پناه آوردند. حتی عربستان نیز به صندوق‌های ذخیره خود رجوع کرد ولی ما بدون برداشت از صندوق‌های ذخیره روی پای خود ایستادیم.

روحانی افزود: طرف خارجی وقتی دید ما در مدیریت داخلی موفق هستیم، تسلیم شد. مهمترین مسئله، مدیریت داخلی است که هم می‌تواند تحریم را بشکند و هم می‌تواند مانع تحریم مجدد شود. وقتی بازاری بتوانیم تصرف کنیم این به معنای آن است که تحریم شکسته خورده است و این مسئله در سایه وحدت و همدلی و همراهی همه قوا است. او در پاسخ به این سوال که آیا وجود رکود تورمی را در اقتصاد کشور قبول دارید؟ در صورت پاسخ مثبت، برنامه شما برای خروج از این وضعیت چیست؟ عنوان کرد: این سوال سال ۹۲ است که فکر می‌کنم از آن موقع جای مانده است. ما در سال ۹۲ شاهد رکود تورمی بودیم و من اولین رئیس جمهوری بودم که در ماه‌های اولیه از آن استفاده می‌کردم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: رکود تورمی به معنای آن است که در یک کشور تورم بالا و رشد اقتصادی هم منفی باشد. اگر چند فصل رشد کشور منفی شد، یعنی رکود ولی اگر دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت بود، رکود معنی ندارد. در سال ۹۳ تا ۹۵ رشد کشور مثبت بوده است. در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات شاهد رشد هستیم و تنها در بخش مسکن از رکود خارج نشده‌ایم.

روحانی با بیان اینکه خوشبختانه مسئله تورم تقریبا حل شده است و هیچ نامزدی از حل مسئله تورم در کشور حرف نمی‌زند، گفت: در سال ۹۲، تورم ۴۵ درصد بود ولی امسال این تورم، تک رقمی شده و به رشد قابل قبولی رسیده‌ایم و این روند را باید ادامه بدهیم. البته تا رسیدن به رونق اقتصادی فاصله داریم و باید کارهای بیشتری انجام شود. او در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان فعلی نقدینگی در کشور و راهکارهای کاهش آن اظهار داشت: نقدینگی در کشور یک میلیون و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است. رشد این نقدینگی باید کمتر شود. رشد آن در این دولت ۲۵ درصد است ولی در دولت قبل ۲۸ درصد بود و ما توانستیم آن رشد را مهار کنیم. ما تلاش کردیم در مسئله نقدینگی، پایه پولی را مهار کنیم.

رییس دولت یازدهم با بیان اینکه عامل اصلی تورم مربوط به استفاده از پول بانک مرکزی در سال‌های گذشته بود، تصریح کرد: ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی قرض گرفته شد و همان مسئله تورم بالا در کشور را ایجاد کرد. نقدینگی در کشور نباید افسارگسیخته باشد و به سمت ارز و تورم نرود. روحانی ادامه داد: ما تورم در کشور را مهار کردیم. امروز هم باید تلاش کنیم نقدینگی بیشتر در کشور مهار شود که این مسئله با انضباط بیشتر ممکن است. او در پاسخ به این سوال که ما در کشورمان در برخی از علوم مانند نانو و هسته‌ای سرآمد هستیم ولی در تبدیل این علم در تجاری کردن آن، مشکل داریم، چه برنامه‌ای برای کم کردن این شکاف دارید؟ خاطرنشان کرد: در این دولت با فعال کردن شرکت‌‌های دانش‌بنیان تلاش شده تا این مسئله جبران شود. دانشگاه باید به تولید متصل شود تا وارد بازار شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید خطاب به مردم ابراز داشت: امروز ما نباید گرفتار شعار نشویم و فکر نکنیم بدون ذکر مبنع به مردم وعده‌ای بدهیم که ناصحیح است که داد نمایندگان و رئیس مجلس را درآورد. وعده‌هایی که با اسناد بالادستی و قانون سازوگار نیست. این وعده‌های نشدنی به معنای فریب و گول زدن مردم است. روحانی درخصوص مفاسد هم بیان کرد: مفاسد اقتصادی می‌تواند تولید ما را کم کند و راه مبارزه با آن، شفاف‌سازی است و به همین خاطر باید دولت الکترونیک را باید تشکیل دهیم. او در پایان تاکید کرد: ما هرچه به دست آوریم در سایه همدلی و آرامش بوده است. کشور ما یک هفته آینده نیست و برای قرن‌ها باقی می‌ماند و باید این همدلی و آرامش در کشور حفظ شود.

برای گرفتن مدرک دکتری‌ام به کسی زمین نداده‌ام
رییس جمهور درباره مدرک تحصیلی‌اش توضیحاتی ارائه کرد.
حجت‌الاسلام حسن روحانی در زمان خروج از استودیوی گفت‌وگوی ویژه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که از او درباره پایان‌نامه مقطع دکتری‌اش سوال پرسید، گفت: من در یک دانشگاه معتبر بین‌المللی تحصیل و مدرک گرفته‌ام و برای گرفتن مدرک خود به کسی زمین نداده‌ام.

علیرضامحمدصالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۲ ۰۵:۳۳
جناب اقای دکتر روحانی مهمترین اقدام شما برای اقتصاد کشور اظهار نظر در روز نامه اطلاعات 18 خرداد 94 است که فرمودید ما به طبیعت صدمه زدیم گناه کردیم باید توبه کنیم 1- از نظر دید قرانی یعنی اجرای سوره انفال جلد9ص132 تفسیرالمیزان وسوره رعد ایه 11 جلد 11 ص428 تفسیر المیزان 2-از نظر علمی یعنی جبران پوشش گیاهی مراتع وجنگلهای کشور 3- اجرای سیاستهای دقیق کلی حفظ محیط زیست که منتظر نوشتن دستور العمل اجرائی ان هستیم در این سیاست یعنی استفاده از زمین یعنی اجرای ایه 10 سوره اعراف وایه 61 سوره هود یعنی رونق اقتصاد کشور (352391)