به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۶:۵۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۱۳۰۰۰۵

مناظره سوم؛ حالا قضاوت با مردم

محمدآزاد جلالی زاده- روزنامه بهار
مناظره روز جمعه آخرین آوردگاه معرفی آرا و نظرات 6 تن از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات بود. عرصه‌ای که گرچه بنا بود اقتصادی باشد اما سیاسی‌تر از همیشه دنبال شد و در بسیاری از لحظات حقانیت دولت را بیش از پیش عیان ساخت. الف» قاچاق کالا: جهانگیری، سونامی‌اش را از همان ب بسم الله مناظره شروع کرد و از نامزدها خواست تا از گذشته و پیشینه خود نهراسند و آن را با افکار عمومی در میان بگذارند، وی همچنین به عدم ارائه برنامه مشخص توسط کاندیداها تاخت و رییسی و قالیباف را نواخت، رییسی در پاسخ به این موضوع نتوانست وضعیت خود را بهبود بخشد و پاسخ دست و پاشکسته‌ای داد، از آن‌طرف هاشمی طبا با انتقاد از ۱۱۴ اسکله غیرقانونی، این موضوع را در دنیا بی مانند دانست. قالیباف دوباره داستان را ۴ درصدی‌ها را شروع کرد، و از حقوق‌های نجومی دولت گفت و باز هم روایت تکذیب شده فعالیت خصوصی و غیرقانونی وزیرآموزش و پرورش را به میان آورد و پیشگیری از قاچاق کالا را وظیفه دولت دانست. میرسلیم، در دفاع از رییسی خود جهانگیری را به عدم ارائه برنامه متهم کرد و دولت را به خواب رفتگی در حوزه‌  مبارزه با قاچاق دانست. روحانی در پی چرایی پدیدآمدن پدیده  قاچاق کالا برآمد و ایجاد رقابت آزاد و مهلت دادن به بخش خصوصی را آنتاگونیست این امر دانست. در پاسخ، جهانگیری، رییسی را تقریباً و قالیباف را به طور جدّ به گوشه رینگ راند و قالیباف را به فساد مالی گسترده متهم کرد‌.
ب» توسعه صادرات و کاهش بودجه کشور به درآمدهای نفتی: در این حوزه، میرسلیم به پاسخگویی فراخوانده شد، و افزایش خام فروشی نفت از یک میلیون بشکه به دو و نیم میلیون بشکه را از طرف دولت مورد انتقاد قرار داده و این رویه را نادرست دانست. روحانی، باز شدن بازار صادرات پس از برجام را از افتخارات دولت دانست و صادرات نفت خام را بر اساس سیاست‌های کلی نظام و قوانین مجلس دانست و گفت: ما در غرب کارون امروزه می‌توانیم ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کنیم، و اگر این‌کار را به قول آقای میرسلیم صادر نکنیم، عراقی‌ها این کار را خواهند کرد. جهانگیری میرسلیم را ناآگاه از مسائل کشور دانست و‌تراز مثبت کالای صادر شده را نسبت به واردات بدون تکیه به نفت خام در دو سال اخیر را باعث افتخار برای کشور دانست. رییسی در مورد خام فروشی پیشنهاد داد پالایشگاه‌هایی در شهرهای ایران برپا شوند و راه جلوگیری از وابستگی به نفت را رو کردن جدی به مالیات‌ها دانست و کولبری را به اشتباه کوله بری خواند‌. هاشمی طبا با بیان اینکه صادرات ما باید واقعی باشد، زیربنای این امر را تولید کالاهای خوب داخلی دانست. قالیباف با تاکید دوباره بر ۴ درصدی ها، گفت اینها هستند که با روحیاتشان، واردات به کشور را تقویت می‌کنند، سپس جهانگیری و روحانی را به «دروغ گویی راست راست راه رونده» !؟ متهم کرد.
ج» نظام بانکی و وام‌های هدفمند: روحانی در این حوزه، تقویت بانک‌ها و دخالت بانک‌ها در طرح‌های عمرانی را و همچنین اصلاح نظام بانکی را مهم دانست، دو برابر کردن سرمایه بانک‌های دولتی را در دولت خود مورد اشاره قرار داد، تقویت بانک‌ها را برای جذب سرمایه گذاری خارجی ضروری دانست، و برای بهبود زندگی مردم، خواستار افزایش صادرات شد. روحانی در حمله به وعده‌ توزیع پول از طرف رییسی و قالیباف، خواستار آن شد که این دو نامزد، منابع مالی خود را برای عملیاتی کردن این وعده‌ها به مردم بگویند. جهانگیری با اشاره به بانک محور بودن اقتصاد ایران، منابع مالی در دولت قبل از دولت یازدهم را حبس شده دانست و به معوقات نظام بانکی در آن دولت‌ها و پیگیری جدی این معوقات در دولت تدبیر اشاره کرد. رییسی خواستار برگزاری مناظره بین دولت روحانی و دولت احمدی نژاد شد و از روحانی خواست عدد و رقم جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور را بیان کند و اشاره کرد که میعانات جزو صادرات نفتی است و نه غیرنفتی. هاشمی طبا اشاره کرد نظام بانکداری اسلامی، در اصل نظام بانکداری اروپایی است که عقود اسلامی را بر آن سوار کردیم و ابهام در صنعت بانکداری اسلامی را از مشکلات پیش روی بانک‌ها در ایران دانست. قالیباف، دولت را در اداره و نظارت بر بانک‌ها ناکارآمد دانست و وام‌های کلان پرداخت شده در دولت را تنها پرداخت شده به چند هزار نفر خاص دانست و اضافه کرد که امروز امنیت سپرده گذاری وجود ندارد. میرسلیم صراحتاً بانکداری کشور را بانکداری رباگونه اعلام کرد و آن را فرسنگ‌ها  دورتر از بانکداری اسلامی دانست. روحانی در وقت پاسخگویی به این موضوع با حمله‌ای به نسبت تند، به نحوی ستاد رئیسی را همان دولت احمدی نژادی دانست.
د» رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار: هاشمی طبا، حفظ ایران را مهم‌تر از هر امری دانست و نقش شهدا و رزمندگان را در حفاظت ایران بی بدیل دانست، اما سوال وی این بود که بعد از حفظ و ثبات ایران چه کردیم؟ ؟ وی پیشنهاد مدرن‌سازی کامل کشاورزی ایران را داد، جذب سرمایه گذاری خارجی و اصلاح نظام بانکی و استفاده از نیروهای تلاشمند در همه حوزه‌ها و کارآفرینی را خواستار شد. قالیباف، با مهم خواندن بحث تولیدگفت که نیازمند نیروی مناسب و آموزش دیده و سرمایه داخلی هستیم، وی تعطیلی کارخانه‌ها را روندی ادامه دار دانست و این امر را معلول مدیریت چهاردرصدی‌ها دانست. میرسلیم بی توجهی به موضوع رکود را از طرف دولت منشا مشکلات اقتصادی کشور دانست و ازهاشمی طبا خواست، شفاف اعلام کند که راه حلش برای رکود اقتصادی کشور چیست.
 روحانی، رونق تولید را در جذب سرمایه گذاری خارجی و اطمینان به سرمایه داخلی و شرکت‌های دانش بنیان دانست، روحانی از اراده دولت برای دادن ۳ تا ۵ میلیارد بودجه برای مناطق محروم و مردمانش داد. جهانگیری اشاره کرد که بایست با تمام توان پشت اقتصاد خصوصی و تقویت بخش خصوصی ایستاد، جهانگیری به آمار ارائه شده توسط میرسلیم تاخت و عنوان کرد که احساس می‌کند دارد با دولت احمدی نژاد مناظره می‌کند. رئیسی، مشکل کارگاه‌ها را کمبود نقدینگی دانست و دولت را به جد در این امر مقصر دانست و خطاب به مردم گفت آیا تا حالا شده که وامی صفر درصد بگیرید و خود جواب خیر داد!؟
ه» قانون هدفمند کردن یارانه ها: رئیسی بعد از آنکه یک دور، دور خودش چرخید!؟ به پشت‌تریبون رفت و تقوا و خداترسی و کارآمدی وتوجه به مردم را از ویژگی‌های دولت مهدوی دانست، وی خواستار توزیع یارانه به همه‌ی اقشار شد، رییسی گسترش فقر را در دولت روحانی را ۳۳ درصد اعلام کرد و سفره‌ی مردم را کوچکتر شده دانست و حضور برنج و روغن و گوشت و کره را در دولت یازدهم بر سرسفره‌ی مردم را کمرنگ‌تر دانست. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: حدفاصل پاییز ۹۱ تا بهار ۹۲، ۳۵۰ قلم هاشمی طبا، خواست که رییسی پیش بینی منابع دیگر برای یارانه‌ها را اعلام کند و افزایش یارانه‌ها را کاملاً به ضرر مردم دانست و گفت که منابع یارانه از آسمان ظهور نمی‌کند. قالیباف گفت که رسیدگی به محرومین وظیفه‌ی همه ماست و برای این امر باید تولید کار صورت گیرد ولی چهاردرصدی‌های زالو صفت! را باعث بوجود آمدن محرومان دانست. میرسلیم گفت اگر تولید درست بشود و قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بسیار بهتر خواهد بود از آنکه پول‌ها را بین مردم پخش کنیم و در دوران انتخابات مانور بر روی پخش و توزیع پول را امری کاملاً نادرست خواند. روحانی اشارت کرد که عده‌ای خواهان بازگشت به دولت احمدی‌نژاد و پخش گسترده‌ی پول و به جا ماندن بسیاری تخلفات هستند، روحانی بر توزیع یارانه به همان شیوه‌ی دولت یازدهم تاکید کرد و مستمری پرداختی به محرومان و تحت پوشش نهادهای حمایتی را سه برابر اعلام کرد وی همچنین حداقل حقوق را یک میلیون و دویست هزار تومان اعلام کرد. جهانگیری گفت دولت احمدی نژادی ۴۵ هزار در جیب مرم گذاشت و از آن سمت ۲۰۰ هزار تومن را برداشت مرد، جهانگیری همچنین به شدت، به رفتن به خونه‌ی فقرا و عکس تبلیغاتی گرفتن با آنها تاخت. رییسی در پاسخگویی توانمندی محرومان را ضروری دانست وبا اشاره به طرح سلامت، گفت که طرح نتیجه‌ی خوبی در بر نداشته است، وی دولت را به افزایش هفتصد هزار میلیارد نقدینگی متهم کرد. رییسی خود را نماینده کارگران و محرومان و فاقد روزنامه‌های زنجیره‌ای دانست و گفت: به عنوان خودم!؟ موضع می‌گیرم و دولت روحانی را دولت پرخرجی دانست.
و» اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴: قالیباف پشت جایگاه رفت تا در مورد چشم‌انداز ۱۴۰۴ بگوید، وی گفت که امروزه گرانی وجود دارد و به عنوان مثال گفت قیمت شکر از ۱۵۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. قالیباف گفت که دولت روحانی به کمک مردم نیامده است و افزایش قبوض آب و برق و گاز را دست درازی دولت در جیب مردم دانست.
وی گفت که باید به تولیدکنندگان معافیت مالیاتی داد و ازطرف دیگر ۴۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد. قالیباف از افزایش اشتغال گفت و گلایه کرد با شکایت دولت سایت ثبت کارانه‌ی منتسب به وی را بسته است. میرسلیم اشاره کرد که رسیدن به چشم‌انداز، فداکاری بسیار میخواهد و اجرای حدی اصل ۴۴ را خواستار شد و پرسید به چه دلیل دولت موتور فروشی می‌کند؟! و گفت دولت اصلاً نفهمید با اقتصاد مقاومتی چه کند. روحانی پرسید که چگونه آقای قالیباف می‌خواهد به رشد ۲۶ درصدی برسد؟ وگفت دولت یازدهم به رشد ۸ درصدی رسید. جهانگیری، رشد اقتصادی را یکی از مهم‌ترین هدف‌ها دانست و اشاره کرد باید برای این رشد سیاست‌ها و برنامه ریزی‌های مشخص داشت، وی ادامه داد برای رشد باید ۶۵ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب کرد و از قالیباف پرسید با توجه به تیمش آیا می‌تواند این میزان جذب را انجام دهد.
رییسی ۶ درصد رشد اقتصادی را مربوط به نفت دانست و گفت که اصل رشد بایست با توجه به میزان اشتغال سنجیده شود، رییسی اضافه کرد که رکود رکورد زده و مردم این را فهمیده اند. هاشمی طبا انتقاد کرد که به توصیه‌ها و حرفهای اقتصاددانان متخصص و بازرگانان سابقه دار گوش نمی‌دهیم، وی اضافه کرد با رنگ و روغن کردن و یا سیاه نمایی نمی‌توان توسعه ایجاد کرد. قالیباف در پاسخگویی با عزیز خواندن مردم! گفت که اهل شعار نیست و گفت که مطمئن باشید که ۵ میلیون شغل در دولت «مردم» ایجاد خواهد شد، وی همچنین توجه به صنایع مادر و صنایع پایین دستی را مهم دانست، تمرکز بر حوزه‌ی مسکن و گردشگری و‌ای تی را از اولویات خود دانست، قالیباف کارنامه‌ی دولت را غیرقابل دفاع خواند.
ز» و مردم جمعه آینده نشان خواهند داد که با کدام یک از این ۶ نفر سر سازگاری بیشتری داشته و کدام را به پاستور خواهند فرستاد. برای پاسخ به این سوال بایستی یک هفته منتظر ماند.

۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۱۵:۳۳
قالیباف میگه 4درصدی یعنی ایران 4 درصد سرمایه دارند خیر برین تو جادها نگاه کنید ماشینهای مدل بالارو بعد بگین چار درصد (352482)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۱۷:۲۰
من رقتم دیدم تعداد پراید و پژو از ماشین های خارجی مدل بالا بیشتر بود (352497)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۳ ۱۷:۱۷
رای ما رئیسی است قطعا (352496)