کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی با رنگ و بوی انتخاباتی؛

لطفا رای بدهید چون موسیقی را هم منع می‌کنند، کنسرت پیشکش!

24 ارديبهشت 1396 ساعت 11:03

گروه فرهنگي: اختتامیه بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی در حالی شب گذشته در تالار وحدت برگزار شد که با رنگ و بوی انتخاباتی و گلایه‌های دانشجویان برگزیده به وزارت علوم همراه بود.


به گزارش  ایلنا، مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره تئاتر دانشگاهی شب گذشته با حدود یک ساعت تاخیر در تالار وحدت برگزار شد و برگزیدگان خود را معرفی کرد. مراسمی که با حضور معاون اجتماعی و مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مجید رجبی معمار، مهدی شفیعی، محمودرضا رحیمی، مسعود دلخواه، رحمت امینی، قطب‌الدین صادقی، پیمان شریعتی و نیما دهقانی برگزار شد.«کیوان ساکت‌اف» اجرای این برنامه را برعهده داشت که با لباس سربازی روی صحنه حاضر شد و گفت که مشغول خدمت سربازی است و در آخرین ساعات به عنوان مجری انتخاب شده است. سپس عکس چند مجری‌ روی پرده ظاهر شد که به گفته ساکت‌اف قرار بوده به جای او برنامه اختتامیه را اجرا کنند اما یا نپذیرفته‌اند یا حضورشان امکان‌پذیر نشده.
ساکت‌اف گفت: مهران مدیری اولین نفری بود که «نه» گفت. رامبد جوان هم جزو گزینه‌های اصلی مراسم اختتامیه بود اما گفت درگیر نگار و خندوانه است و نامش ضربدر خورد! بعد از آن سراغ احسان علیخانی رفتیم اما او هم گفت فقط ماه رمضان به ماه رمضان کار می‌کنم و نامش خط خورد. عادل فردوسی‌پور را دیدیم نسبتی با تئاتر ندارد اما عزیزدل است و امیر جعفری هم درگیر نمایش‌اش بود و هر دو از فهرست خط خوردند. آخرین نفر هم حسن جودکی بود اما چون مشغول پیش‌تولید قسمت 250 نمایش رویای نیمه شب تابستان است! از او صرفنظر شد و این بود که ظهر به من گفتند بیا مجری شو.ساکت‌اف با اشاره به لباس سربازی خود به شوخی گفت: امیدوارم چند روز دیگر و بعد از اتمام انتخابات از این لباس‌ها در خیابان نبینیم!

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: قصور را گردن می‌گیریم
فضل‌الله ایرجی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نخستین سخنران برنامه بود که گفت: تصمیم‌گیری برای برگزاری این جشنوار به دلیل محدودیت‌هایی که داشتیم برای ما دشوار بود اما خوشبختانه بیستمین دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی خوب و با مسئولیت‌پذیری و علاقه‌مندی برگزارکننده‌ها اجرا شد.ایرجی ادامه داد: باید به خود ببالیم که جشنواره تئاتر دانشگاهی با بیست دوره برگزاری، جزو جشنواره‌هایی است که استمرار داشته و ماهم سعی کردیم این استمرار را علیرغم محدودیت‌ها حفظ کنیم. اما همه تقصیرها را به گردن می‌گیریم و می‌گوییم هر مشکل اداری و مالی که بوده را پاسخگو هستیم و به دانشجویان حق می‌دهیم پرسشگر باشند.
او همچنین با تشکر از هم کسانی که در برگزاری جشنواره بیستم همکاری داشتند، گفت: دبیرخانه بیستم به کارش ادامه خواهد داد و تا هفته آینده فراخوان جشنواره بیست و یکم را منتشر خواهد کرد و دبیر دوره بعدی جشنواره تا ماه آینده اعلام خواهد شد. همچنین دبیرخانه به محل دائمی خود نقل مکان خواهد کرد.ضیا هاشمی، معاون فرهنگی وزیر علوم نیز با اظهار خوشحالی از اینکه برگزارکنندگان جشنواره طی یک فرآیند انتخابی مشغول کار می‌شوند، گفت: هر سال شاهد دستاوردهای نو و خلاقانه‌ای در جشنواره تئاتر دانشگاهی بودیم و امسال هم این اتفاق افتاد. همیشه مشکلاتی وجود دارد اما اگر ما به عنوان مدیر بستر لازم را فراهم کنیم اصحاب فرهنگ و هنر خودشان می‌توانند کار را به خوبی پیش ببرند. این جشنواره هم نمونه‌ای از خلاقیت هنرمندان و فرآیند اعتماد به اهل هنر است.

انتقاد از وزارت علوم: پایتان را از گلوی دانشجوی تئاتر بردارید
مهدی کیانی، یکی از برگزیدگان جشنواره پس از دریافت جایزه خود گفت: امیدوارم روزی بیاید که تنها منبع درآمد بچه‌های تئاتر دانشجویی جشنواره نباشد.هنگام اهدای جوایز بخش اول و معرفی برگزیدگان، حاضران در سالن یک دقیقه به احترام درگذشت محمدرضا مسگری، عکاس تئاتر تازه درگذشته، ایستادند و سکوت کردند.در بخشی از برنامه کلیپی با عنوان «آنچه بر ما گذشت» پخش شد که همراه با تصنیفی از همایون شجریان به مرور اتفاقات سال گذشته از درگشت داود رشیدی و عباس کیارستمی و اسکار اصغر فرهادی تا حادثه پلاسکو و گورخواب‌ها می‌پرداخت.
ایمان صیاد برهانی و محسن اعتماد هم به اجرای برنامه‌های موسیقی نمایشی پرداختند که با استقبال حاضران در سالن مواجه شد.محمدرضا اکبری که برای اهدای جوایز روی صحنه حاضر شده بود، گفت: کافی است به تعداد دانشگاه‌هایی که رشته تئاتر دارند و دانشجویانی که جذب می‌شوند نگاه کنیم و آن را با رشته‌های مهندسی مقایسه کنیم و ببینیم فاصله دانشجویان چقدر زیاد است. روی صحبت من با وزارت علوم است؛ جشنواره تئاتر دانشگاهی تنها کاری است که وزارت علوم برای دانشجویان تئاتر می‌کند. متاسفانه برای هنرمندان تئاتر کسانی غیر از خودمان تصمیم می‌گیرد. اگر ما تئاتر را جدی نگیریم و خودمان کاری نکنیم از این هم کمتر آن را جدی خواهند گرفت.امیر شمس، دیگر برگزیده جشنواره هم گفت: چهره‌هایی را اینجا می‌بینم که جشنواره به جشنواره حضور دارند و یکبار هم در دانشگاه حضور نداشته‌اند. روی صحبتم با آنهاست و می‌گویم لطفا پایتان را از روی گلوی دانشجوی تئاتر بردارید.

قطب‌الدین صادقی: تربیت دانشگاهی سواد و خلاقیت می‌خواهد/الگوهای ضعیف، علم و دانشگاه را می‌شکند
قطب‌الدین صادقی برای صحبت درباره احمد کامیابی مسک، پژوهشگر تئاتر روی صحنه حاضر شد و گفت: وقتی می‌خواهند از کسی تقدیر کنند معمولا این افراد بازیگران هستند؛ چون بازیگر فیلتری است که همه اندیشه کارگردان از او عبور می‌کند و نیازی به دانش ندارد. چون مردم با او احساسی برخورد می‌کنند و همین که بازی یا چهره‌اش را بپسندند کافی است. کم‌ترین و بدترین تقدیرها برای اساتید دانشگاهی است و این بد است چون سرچشمه و الگوی جامعه اساتید هستند.
صادقی ادامه داد: بدا به حال جامعه‌ای که الگوهای ضعیف داشته باشد چون دیگر دانشجویانش پیشرفت نمی‌کنند. وجود برخی از اساتید کم سواد مشکل این چند سل اخیر بوده است. دیده‌ایم که گاهی ترجمه‌ای را دانشجو انجام می‌دهد و استاد آن را به نام خود می‌زند. استادی می‌شناسم که ترجمه‌هایی را به نام خود سرقت کرده است.این کارگردان و استاد دانشگاه یادآور شد: تربیت دانشگاهی سواد و خلاقیت می‌خواهد. ما حق نداریم دانشگاه را تضعیف کنیم. الگوهای ضعیف، هم علم و هم دانشگاه را می‌شکند.

کامیابی مسک گام به گام پیشرفت مشروع داشته
صادقی با بیان اینکه به چند دلیل قبول کرده تا در وصف احمد کامیابی مسک سخن بگوید، گفت: کامیابی مسک انسانی خودساخته است و کسی چیزی به او پیشکش نکرده. امتیاز بزرگی است که کسی گام به گام پیشرفتی مشروع داشته باشد بدون اینکه کسی به او کمکی کند. مورد بعدی تحصیلات درستی است که او دارد. و ویژگی سوم تسلط کامیابی مسک به علمی است که دارد. او از آنچه که بلد است به درستی آگاه است. روش تدریس دقیق و علمی دارد، مردی سلیم‌النفس است و علیه کسی توطئه نکرده و هرچه آموخته در جهت دانش است. افتخار می‌کنم 40 است که او را می‌شناسم و کدورتی بین ما نبوده. احمد کامیابی مسک مردی دانا و فرهیخه و شریف است و مفتخرم در این مجلس درباره او صحبت می‌کنم.
هادی حسن‌علی نیز درباره کامیابی مسک صحبت کرد و گفت: یکی از نگرانی‌ها این است که دیگر واژه‌ها معنا و مفهوم سابق را ندارند؛ آقای کامیابی شما به ما آموختید واژگان مهم و ارزشمندند. خیلی بد است راجع به عشق و صلح با کسانی صحبت کنیم که پذیرای آن نیستند. شما عمری برای پژوهش گذاشتید و در این جشنواره کمترین سوت و کف برای پژوهش بود. ممنونیم که به رونق جشنواره‌ها فکر نکردید و به ما واژه‌هایی مانند عشق و صلح و وطن را یاد دادید.پس از تقدیر و تجلیل از احمد کامیابی مسک، او پشت تریبون قرار گرفت و در صحبت کوتاهی گفت: همیشه افتخار کرده‌ام که بهترین چشنواره دانشگاهی جهان را داریم. به شما افتخار می‌کنم و امیدوارم تئاتر بازهم پیشرفت کند. به خصوص دانشجویان که قرار است فردا در تالارهای عمومی کار کنند امیدوارم به اخلاق، دانش و یاران توجه ویژه‌ای داشته باشند.

پانته‌آ پناهی‌ها: رای بدهیم تا فاجعه کوی دانشگاه دیگر تکرار نشود
نوید محمدزاده: زبان کردی را هم خدا آزاد نکرد!
نوید محمدزاده که برای اهدای جوایز بازیگری همراه پانته‌آ پناهی‌ها روی صحنه حاضر شده بود، گفت: در دوره‌ای از جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی از همین موسیقی گذاشته بودند که امروز پخش می‌شود اما گفتند به همین دلیل شاید دوره دیگر اصلا برگزار نشود! خدا را شکر که این جور مسائل به مرور زمان حل می‌شود!پانته‌آ پناهی‌ها پس از اهدای جوایز گفت: من اصلا آدم سیاسی نیستم اما گاهی وقاهت در بعضی جاها خیلی زیاد است. من از همه خواهش می‌کنم برای اینکه فاجعه کوی دانشگاه دیگر تکرار نشود و با پوشش سفید، خودشان را جای آدم‌های مهم جا نزنند بروید و رای بدهید. تو رو به خدا رای دهیم.نوید محمدزاده بعد از این صحبت‌های پناهی‌ها گفت: در ضمن، زبان کردی را هم خدا آزاد نکرد!کیوان ساکت‌اف هم گفت: معمولا اینجور وقت‌ها مجری می‌گوید لطفا از این حرف‌ها نزنید؛ اما تو رو به خدا بروید رای بدهید. چون ممکن است فردا موسیقی را هم قطع کنند، کنسرت که پیشکش!


کد مطلب: 130075

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/130075/لطفا-رای-بدهید-چون-موسیقی-هم-منع-می-کنند-کنسرت-پیشکش

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir