به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۱۳۰۱۵۶

تغییر دولت=سخت‌ترشدن معیشت اقشار ضعیف

تغییر دولت=سخت‌ترشدن معیشت اقشار ضعیف
داریوش احمدیان
از «کار و کرامت» می‌گویند، از حفظ حرمت مردم، از نجات مردمی که دولت روحانی آنان را «بدبخت» کرده است! خود را منجی «بحران اقتصادی» ایران می‌خوانند و با معجزه هایی که در وعده هایشان به مردم عرضه کرده‌اند اگر ادعای «پیامبری» کنند غیر قابل باور نیست. قرار است در کشوری که در بهترین شرایط سالی هفتصد تا هشتصد هزار شغل ایجاد شده بود، یک میلیون و پانصد هزار شغل ایجاد کنند، قرار است یارانه نقدی را سه برابر کنند، قرار است نرخ رشد اقتصادی کشور را که به شکل میانگین در چهار دهه اخیر کمتر از سه درصد بوده را به 26درصد ارتقا دهند و. . . چگونه؟ در این باره چیزی نپرسید آنان پاسخی نخواهند داد و اگر بر این پرسشتان اصرار کنید حتی خواهید شنید که «این که نامزد انتخابات چه برنامه‌ای دارد سوال غلطی است»! 

دولت مستقر را باعث ایجاد رکود و بحران اقتصادی معرفی می‌کنند، از گرانی کالاهای اساسی مردم و دستکاری دولت در نرخ تورم سخن می‌گویند و از این که برای حل مشکلات و معضلاتِ «مردم بدبخت» می‌بایست دولت «تغییر» کند. نسبت به یادآوری کارنامه دولت سابق هم «دلواپس» می‌شوند. حق هم دارند تمامی کابینه دولت‌های نهم و دهم پشتیبان دو نامزد اصلی جریان مخالف دولت مستقر هستند و بیان واقعیات آن چه دولت احمدی نژاد به جای گذاشته است در حقیقت یادآوری کارنامه همراهان همین دو نامزد و تصویری از دولت فرضی آینده شان خواهد بود.
 
 اما آیا به واقع آنان به دنبال «کرامت» مردم اند؟ آیا ادعاهایشان درباره آن که قرار است به مستضعفان و اقشار ضعیف جامعه یاری رسانند واقعی است؟ با نگاهی به آن چه تا به امروز از خود نشان می‌دهند نمی‌توان چندان امیدی داشت که با حضور آنان تغییر مثبتی در زندگی این بخش از جامعه رخ دهد. در ادامه به چند دلیل که نشان دهنده عدم تغییر مثبت در زندگی اقشار ضعیف جامعه در صورت تغییر دولت است اشاره می‌کنیم.

1ـ حامیان ذی نفوذ و قدرتمند و همراهان این روزهای محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی دقیقا همان هایی هستند که مقدرات کشور را بین سال‌های 84 تا92 در اختیار داشته اند. سال هایی که در آن به نام کمک به محرومان رای آوردند و در عمل با به جای گذاشتن بالاترین نرخ تورم در سطح جهان در آن ایام باعث فشاری بی سابقه بر زندگی اقشار ضعیف جامعه شدند. آنان در ظاهر خود را دلسوز محرومان و مستمندان نشان دادند و در عمل بزرگترین غارتگری‌های ممکن را که «حقوق نجومی» در قیاس با آن قطره‌ای در برابر دریاست از خود به یادگار گذاشتند. به بهانه مسکن‌سازی برای مردم در مناطقی دورافتاده و بدون امکانات خانه هایی بدون هر نوع تجهیزاتی را به طور نمایشی افتتاح کردند و از آن بدتر برای این اقدام با استقراض از بانک مرکزی باعث تورمی افسار گسیخته شدند. آیا افرادی با چنین پیشینه‌ای قرار است یاری گر محرومان باشند؟

2ـ این دو نامزد انتخابات مدعی‌اند که می‌خواهند بحران اشتغال را در طول چهار سال و با ایجاد یک میلیون و نیم شغل در هر سال بر طرف کنند تا با این کار همه اعضای جامعه و به خصوص اقشار ضعیف توان اداره زندگی شان را با «کرامت» داشته باشند. این وعده قالیباف و رئیسی وعده بسیار شیرینی است اما مشکل این جاست که این دو نه تنها تا به این لحظه که روزهای پایانی ایام تبلیغات انتخابات است نگفته‌اند که برنامه شان برای ایجاد این میزان از اشتغال چیست، بلکه حتی سوابقشان نیز نشان می‌دهد که توان ایجاد این تعداد شغل و حتی یک دهم آن را هم ندارند. بحران اشتغال که امروز تمام کشور گرفتار آن است از کجا شروع شد؟ آیا فراموش کرده‌ایم که همین همراهان امروز رقبای روحانی با کارنامه تقریبا هیچ خود در حوزه اشتغال باعث این بحران شده اند؟ این موضوعی است که نه حسن روحانی و منتقدان دولت پیشین بلکه مرکز آمار همان دولت گذشته گزارش کرده است. آیا چنین افرادی توان ایجاد این میزان از شغل را برای حمایت از اقشار ضعیف و حل بحران بیکاری دارند؟

3ـ نوع نگاه رئیسی، قالیباف و همراهان و حامیانشان به ضعفای جامعه نیز محل بحث است. قطعا هر انسانی، هر چقدر هم مستمند و ضعیف باشد حاضر نیست برای حل مشکلاتی که در زندگی اش به وجود آمده کرامت خود را حراج کند. هر دوی این نامزدها برای این بخش از جامعه از عبارت «مردم بدبخت» استفاده کرده اند. آیا کسی حاضر است بدبخت خوانده شود و به جایش چند لقمه‌ای نان بیشتر به سر سفره اش آورده شود؟ (که البته آن هم آورده نمی‌شود) ممکن است گفته شود که چنین عبارتی در جوّ مناظره به اشتباه از سوی این دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد. این توجیه آن گاه قابل پذیرش است که دیگر رفتارهای این دو نفر نشانی از چنین موضوعی را نداشته است. آیا در مستندهای تبلیغاتی ابراهیم رئیسی و به خصوص محمد باقر قالیباف شاهد حفظ کرامت انسانی اقشار ضعیف جامعه هستیم؟ آیا حضور تبلیغاتی کاندیداها با فیلمبردار و عکاس در منزل فقرای جامعه و استفاده از آن فیلم‌ها در مستندهای تبلیغاتی نشانی از باور داشتن به کرامت انسان‌هاست؟

کوتاه سخن آن که دولت روحانی تلاش خود را در سه سال و نیم اخیر کرد که بدون بر هم زدن ساختارها و مبانی اقتصادی که باعث ایجاد بحرانی مانند آن چه دولت سابق ایجاد کرد شود به اقشار ضعیف جامعه یاری رسانی‌های لازم را انجام دهد. بیمه همگانی همه مردم ایران، کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در بخش بهداشت و درمان، سبد کالایی که به شکل فصلی در اختیار خانواده هایی که امنیت غذایی شان دچار تهدید است قرار گرفت، بالابردن مستمری افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و. . . از جمله اقدامات دولت یازدهم برای اقشار ضعیف جامعه بوده است. اقداماتی که بدون رفتارهایی که باعث مخدوش شدن کرامت مردم شود صورت گرفته است. به نظر می‌آید عدم تداوم این دولت باعث به خطر افتادن زندگی آن بخشی از جامعه می‌شود که جریان مخالف روحانی به بهانه حمایت از آنان با وعده هایی فریبکارانه درصدد جذب آرایشان است.

سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۰۹:۳۹
دوستان فریب نخورید !!!!!
رییسی ایران را نابود خواهد کرد !
مردم اگاه باشند ؛ از همه ی کسانی که پیامم را میخوانند خواهش میکنم فریب شعارهای دروغ و غیر کارشناسی و غیرعلمی را نخورید.
انها هیچ برنامه و راهکار و راه حلی برای مشکلات و معضلات کشور ندارد . فقط شعار میدهد و حرف های قشنگ میزند !!
امده اند تا ایران را به قعر سقوط بفرستد ...کاری خواهدکرد که برای خرید یک نان لواش ۲۰۰۰ تومان پول پرداخت کنیم!! همین مثال ساده را در دولت احتمالی او خواهید دید!!!!!
نه نباید اجازه داد !!! (352691)
۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ۱۰:۲۴
شما که می گفتید روحانی یه ضرب ریس جمهوره.چی شده نسبت به تغییر دولت هشدار می دید؟ (352693)
کوتوال
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ۰۴:۰۴
مردم ایران روحانی رو از یه ضرب هم محکم تر انتخاب میکنن و جواب دندان شکنی به شما دلواپسان میدن. منتظر باش (352822)