به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۶ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۱۳۰۱۸۷

بهبود 32 پله‌ای شاخص کسب‌ و کار ایران

گروه اقتصادي_ رسانه ها:روزنامه وقايع‌اتفاقيه نوشت: حال و روز کسب‌وکار در کشور بعد از چهار سال فعاليت دولت يازدهم، رو به بهبود است.اين را مي‌توان از بهترشدن رتبه ايران در زمينه کسب‌وکار در مقايسه با صدها کشور دنيا، به‌خوبي درک کرد؛ رتبه‌اي که از زمان شروع فعاليت دولت يازدهم تا به امروز حدود 32 واحد پايين‌تر آمده و ايران را جزء يکي از بهترين‌هاي جهان درباره وضعيت اشتغال، معرفي کرده است. کسب رتبه 120 در زمينه کسب‌وکار در بين 180 کشور دنيا که حالا وزير صنعت، معدن و تجارت از آن حکايت مي‌کند، درحالي مطرح است که هنوز دولتي‌ها از وضعيت کار در ايران، رضايت کافي ندارند و رسيدن به نقطه اوج اشتغال را نيازمند پيمودن مسافتي خيلي طولاني، ذکر مي‌کنند.
 
حتي بهبود شرايط کار در ايران حالا بعد از چهار سال به تأييد مرکز پژوهش‌هاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس هم رسيده و آمارهاي اين مرکز که يکي از بازوهاي اصلي محيط کسب‌وکار در ايران است، نيز به‌خوبي تأييد‌کننده بهبود اوضاع کسب‌وکار است.آن‌طور که پايش محيط کسب‌وکار کشور با شرکت بيش از 200 تشکل اقتصادي از سراسر کشور، در پاييز سال گذشته نشان مي‌دهد، فضاي کسب‌وکار کشور در مقايسه با تابستان سال 95، پيشرفت خوبي کرده است.
 
در متن گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس اين‌چنين آمده، برآيند (ميانگين وزني) ارزيابي 268 تشکل اقتصادي سراسر کشور از 21 مؤلفه کسب‌وکار ايران در پاييز 1395، نمره 5,83 از 10 (نمره بدترين ارزيابي) بوده که اندکي مناسب‌تر از ارزيابي تابستان 1395 با ميانگين 5,93 است. همچنين اين ارزيابي نشان مي‌دهد از نظر تشکل‌هاي مشارکت‌کننده در اين مطالعه، محيط کسب‌وکار ايران در پاييز 1395 در مقايسه با فصل مشابه سال قبل، يعني پاييز سال 1394، با ميانگين 6,04 از 10 اندکي مساعدتر است.
 
همچنين وضعيت محيط کسب‌وکار در پاييز سال 95 بر‌اساس نظريه عمومي کارآفريني شين، 5,8 از 10 بود؛ در اين مطالعه عدد 10 به‌عنوان بدترين ارزيابي اعلام شده است.ميانگين ارزيابي محيط اقتصادي نيز که شمال محيط مالي، محيط اقتصاد کلان و ساختار توليد و محيط جغرافيايي است، 5,81 و ميانگين ارزيابي محيط نهادي که شامل محيط سياسي، حقوقي، فرهنگي و ساختار دولت، محيط فناوري و نوآوري و محيط آموزشي و علمي بود، عدد 5,80 گزارش شده است.
 
همچنين در پاييز 1395 مؤلفه عرضه کالاهاي خارجي قاچاق در بازار داخلي، رتبه يازدهم را در بخش خدمات، رتبه هفدهم را در بخش صنعت و معدن و رتبه هجدهم را در بخش کشاورزي دارد. مؤلفه قيمت‌گذاري غيرمنطقي محصولات توليدي توسط دولت و نهادهاي حکومتي، رتبه يازدهم، را در بخش صنعت و معدن و رتبه دوازدهمين مؤلفه نامساعد را در بخش کشاورزي به‌خود اختصاص داده است. اين درحالي است که اين مؤلفه در بخش خدمات رتبه شانزدهم را دارد.
 
 مؤلفه ضعف نظام توزيع و مشکلات رساندن محصول به‌دست مصرف‌کننده، رتبه چهاردهمين مؤلفه نامساعد را در بخش کشاورزي به خود اختصاص داده است. اين درحالي است که اين مؤلفه در بخش‌هاي صنعت و معدن و خدمات به‌ترتيب رتبه بيست و دوم و بيست و يکم را دارد.
مؤلفه فقدان دسترسي به فناوري مورد نياز رتبه شانزدهمين مؤلفه نامساعد را در بخش صنعت و معدن به خود اختصاص داده است. اين درحالي است که اين مؤلفه، رتبه نوزدهم در بخش خدمات و رتبه بيست و دوم را در بخش کشاورزي دارد. مؤلفه کمبود نيروي انساني ماهر و آموزش‌ديده، رتبه پانزدهمين مؤلفه نامساعد را در بخش صنعت و معدن به خود اختصاص داده است.
 
 اين درحالي است که اين مؤلفه در بخش‌هاي کشاورزي و خدمات به‌ترتيب رتبه بيست و يکم و بيست ودوم را دارد. در مجموع گرچه در شرايط فعلي، اولين مشکل همه بخش‌ها مربوط به تأمين مالي است اما در مؤلفه‌هاي بعدي، اهميت موانع محيط کسب‌وکار بخش‌ها از يکديگر متفاوت مي‌شود که لزوم توجه به مشکلات کسب‌وکار هر بخش توسط نهادهاي متولي آن بخش را آشکارتر مي‌کند.
 
بهبود 32 پله‌اي شاخص کسب‌وکار
بهتر شدن اوضاع ايران در زمينه کسب‌وکار از زبان آمار نيز به‌خوبي اين موضوع را تأييد مي‌کند؛ آمارهايي که حکايت از بهبود 32 پله‌اي کسب‌وکار در ايران در مدت فعاليت دولت يازدهم، مي‌کنند. همين ديروز بود که محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت نيز در جريان افتتاح چندين طرح توليدي از بهتر شدن وضعيت کسب‌وکار در ايران خبر داد. آن‌طور که ايرنا نوشته، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ايران اکنون رتبه 120 شاخص کسب‌وکار در بين 180 کشور را دارد، درحالي‌که در شروع کار دولت تدبير و اميد، رتبه ما 152 بود.به گفته نعمت‌زاده، شاخص کسب‌وکار در دولت تدبير و اميد، 32 پله ارتقا يافت. او روز دوشنبه در جريان افتتاح سه طرح توليدي در شهرک صنعتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني تبريز با اشاره به مشکلاتي که در زمينه بهبود فضاي کسب‌وکار وجود دارد، افزود: ما در اين شاخص هنوز به رتبه و جايگاه بايسته نرسيده‌ايم. نعمت‌زاده، با بيان اينکه خارجي‌ها در راستاي توسعه همکاري‌ها وضعيت ما را رصد مي‌کنند، از ابلاغ آيين‌نامه کسب‌وکار تا دو روز آينده به دستگاه‌ها خبر داد.
 
 ‌وزير صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به اينکه آيين‌نامه کسب‌وکار، 10 شاخص دارد، گفت: تکاليف همه دستگاه‌ها در‌اين‌زمينه مشخص شده است. او با تأکيد بر تلاش بيشتر براي ارتقاي شاخص کسب‌وکار گفت: با اجراي اين آيين‌نامه پيش‌بيني مي‌شود رتبه ما به 70 برسد. نعمت‌زاده با اشاره به سرعت بالاي تأسيس شرکت در کشور‌هاي مختلف دنيا، اظهار کرد: در بسياري از کشور‌ها ظرف يک روز مي‌توان شرکت تأسيس کرد و ما اميدواريم با بهبود شاخص کسب‌وکار بتوانيم روند تأسيس شرکت در ايران را نيز تسريع کنيم. وزير صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به افزايش حضور هيأت‌هاي خارجي در دوران پسابرجام در ايران و تأثير مثبت آن بر بهبود روابط تجاري ما با دنيا، اظهار کرد: زمينه افزايش همکاري‌هاي خارجي فراهم شده است. گفته مي‌شود که روز دوشنبه، با حضور وزير صنعت، ‌معدن و تجارت سه واحد توليدي در شهرک صنعتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني (شهرک مصالح ساختماني) تبريز بهره‌برداري شد.
 
همچنين، با حضور وزير صنعت، ‌معدن و تجارت سه واحد توليدي در شهرک صنعتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني (شهرک مصالح ساختماني) تبريز روز دوشنبه طي آیيني بهره‌برداري شد. به گزارش ايرنا، طرح توسعه شرکت لوازم خانگي سيلوان، توليدکننده يخچال، ‌فريزر و کولر با ظرفيت 86 هزار دستگاه در سال، سرمايه‌گذاري 200 ميليارد ريالي و اشتغال 200 نفر، نخستين واحدي بود که امروز با حضور نعمت زاده افتتاح شد.
 
افتتاح شرکت شعله‌خيز آذر، توليدکننده رادياتور پنلي با ظرفيت توليد هفت هزار تن در سال با سرمايه‌گذاري 120 ميليارد ريال و اشتغال 80 نفر از ديگر برنامه‌هاي امروز وزير صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود. همچنين شرکت کراميکا، توليدکننده ظروف سراميک آشپزخانه هم با سرمايه‌گذاري 40 ميليارد ريال و اشتغال‌زايي برای 16 نفر، دیروز افتتاح شد.
 
 در حال حاضر در شهرک صنعتي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني با وسعت 101 هکتار، 118 واحد با اشتغال‌زايي بيش از دو هزار نفر فعال هستند. با شروع فعاليت دولت يازدهم، آمارهاي خوبي در زمينه کسب‌وکار به گوش مي‌رسد؛ آمارهايي که هنوز هم به گفته دولتي‌ها براي رسيدن به نقطه مطلوب، راهي طولانی در پيش دارند. حالا روزهاي حساس فعايت دولت يازدهم رسيده و نگاهي به کارنامه دولت در زمينه کسب‌وکار از زبان آمار و ارقام، به‌خوبي مؤيد رسيدن روزهاي خوب براي کشور در این زمينه است.