به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۳۰۲۵۱

خودروسازان فرانسوی به ایران بازگشتند

گروه اقتصادي: خبرگزاری رویترز گزارش داد: شرکت‌های خودروساز فرانسوی سیتروئن و رنو که در بازار آمریکا حضور ندارند، بدون ترس از احتمال تحریم دولت ترامپ، به بازار ایران که خارج از دسترس رقبای بین المللی است، بازگشته اند.
خودروسازان فرانسوی به ایران بازگشتند
به گزارش ایرنا، دولت حسن روحانی که برای انتخاب مجدد درانتخابات روزجمعه 29 اردیبهشت ماه جاری تلاش می کند،به دنبال تنش زدایی هسته ای و جذب سرمایه گذاری خارجی به منظوررونق بخشیدن به اقتصاد کشور است.رویترز می نویسد: شرکت مشترک فرانسوی سازنده پژو،سیتروئن و رنو پس از لغو تحریم های هسته ای که به دنبال توافق هسته ای سال 2015 که با محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران حاصل شد، قراردادی 700 میلیون یورویی برای تولید اتومبیل درایران امضا کرده است.از طرف دیگر، شرکت رنو اعلام کرد: کارخانه ای برای تولید 350هزار خودرو در سال تاسیس خواهد کرد.شرکت های فرانسوی در مقایسه با رقبای خودروساز آلمانی، آمریکایی و ژاپنی که در بازار آمریکا فعالیت دارند، نگرانی از جریمه های احتمالی آمریکا برای نقل و انتقال مالی با ایران ندارند. دورنمای نامشخص دولت ترامپ نسبت به توافق هسته ای با ایران که بارها از طرف رییس جمهور آمریکا مورد چالش قرار گرفته است، شرکت های آلمانی و ژاپنی خودروسازفعال در بازار آمریکا را ودار کرده برای حضور در بازار ایران جانب احتیاط را برگزینند.

شرکت های آلمانی فولکس واگن و بی ام و به همین دلیل برنامه خود برای حضور در بازار گسترده و توانمند ایران به آینده موکول کرده اند.یک منبع نزدیک به شرکت آلمانی فولکس واگن به رویترزگفت: ما به توانمندی بازار ایران آگاهی کامل داریم. این شرکت آلمانی از اظهار نظر در مورد برنامه سرمایه گذاری این شرکت در ایران خودداری کرد.ژان کریستف کومار، رییس شرکت سیتروئن، رنو و پژو در خاور میانه نیز از دادن توضیح در مورد برنامه سرمایه گذاری این شرکت مشترک در ایران خودداری کرد.
کومار تاییدکرد که دولت ترامپ فشار جدیدتری به این شرکت های خودروسازی وارد کرده است و به همین دلیل این شرکت برنامه سرمایه گذاری خود در ایران را بایگانی کرده است.این مدیر بازرگانی شرکت فرانسوی گفت: ما در صورت امکان اجرای برنامه سرمایه گذاری خود را برای ایران تسریع خواهیم کرد.راه اندازی سریع طرح های سرمایه گذاری شرکت فرانسوی در ایران که سالیان متمادی از امکان تولید اتومبیل های لوکس محروم بوده است، برای تولید داخلی بسیار مفید خواهد بود.
رویترز افزود: فروش اتومبیل در ایران از رشد 50 در صدی در سه ماهه اول سال 2017 برخوردار بوده است وفروش اتومبیل های پژو، رنو و محصولات خودروسازی سایپا رشد چشمگیری نشان می دهد.
مهدی منفرد که به خرید و فروش خودروی داخلی اشتغال دارد به رویترز گفت: فروش اتومبیل های ساخت داخل در چند ماه گذشته از رشد خیره کننده ای برخوردار بوده است.این فروشنده اتومبیل ایران خودرو گفت: مردم اندوخته های خودرا برای خرید اتومبیل داخلی خرج می کنند و بانک ها نیز به خریداران خودروی ساخت داخل وام می دهند.

**پژوی ریاست جمهوری
رویترز می نویسد: روحانی اندکی قبل از آغاز کارزار انتخاباتی، در مراسم افتتاح خط تولید پژو 2008 حضور یافت. این نخستین خط تولیدی ایجاد شده پس از توافق هسته ای برجام با شرکت یک شریک خارجی خودروساز بود.رییس جمهورگفت: وقتی ما این قرار داد را امضا کردیم، منتقدین می گفتند آن یک تکه کاغذ است روحانی در پاسخ به یکی از منتقدین در صفحه اینستاگرام خود با الصاق عکس خود پشت فرمان اتومبیل شاسی بلند نوشت: می گفتند این قرار داد هیچوقت اجرا نخواهد شد. اما الان می بینیم که تحریم ها در مورد صنعت اتومبیل برداشته شده و قراردادهای امضا شده برای سرمایه گذاری های مشترک به ثمر نشسته و اتومبیل های جدید تولید می شود. رویترز افزود: منتقدان روحانی، روحانیون تندرو هستند که تمایل به گشودن بازار ایران به جهان خارج ندارند.