به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۳۰۲۶۴

پایداری شغل مهمتر از ایجاد آن است

گروه اقتصادي: یک فعال کارگری می‌گوید: کسانی که درصدد ایجاد اشتغال میلیونی در کشور هستند، قبل از هرچیز باید به پایداری آن فکر کنند. او تاکید دارد که دولت آینده باید برنامه اعزام نیروی کار را با جدیت دنبال کند.
پایداری شغل مهمتر از ایجاد آن است
علی اکبر سیارمه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در بحث اشتغال چند میلیونی در کشور اول باید ببینیم قرار است چه مشاغلی ایجاد شود. ممکن است بگویند امکانات لازم را برای ایجاد شغل فراهم می‌کنیم ولی این کافی نیست. اگر درباره اشتغال صحبت می‌کنیم باید به پایداری آن توجه شود لذا مساله دوم پایدار بودن شغل است.وی با بیان اینکه قراردادهای موقت باید برای کارهای فصلی بسته شود نه کارهای دائم، گفت: متاسفانه امروز شاهدیم در بیشتر کارگاه‌ها با وجود آنکه کار ماهیت دائمی دارد ولی با کارگران قراردادهای موقت سه ماهه و شش ماهه می‌بندند و کمر کارگران زیر این قراردادها شکسته است.
مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه درباره زیرساختهای مورد نیاز برای اشتغالزایی در کشور، اظهار کرد: اگر تاکید بر خودکفایی داریم و می‌خواهیم همه چیز را خودمان تولید کنیم باید ببینیم کشور به چه چیزی نیاز دارد. باید نیازهای اساسی را پوشش دهیم و کالاهایی که در داخل توان تولیدش را با کیفیت مناسب داریم، وارد نکنیم.سیارمه ادامه داد: امروز بحث دهکده جهانی مطرح است و طبعا گسترش مراودات منطقه‌ای و بین المللی می‌تواند در توسعه اقتصاد مملکت موثر باشد.
وی تصریح کرد: بعد از برجام انتظار می‌رفت که برنامه اعزام نیروی کار به شکل گسترده‌ای اجرایی شود ولی این اتفاق نیفتاد لذا دولت آینده باید از دیپلماسی فعالتری برخوردار باشد و در مذاکرات مربوط به اقتصاد مبادله‌ای حتما اعزام نیروهای جوان و کارآزموده را در اولویت قرار دهد.دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران استان قزوین درعین حال از سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه و تکنولوژی به عنوان چهار فاکتور مهم در توسعه اقتصادی نام برد و گفت: بسیاری از کشورها همه این فاکتورها را در اختیار ندارند، ممکن است تکنولوژی و سرمایه را داشته باشند ولی فاقد نیروی انسانی ماهر یا مواد اولیه مناسب باشند، در حالی که کشور ما هم سرشار از مواد اولیه و منابع خدادادی است و هم نیروی انسانی کارآزموده و متخصص دارد که می‌توان برای تامین تکنولوژی روز یا جذب سرمایه خارجی با کشورهای دیگر وارد مراوده و داد و ستد شد.
وی گفت: کشورها از تنوع اقلیم آب وهوایی، منابع مالی و انسانی و ذخایر معدنی و انرژی خود برای تامین نیازهای جوامع استفاده می‌کنند، لذا اگر بر مراوده جهانی تاکید می‌شود باید با ملتها و دولتها داد و ستد داشت.به اعتقاد سیارمه، برقراری ارتباط و تعامل با دنیا در توسعه و رشد اقتصادی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین موثر است و باید از دیپلماسی فعال برد ـ برد در این مسیر استفاده و زمینه انتقال دانش و تکنولوژی از کشورهای توسعه یافته و صنعتی به داخل کشور فراهم شود.