به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۳۰ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۱۳۰۴۲۳
مهمترین وعده روحانی تداوم اصل گفت‌وگو در داخل است

گفتمان پیروز انتخابات، دموکراسی‌خواهی است

گروه سیاسی: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: گفتمان پیروز انتخابات با تقسیم‌بندی مردم، به گونه‌ای که قشرهایی از مردم را در برابر قشرهای دیگر قرار دهد مخالف است.
گفتمان پیروز انتخابات، دموکراسی‌خواهی است
سیدمصطفی تاج‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار  ایلنا، با اشاره به انتخابات ۲۹ اردیبهشت و پیروزی قاطع حسن روحانی گفت: انتخابات تاریخ‌ساز ۲۹ اردیبهشت ۹۶ را می‌توان از زوایای مختلف مورد بحث و ارزیابی قرار داد. از دلایل مشارکت کم نظیر مردم سخن گفت و علل پیروزی آقای روحانی را مورد بحث قرار داد و به تفسیر این پیروزی ملی پرداخت و معانی این حماسه را تبیین کرد.
پیروزی در انتخابات، پیروزی ملت ایران است
معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات با بیان اینکه تردیدی وجود ندارد که این پیروزی، پیروزی ملت ایران است، اظهار داشت: ما در منطقه‌ استبدادزده خاورمیانه به سر می‌بریم و مدت زیادی نیست که مردمش با دموکراسی، انتخابات و صندوق رای آشنا شده‌‌اند. از سوی دیگر در سال‌های اخیر نیز با پدیده خطرناکی به نام داعش مواجه شده‌ایم که از اساس با این پدیده دوران‌ساز و رهایی‌بخش یعنی انتخابات و حق رای مخالف است و آن را روشی غیر اسلامی و حتی ضداسلامی می‌خواند.
ملت ایران با مسالمت‌آمیزترین سبک، سخن خود را در انتخابات گفت
تاج‌زاده با اشاره به شرایط پیرامونی ایران تصریح کرد: در شرایطی که در شرق و غرب کشور افغانستان و عراق جنگ‌زده قرار دارند و آتش جنگ و تروریسم در منطقه رو به گسترش است، ملت ایران با مسالمت‌آمیزترین سبک، سخن خود را گفت و نمایشی از کثرت در وحدت را به صحنه آورد.
شرکت گسترده ایرانیان در انتخابات اعجاب جهانیان را هم برانگیخت
او افزود: شرکت گسترده ایرانیان در انتخابات اعجاب جهانیان را هم برانگیخت؛ هم از نظر مشارکت چهل میلیونی و هم از نظر آرامشی که مردم با سلایق مختلف در ایام انتخابات به ویژه در روز اخذ رای از خود نشان دادند و همه گروه‌ها، جناح‌ها و گرایش‌ها حتی کسانی که اعتقادی به رای مردم ندارند و آن را تزئینی می‌ دانند اما دیده اند در عمل هیچ راهی بهتر از تمکین کردن به رای مردم برای اداره کشور و جلب مشارکت و رضایت آنها وجود ندارد.
بسیاری از ایرانیان نگران حاکمیت گفتمان رقیب بودند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه علل و دلایل پیروزی آقای روحانی را می‌توان در دو دسته سلبی و ایجابی تقسیم کرد، خاطرنشان کرد: از منظر سلبی، نگرانی بسیاری از ایرانیان از پیروزی رقیب و حاکمیت گفتمانی خاص در کشور ریشه می‌گرفت و از نظر ایجابی هم عملکرد دولت روحانی در چهار سال گذشته بود که به رغم همه کمبودها و نارسایی‌ها، در مجموع اکثریت رای‌دهندگان به آن نمره مثبت دادند و دستکم در قیاس با رقبا آن را پذیرفتند.
سخنان روحانی در نسل جوان امیدواری ایجاد کرد
تاج‌زاده اضافه کرد: همچنین سخنان آقای روحانی موجی از امیدواری را در جامعه به ویژه در نسل جوان در اقصی نقاط کشور پدید آورد.
پیروزی روحانی در انتخابات پیروزی یک گفتمان نیز هست
او با تاکید بر اینکه پیروزی روحانی در این انتخابات تنها پیروزی یک فرد نیست، ابراز داشت: آقای روحانی رای اعتماد اکثر ایرانیان را گرفت اما ۲۹ اردیبهشت پیروزی یک گفتمان هم بود و نشان داد که اکثریت رای‌دهندگان گفتمان اصلاحات را ترجیح می‌دهند.
گفتمان پیروز انتخابات گفتمان دموکراسی‌خواهی و صلح‌طلبی است
معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات در تشریح گفتمان مورد پذیرش ملت بیان کرد: این گفتمان، گفتمان دموکراسی‌خواهی در ایران و صلح‌طلبی در منطقه و جهان است؛ گفتمانی که به برابری حقوق همه ایرانیان باور دارد و ایران را برای همه ایرانیان می‌خواهد. گفتمانی که به گفت‌وگو برای حل مشکلات معتقد است؛ چه گفت‌وگو در داخل ایران و چه گفت‌وگو در خارج از ایران و به تفوق دیپلماسی و گفت‌وگو با قدرت‌های بزرگ برای جلب منافع بیشتر برای ایرانیان و تامین امنیت کشور با کمترین هزینه معتقد است.
گفتمان پیروز انتخابات با تقسیم‌بندی مردم مخالف است
تاج‌زاده با بیان اینکه در این گفتمان همبستگی، وحدت و آشتی ملی حرف اول را می‌زند، یادآور شد: این گفتمان با تقسیم‌بندی مردم، به گونه‌ای که قشرهایی از مردم را در برابر قشرهای دیگر قرار دهد مخالف است. گفتمانی که رقیب و حتی مخالفان را به رسمیت می‌شناسد تا با حفظ امنیت و آرامش جامعه بتوانند با بازی برد- برد حداقل منافع طرفین و در مجموع منافع ملت ایران را تامین کند.
گفتمان پیروز انتخابات مخالف انحصارطلبی و تک‌صدایی است
او اضافه کرد: این گفتمان، گفتمانی است که با انحصارطلبی، تمامیت‌خواهی و تک‌صدایی تعارضی جدی و عمیق دارد و معتقد به حاکمیت چند صدایی است.
روحانی طرح پروژه آشتی و گفت‌وگو را مطرح کند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به طرح آشتی و گفت‌وگوی ملی عنوان کرد: اگر آقایان خاتمی و روحانی دم از آشتی و گفت‌وگوی ملی می‌زنند پیش‌فرض آنها به رسمیت شناختن منتقدین و مخالفین است و امروز فرصت مساعدی فراهم شده تا آقای روحانی مجدداً آن پروژه را مطرح کند چون امروز معنای آن حرکت از موضع ضعف و جلب ترحم رقیب نیست بلکه نشان می‌دهد نگاهی استراتژیک مستقل از انتخابات و نتایج آن مدنظر است و این که  تنها با دست به دست هم دادن می‌توانیم از پس مشکلات برآییم و از فرصت‌ها حداکثر بهره را ببریم؛ تهدیدات را با حداقل هزینه‌ها برطرف و با مشارکت ملی آنها را به فرصت تبدیل کنیم.
مهمترین وعده روحانی تداوم اصل گفت‌وگو در داخل است
تاج‌زاده با یادآوری وعده‌هایی که مردم به خاطر آنها به روحانی رای داده‌اند، اظهار داشت: مهم‌ترین این وعده‌ها در داخل کشور، تداوم و تعمیق بخشیدن به اصل گفت‌وگو برای حل مشکلاتی مانند رفع حصر و رفع ممنوعیت تصویری از یکسو و جلب اعتماد ایرانیان برای مشارکت در عرصه اقتصاد به منظور مهار مشکلات معیشتی و پیشرفت و توسعه از سوی دیگر است.
او با بیان اینکه اصل دوم تداوم گفت‌وگو در منطقه است، تصریح کرد: همان‌طور که دولت تدبیر و امید می‌تواند شبه شوم جنگ را هم از آسمان منطقه تا آنجا که می‌تواند، دور کند.  
روحانی برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای با جهان و امریکا گفت‌وگو کند
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: مسئله سوم، تداوم گفت‌وگو با جهان و آمریکا است تا بتواند همچنان که در دولت اول تحریم‌های هسته‌ای را لغو کرد، در دولت دوم تحریم‌های غیر هسته‌ای را برطرف کند تا مانند همه کشورهایی که در چهار دهه گذشته توسعه داشته‌اند و اولین گامشان تنش‌زدایی و عادی‌سازی روابط با جهانیان بوده است، به این خواسته و نیاز ملی پاسخ مثبت بدهد و راه را برای توسعه همه‌جانبه، عادلانه و پایدار باز کند.