به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۳۰۴۷۵
گفتگو با فاطمه راکعی

رای به روحانی، رای به اصلاحات

رای به روحانی، رای به اصلاحات
فائزه طاهری- روزنامه بهار
با گذر از کوران سخت رقابت، آخرین پرده از انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نیز کنار رفت و اقبال کم نظیر مردمی با حدود 24میلیون رای نصیب حسن روحانی شد؛ پیروزی چشمگیری که تکرار دوباره غلبه اعتدال بر افراطی‌گری در سایه حمایت همه جانبه اصلاح‌طلبان بود. در همین ارتباط با فاطمه راکعی نماینده پیشین مجلس در دور ششم و از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره طعم شیرین این پیروزی به گفت‌وگو نشستیم. این فعال سیاسی ضمن خاطرنشان ساختن آنکه مردم با رای خود به روحانی در درجه اول به جریان اصلاحات رای دادند، می‌گوید رئیس‌جمهور منتخب نیز در راستای تحقق وعده‌هایی که از سال ۹۲ داده بود، باید به تکمیل راه بپردازد و با پشتوانه رای قاطع ملت، مجلس همسو، انسجام بین گروه‌ها و احزاب و همچنین شخصیت‌های اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و اصول‌گرایان معتدل، به سوی پاسخگویی به خواست‌های ملت گام‌های بلندی بردارد.

***
* پیروزی قاطع روحانی را چطور می‌بینید؟
ضمن خسته نباشید و تبریک پیروزی به ملت بزرگ ایران که حماسه 29 اردیبهشت را خلق کردند، باید گفت مردم با رای خود به آقای روحانی در درجه اول به جریان اصلاحات رای دادند. روحانی سمبل یک جریان است که در سال 92 اولین گام را برای پیروزی برداشت، بعد از تلاطم‌هایی که جریان‌های انحرافی در جو سیاسی کشور ایجاد کرده بودند، گام دوم در سال 94 بود با پیروزی اصلاحات در مجلس و گام سوم حماسه 29 اردیبهشت 96 است که در واقع تداوم همان راهی است که اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان و اصول‌گرایان معتدل با هم برای نجات کشور از انسداد سیاسی پیش گرفتند و پیروزی در هر سه گام نصیبشان شد. بنابراین این رای تثبیت و تداوم راه اصلاحات در کشور است.

*نقش جریان اصلاحات در به دست آمدن این پیروزی بزرگ تا چه‌اندازه پررنگ بود؟
اصلاح‌طلبان این تلاش‌ها را برای نجات کشور از تلاطم‌های سیاسی و انحرافات انجام دادند و خود را در برابر انقلاب سال 57 به رهبری حضرت امام که خون شهیدان ضمانت‌کننده تداوم آن بوده، مسئول می‌دانند. اصلاح‌طلبان امروز تداوم‌بخش این انقلاب هستند که انقلابی معنوی و مردمی بود با احترام کامل به آحاد ملت، انقلابی عدالت‌خواهانه که اعتقاد به رشد و تعالی کشور و مشارکت مردم در ساختن سرنوشت خود داشت. این جریان باید به کمک اصلاحات تداوم یابد و نقایص و انحرافات آن اصلاح شود. اصلاح‌طلبان سهمی برای خود به عنوان شخص قائل نیستند اما معتقدند کسانی که چند دهه پس از پیروزی انقلاب آشکار شد مورد اعتماد مردم هستند و خصوصا بعد از تلاطم‌های سال 88 صادقانه کوشیدند که کشور به وضعیت ثبات و آرامش برگردد و از کسانی که دروغ گفتند و تهمت زدند و با این ملت بد کردند آسیب‌ها دیدند، باید در جایگاه‌های مناسبی به تناسب تخصص و لیاقت قرار گیرند تا در جهت تعالی کشور همان‌طور که خواسته ملت و جریان اصلاحات است با کمک مردم باشند. تا دومرتبه کسانی در مسندهایی قرار نگیرند که نمی‌توانند اصلاحات را نمایندگی کنند و مورد اعتماد مردم نباشند و از این سمت‌ها و پست‌ها به جای خدمت صادقانه به مردم برای منافع شخصیشان استفاده کنند.

* انتظارات بدنه رای روحانی خصوصا اصلاح‌طلبان از وی و دولت آتی چیست؟
روحانی به عنوان رئیس‌جمهوری که برای چهار سال دیگر با رای ملت ابقا شد، موفق شد بعضی از قول‌های که در سال ۹۲ داده بود را تا حدودی اجرا کند و بعضی هم عملی نشده است. ملت از فشارهایی که از جناح مقابل به دولت وارد می‌شد آگاه است. در حال حاضر تایید روحانی، تایید صداقتی است که او به خرج داد برای تحقق وعده‌ها و اگرچه در برخی زمینه‌ها نتوانست خیلی موفق باشد. انتظار خیلی بدیهی از ایشان همان‌طور که در تمامی استان‌ها مردم درخواست داشتند، رفع محدودیت و ممنوعیت از برخی چهره‌های سیاسی است. البته این روند آغاز شده و مذاکراتی در این زمینه صورت گرفته، مردم هم انتظار دارند با رفع این محدودیت‌ها پیروزی کامل شود. مسائل دیگر از ثبات اقتصادی و کاهش تورم و افزایش رشد است که موفقیت‌هایی بوده و همچنین تلاش برای تحقق کامل موفقیت‌های برجام است. در زمینه بهداشت نیز کارهای بزرگی صورت گرفته که باید تداوم پیدا کند، در زمینه فرهنگ، آموزش و پرورش و آموزش عالی و تمام زمینه‌هایی که مشکلاتی در این چهار سال داشتیم، انتظار داریم با کمک مجلسی که با دولت همسو است و با پشتوانه رای قاطع ملت آگاه و فهیم ایران و انسجام و هماهنگی بین احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا و اصول‌گرایان معتدل، دولت به سوی پاسخگویی ملت برود. احزاب هم به سمت تبدیل شدن به پلی بین دولت و ملت پیش می‌روند. تمام این جریان‌های تغییر دولت روحانی می‌تواند نقش مهم و کلیدی خود را ایفا کند. در زمینه سیاست داخلی دولت گام‌های بزرگی برداشته و آن احیای خانه احزاب ایران و آزادی آنها برای فعالیت‌های گوناگون در چارچوب اساس‌نامه‌هایشان بوده است. در سیاست خارجی نیز باید اتفاقات خوبی بیفتد و در بخش جذب توریست برای کمک به اقتصاد کشور، امید به موفقیت‌های بیشتری داریم و برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان و منتظر اتفاقات مهمی هستیم. امیدواریم با تصمیم درست روحانی برای جداسازی سازمان‌ ملی جوانان از وزارت ورزش و جوانان و با مدیریت قوی و دلسوزانه این سازمان به زودی شاهد برنامه‌ریزی‌های عمیق و جدی از سوی دولت در تمامی زمینه‌های مربوط به جوانان باشیم، زیرا جوانان سرمایه‌های بزرگ یک کشور هستند که متاسفانه خصوصا به دلیل تلاطم‌های سیاسی و بیکاری و نداشتن تصویری از آینده روشن تاکنون دچار بی‌انگیزگی شدند که امیدواریم به کمک متخصصین و برنامه‌ریزان فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تحول مهمی در این حوزه صورت بگیرد. خوشبختانه در حال حاضر مسائل زنان که یکی از مسائل بزرگ کشور بود راه خود را پیدا کرده، تلاش‌های زنان برای رفع تبعیض در کلیه زمینه‌ها به موفقیت‌های بزرگی رسیده است. باید مدیریت زنان در جایگاه‌های رفیع حوزه‌های مختلف را شاهد باشیم. در این زمینه تلاش‌های معاون رئیس‌جمهور، شهیندخت مولاوردی برای ارتقای جایگاه مدیریتی زنان و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلیدی کشور به دلیل فشارهای موجود به طور کامل تحقق پیدا نکرد که امیدواریم در این دولت شاهد حضور چندین زن شاخص و توانمند در کسوت وزارت و معاونت باشیم و از ظرفیت زنان در حد شان و منزلت و جایگاهی که باید در جمهوری اسلامی داشته باشند استفاده شود. زنان شایسته ما به لحاظ کمی و کیفی در جایگاهی قرار دارند که همان‌طور که تلاش کردیم 30 درصد از مجلس و شورا را تشکیل دهند، در کابینه هم 30 درصد را احراز کنند.

*این پیروزی و مشارکت بالای مردم چه پیام هایی دارد؟
امید در دل‌های مردم پررنگ‌تر شده است، این مردم هستند که بدون نیاز به سلاح و زر و زور و تزویر اگر در کنار هم باشند با اتکا به خرد جمعی و رفتن سر صندوق‌های رای و انتخابات آگاهانه می‌توانند حرف اول و آخر را در این کشور بزنند. خدا را شاکریم با تاکیدات موکد امام خمینی که نظام ما جمهوری اسلامی است و نه کلمه‌ای بیشتر یا کمتر، تاکید کردند که میزان رای ملت است و بسیاری از کسانی که این انحرافات را خصوصا در سال‌های اخیر در جریان سیاسی کشور ایجاد کردند به این مساله اعتقادی نداشتند. نظام ما اگر هم اشکالاتی در ساختار دارد باید اصلاح کند اما قانون اساسی ما بسیار مترقی است و دیدگاه‌های حضرت امام نیز در خصوص جمهوری اسلامی معاصر و مترقی است و همین که نظام پارلمانی تعریف شده و رای دادن و انتخاب‌های بزرگ کشور مانند رئیس قوه مجریه و مقننه و شوراها به دست مردم است، سازوکاری است که می‌تواند به تداوم دموکراسی در کشور کمک کند. ملت هم به این آگاهی رسیدند و آمدند که از این حق مسلم قانونی خود به بهترین وجه استفاده کنند و دیدند که نتیجه داده و خواهد داد.

*اصول‌گرایان با اختلاف آرایی که داشتند شکست سختی خوردند. آنها در ادامه راه چه مسیری را پیش می‌گیرند؟ آیا آنها در مسیر ساختن کشور، روحانی و اصلاح‌طلبان را همراهی خواهند کرد؟
آن بخش از نیروهای سیاسی که با ملت با کینه عجیبی برخورد می‌کنند و برای به کنار راندن رقیب و به دست آوردن قدرت به روش‌های غیراخلاقی و غیراسلامی متوسل می‌شوند، در اقلیت افراطی هستند. امیدواریم جریان اصیل اصول‌گرا که آنها را در اصول‌گرایان سنتی شاهد بودیم این افراطیون را طرد کنند و به رسمیت نشناسند که واقعا چهره اصول‌گرایان را در این مدت خدشه‌دار کردند. همان‌طور که در دوره حیات حضرت امام شاهد بودیم، زمینه را برای رقابت‌های اصولی با تعاریف روشنی که از مشی آنها وجود دارد از سلایق اجتماعی خود بدون اینکه دیگران را به بی‌دینی متهم کنند باز کنند و راهکارهای خود را برای اداره جامعه ارائه دهند. طرفداران آنها باید به مشی و فکر و برنامه‌هایشان رای بدهند، اصلاح‌طلبان هم همین‌طور تا بدین‌ترتیب یک رقابت عادلانه، منصفانه و قانونی در کشور صورت بگیرد. با این پیروزی بزرگ اصول‌گرایان هم به این نتیجه خواهند رسید که افراطیون باید طرد شوند و حرکت‌های افراطی به این جریان لطمه می‌زند و قابل تداوم نیست و اینها هم به عنوان کسانی که در عرصه رقابت بودند باید جریان پیروز را حمایت کنند. همچینن امیدواریم از چهره‌های علمی و متخصصین این جناح که هیچ وقت تندرو نبودند و در روش‌های تخریبی نقشی نداشتند، همان‌طور که همیشه در دوره دولت اصلاحات سعی کردیم، برای ساختن کشور استفاده کنیم. همان کاری که در نظام‌های پیشرفته سیاسی صورت می‌گیرد، اینکه رقیب شکست را در عرصه سیاسی می‌پذیرد و برای پیشبرد اهداف ملی به کمک جریان پیروز می‌آید و جریان پیروز هم از بهترین‌های جناح مقابل در روند توسعه کمک می‌گیرد و طردشان نمی‌کند.

معلمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۲/۳۱ ۱۶:۴۹
انشاا... اتحاد و انسجام اعتدال و اصلاات (امید) (353075)