به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۳۱ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۳۰۵۰۰

پیام متفاوت محمد هاشمی به مردم

پیام متفاوت محمد هاشمی به مردم
گروه سیاسی: محمد هاشمی در پی برگزاری انتخابات باشکوه 29 اردیبهشت پیامی صادر کرد و در این پیام، متن پیام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای پیروزی ملت در انتخابات پیشین را نیز بازنشر کرد. متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت فهیم و شریف ایران

برآن بودم تا مانند همه ایرانیان و به سنت حسنه مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، پس از خلق حماسه‌ بی‌نظیر 29 اردیبهشت ماه، رسم ادب بجا آورم و از تک تک شما تشکر نمایم. مخصوصاً در این بهار دل انگیز واقعی که ایشان در میان ما نیستند تا همراه با شما برای نهادینه شدن فرهنگ اسلامی و علوی، خدای بزرگ را شکر نمایم، ولی مطمئنم که روح بلند و بزرگ این عزیز سفر کرده که پایه‌گذار خط مشی اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط است، امروز ناظر و شاهد پیروزی غرورانگیز و حماسه آفرین شماست و در شادی و سرور مردم ایران سهیم است.

به یاد پیام سراسر معنا و امید رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حماسه 24 خرداد 92 افتادم و دیدم هر چه بگویم، به قدر و منزلت آن نیست، ضمن اینکه مطمئنم روح آن ابرمرد دین و سیاست نیز این روزها با شما و شریک جشن ملی شما در این پیروزی بزرگ است.

بازنشر پیام دلنشین ایشان را حرف دل خویش می‌دانم و تقدیم می‌نمایم.

پیام مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت حماسه‌ 24 خرداد 92 با جایگزینی تاریخ حماسه‌ی جدید یعنی 29 اردیبهشت 96

هاتف آن روز به من مژده‌ی این دولت داد که در آن جور و جفا، صبر و ثباتم دادند

مردم بزرگوار و شریف ایران اسلامی؛

آنچه روز جمعه؛ 29 اردیبهشت با قدم‌ها و قلم‌های شما در صحیفه‌ی تاریخ این سرزمین رقم خورد؛ اوج شور و شعور ملّی و اسلامی و بهترین تعبیر برای اجتهاد سیاسی بود که خاتمیت اسلام را در توجه به شرایط زمان و مکان؛ در دنیا جاودان کرد. حضوری که اگرچه در امتداد انقلاب اسلامی؛ بر دوام بود؛ امّا زمزمه‌های شومی به گوش می‌رسید تا بر این آیینه‌ی همدلی؛ همراهی و همکاری، غبار یأس و ناامیدی بنشانند.

اینجانب خاضعانه از همه شما؛ مردان و زنان، دختران و پسران و پیر و جوان از همه‌ی قشرها و صنوف در شهرها و روستاها که «حماسه سیاسی» در تعبیر مقام معظم رهبری را عینیت بخشیدید؛ تشکّر و قدردانی می‌نمایم و خود را در شادمانی سیاسی و شیرینی تحقق وعده‌های الهی با شما مردم زمان‌شناس و فهیم، سهیم می‌دانم و به منتخب مردم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی تبریک می‌گویم و امیدوارم با سرمایه ارزشمند اعتماد و اطمینان مردم و حرکت در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی و برنامه‌های ارائه شده؛ نور امید را با تدبیر دولت خویش هر روز در جامعه مشعمشع‌تر نماید.

این انتخابات و نتایج معنادار آن درس‌های فراوانی در ابعاد سیاست داخلی و خارجی داشت که واکاوی و یادآوری آن از ضرورت‌های تحلیل‌های منطبق بر واقعیت‌هاست.

به جهانیان و مدعیان سردمداری ملل و نحل درس داد که مردم ایران را نمی توانید پشت دیوارهای تحریم محصور نمایید و شعار تعامل با ملت‌ها، بدون حضور صاحبان متمدن‌ترین و بافرهنگ‌ترین آنها، یعنی ایرانیان، مانند بهار بدون سرسبزی است و خزانی بیش نیست.

به همسایگان مرزهای جغرافیایی این کشور، درس داد که باید قدر همجواری با مهربان‌ترین و با درایت‌ترین ملت منطقه را بدانند و بیهوده بر طبل اختلاف نکوبند و صلاح مملکت خویش را در همکاری با ایران بجویند.

به بزرگان مدعی اندیشه‌سازی در داخل کشور، درس داد که تحجّر، دگم‌اندیشی، بداخلاقی‌ها، حذف‌ها، طردها و انحصارطلبی‌ها حتی اگر با لعاب دروغ و تزویر زینت شود، متاعی بی‌بها و مقطعی است و جایی در طاقچه‌ی ذهن و زبان مردم این سرزمین ندارد.

به خشونت‌طلبان در هر لباس و منصبی درس داد که مهربانی، تعامل و اعتدال، بهترین زبان برای گفتگوی با مردم است و به‌ویژه جوان ایرانی خوب می‌داند که چگونه در برگه‌های آرای خویش به سفیران عطوفت سلام دهد.

به تحریف‌کنندگان تاریخ که متأسفانه شیوه ناپسند آنان در سالهای اخیر در برنامه‌سازی‌ها و مستندسازی‌ها رایج شده بود، درس داد که مردم پازل‌های بریده شده از قیچی تحریف و سانسور را در واقعیت‌های جامعه پیدا می‌کنند و نمی‌گذارند قلب، در تاریخ نهادینه شود.

به سردمداران طریقه توهین و تهمت و افترا درس داد که زمانِ شادمانیِ مقبولیتِ دروغ‌پراکنی‌ها تا اولین فرصت ممکن برای اعلام بیزاری عمومی است و آنچه در دین مبین اسلام ناپسند است، برای همه عقول، با همه اختلافات سلیقه‌ای و جناحی، ناپسندتر است.

به کینه‌جوسازان و دشمن‌تراشان درس داد که مردم، به هنگام نیاز «أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ» را با «رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» در یک آیه تلاوت می‌نمایند و برای تبیین تعامل با جهانیان، به این کلام نورانی قرآن پایبندند که «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ»

انتخابات 29 اردیبهشت فقط یک رویداد سیاسی نبود، بلکه یک اتفاق فرهنگی، یک هشدار اقتصادی و یک همراهی اجتماعی برای اعلام انزجار از کلّه‌شقی، قانون‌گریزی و فراز و فرودهای افراط و تفریط و برگشت به راه اعتدال و عقلانیت است که جانْ‌مایه رسالت نبوی و اساس تعالیم ائمه هداست.

به منتخب محترم مردم که الحمدلله از السابقون عقلای قوم و از آشنایان با رمز و راز دفاع منطقی از جمهوریت، اسلامیت و تمامیت ارضی ایران و از فرزندان فهیم حوزه و دانشگاه است، مشفقانه و برادرانه توصیه می‌نمایم که فرصت‌ها و امتحان الهی چون ابرها می‌گذرند و باران نیز، اگر طریق افراط بپیماید، سیلاب می‌شود و اگر معتدل ببارد، هم چشم‌انداز و هم واقعیتِ طبیعت را عوض می‌نماید.

ایشان خوب می‌دانند که صدف‌های اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مستقل‌های سیاسی، در این سرزمین پُر از مرواریدهای درخشان است که دلشان برای سربلندی ایران می‌تپد و رویگردانی امروز مردم از یک جریان سیاسی، نتیجه‌ی تنگ‌نظری آنان در استفاده از ظرفیت‌های انسانی و خانه‌نشین کردن سرمایه‌های ملی و دینی است.

اینجانب یک بار دیگر به آحاد مردم عزیز ایران در اقصی نقاط کشور به‌ویژه مراجع عظام، حوزویان و دانشگاهیان «دست‌مریزاد» می‌گویم و از دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات که از ماهها پیش زمینه‌های خلق این حماسه سیاسی را فراهم کردند، تشکر می‌نمایم و امیدوارم جناب آقای دکتر روحانی، در پایان رقابت‌ها و آغاز فصل رفاقت‌ها، در راه رسیدن به «حماسه اقتصادی» که وعده‌اش را در تبلیغات انتخاباتی داده بودند، از ظرفیت مدیریتی نامزدهای محترم و کارشناسان هوادار آنها استفاده نمایند.

طبیبی در یکی نکته نهفته است

ز بسیار و ز کم بگذر که خام است

خدا آن نکته را با خلق گفته است

نگه دار اعتدال، اینت تمام است

اکبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام