به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۳۰۵۳۴
قالیباف، تهران را به جنگلی از بتن و برج تبديل كرد

زيباكلام: میراث قالیباف برای اصلاح‌طلبان «بدبختی» است

قالیباف بین 60 تا 70 هزار میلیارد بدهکاری از خود به جای گذاشت
زيباكلام: میراث قالیباف برای اصلاح‌طلبان «بدبختی» است
گروه سياسي: صادق زیباکلام معتقد است که اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم با «کوله باری» از «بدبختی» مواجهند که میراث محمدباقر قالیباف است.

اين استاد سياسي دانشگاه تهران در ارزیابی از نتیجه انتخابات شورای شهر تهران گفت: نتیجه انتخابات شورای شهر در تهران نشان می دهد مردم به هیچ وجه از عملکرد شورای شهر فعلی رضایت نداشتند. متاسفانه شورای شهر فعلی به ریاست مهدی چمران و سایر اصولگرایان تبدیل به زیر مجموعه قالیباف شده بود و اقلیت اصلاح طلب هم عملا کاری از دستشان بر نمی امد. شاهد بودیم وقت بخث املاک نجومی طرح شد، هیچگونه بازخواستی از سوی شورای شهر از قالیباف نشد. چنین شورای شهری معلوم بود که نمی تواند کارنامه درخشانی از خود به یادگار بگذارد.

وی با اشاره به میراث قالیباف، گفت: اگر نگاهی به تهران بیایندازید، متوجه می شوید که این شهر در نتیجه بیش از یک دهه مدیریت قالیباف به جنگلی از بتن و برج های بلند تبدیل شده است. شهری که به بهای از بین رفتن فضای سبز و باغ ها، ساخت و سازهای زیادی در آن صورت گرفته است. بعلاوه، در ساخت مترو که قرار بود سالی 30 کیومتر به مترو افزوده شود، در عمل هفت الی هشت کیلومتر ظرف 12 سال گذشته اضافه شده است.  

زیباکلام افزود: متاسفانه شورای شهر تهران در حالتی بدست اصلاح طلبان می افتد که قالیباف بین 60 تا 70 هزار میلیارد بدهکاری از خود به جای می گذارد. مطمئنم که از فردای روزی که اصلاح طلبان شورا را بدست بگیرند، اصولگرایان همان برنامه ای که برای دولت روحانی پیاده کردند، روی آنها نیز پیاده می کنند و دائما خواهند پرسید که شما چه کرده اید؟ این اتفاقات در حالی است که اینها یکبار هم به قالیباف نگفتند چه کرده ای و چرا این اتفاقات افتاده است؟

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مصیبت عظمایی که اصلاح طلبان در شورای شهر با ان مواجهند، این واقعیت تلخ است که در حال حاضر شهرداری تهران نزدیک به 70 هزار پرسنل دارد و دست کم نیمی از انها در این دوازده سالی که قالیباف شهردار بوده، استخدام شده اند. خدا میداند خیلی از اینها صرفا حقوق بگیر هستند و تخصص و کارایی خاصی ندارند ولی به دلایل مختلف، برای قسمت های مختلف به کار گرفته شده اند.

وی در ادامه ی تشریخ میراث قالیباف، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران اکنون حدود 6 هزارمیلیارد به بانک ها بدهکار است و دو هزار میلیارد به دارایی. خب اینها کوله باری از بدخبتی هایی است که برای اصلاح طلبان می ماند که یک ماه دوماه دیگر، شهرداری تهران را تحویل می گیرند.

زیباکلام با با بیان اینکه محسن هاشمی از گزینه های مطرح برای شهرداری تهران است، گفت: معتقدم کارنامه محسن هاشمی قطعا از کارنامه اصولگرایان در شهرداری تهران خیلی درخشان تر خواهد بود. این صرفا به خاطر اینکه او، محسن هاشمی است نمی گویم، بلکه به دلیل توانمندی و سوابق او، این بحث را مطرح می کنم. ایشان سال های طولانی مسئولیت متروی تهران را برعهده داشتند. خیلی جالب است که بدانید، اصولگرایان زمانیکه محسن هاشمی مسئولیت مترو را بعهده داشت، کوچکترین ایرادی نمی توانستند بگیرند. همانطور که می دانید، سازمان مترو مانند بخش خصوصی عمل می کند و ماشین آلات و ابزار زیادی از خارج از کشور وارد می کند. اما حتی یک مورد هم پیدا نشد که نشان دهد محسن هاشمی و زیر مجموعه آن دچار فساد بودند.

وی افزود: از نظر کارایی و پیشرفت، انصافا مدیریت محسن هاشمی بسیار عالی بود. تغییر محسن هاشمی از مدیریت متروی تهران در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد به دلیل بغض و کینه ای بود که رئیس جمهور وقت از آیت الله هاشمی داشت و حاضر نبود محسن هاشمی را در جایگاه مسئول مترو ببینید. کار به جایی رسید که بودجه ای که احمدی نژاد باید به مترو می داد را گروگان گرفت و اعلام کرد آن را پرداخت نمی کند مگر درصوتیکه محسن هاشمی را برکنار کنند. به هر صورت، قالیباف به خواسته ی احمدی نژاد تن داد، ان هم باوجود آنکه از کارایی و پادکستی محسن هاشمی اگاه بود. در وقاع، کوچکترین خلاف و ناهنجاری مالی از محسن هاشمی به چشم نمی خورد. بعد هم که محسن هاشمی به معاونت عمرانی دانشگاه آزاد رفت، پاکدستی خود را حفظ کرد، آن هم در شرایطی که دانشگاه ازاد شاید صدها پروژه را در تنها تهران در دست اجرا دارد. در واقع، علی رغم اینکه او با ده ها یپیمانکار سروکار دارد، اما ظرف این چندسال، کوچکترین تخلف مالی از او گزارش نشده است و فعالیتش مورد تمجید و تحسین قرار گرفته است.

زیباکلام اضافه کرد: محسن هاشمی بعنوان فردی که هم در حوزه مدیریتی بسیار عالی، منضبط و توانمند ظاهر شده و هم فوق العاده امین و پاکدست بوده، یک شهردار ایده ال برای تهران است. بعلاوه او نشان داده بیشتر یک تکنوکرات است تا یک ادم سیاسی. متاسفانه قالیباف صرف نظر از بحث مدیریتی، بسیار هوای اصولگرایان، مداحان و خلاصه دوستان و رفقایش را داشت. او خیلی راحت سیاسی کاری می کرد، اما محسن هاشمی چه در زمان مدیریتش بر مترو و چه در زمان داشنگاه ازاد نشان داد که مسائل سیاسی و نزدیکی اش به فلان گروه و حزب نمی تواند باعث سیاسی کاری او شود، دقیقا برعکس قالیباف که روی ملاحظات سیاسی، هزاران فرد غیرمتخصص از جمله مداحان را استخدام کرد.

وی ادامه داد: در واقع، محسن هاشمی به هیچه وجه حاضر به استفاده از جایگاهش نیست. با این حال، محسن هاشمی اگر شهردار شود، با کوهی از مصیبت ها مواجه است که یادگار دوازده سال مدیریت قالیباف است. البته در مورد قالیباف، فاجعه این است که شورای شهر فعلی نه تنها او را در موارد مختلف بازخواست نمی کرد، بلکه با او همراهی نیز می کرد.

وی با اشاره به اجماع اصلاح طلبان بر روی محسن هاشمی بعنوان شهردار آینده تهران گفت: قطعا روی محسن هاشمی برای به دست گرفتن شهرداری تهران اجماع می شود، حالا ممکن است برخی افراد به خاطر رقابت های سیاسی دوست نداشته باشند او شهردار بشود. اما اگر او شهردار نشود، چه کس دیگری را اینها می توانند بیاورند که هم توانایی های مدیریتی محسن هاشمی را داسته باشد و هم چشم پاکی و پاک دستی او را. به هر حال، به اعتقاده بنده، ان دو امتیاز بزرگ برای محسن هاشمی است.

این استاد دانشگاه یاداور شد: من تا به اینجا، در این باب که محسن هاشمی فرزند ایت الله هاشمی است، یک کلام هم سخن نکردم. این حاوی نکته ای است. در واقع، دلیل من برای دفاع از اینکه محسن هاشمی شهردار تهران بشوذ، صرفا توانایی مدیریتی اوست، نه بدین خاطر که او فرزند ارشد آیت الله هاشمی است. برخی اصلاح طلبانی که بعضا روی او توافق ندارند، بگویند اگر محسن هاشمی نه، شما چه کسی را می توانید بیاورید که توانمندی و سوابق او را داشته باشند؟

وی در پاسخ به سئوالی در مورد آینده سیاسی قالیباف گفت: من بارها گفته ام که قالیباف هیچ شانسی ندارد که از سوی اصولگرایان بعنوان نامزد ریاست جمهوری و این قبیل پست ها مطرح بشود، ندارد. خیلی از اصولگرایان اصلا قالیباف را اصولگرا نمی دانند. اصلا ایشان را اصولگرا نمی دانند. اصولگرایان مهندس باهنر و سعید جلیلی را اصولگرا می دانند نه قالیباف را. میخواهم بگویم اصولگرایان هم معیاری دارند و اقای قالیباف خیلی در این معیار و ملاک ها جای نمی گیرد و  خیلی ها او را به عنوان اصولگرا قبول ندارند.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۲:۱۵
آقای زیبا کلام عزیز همه دلایل شما قابل قبول .اما بنظر من اگر بیشتر تامل کنیم که شاید دو سه نفر دیگر هم که توانمندیهای بالایی داشته باشند و ضمنا همانند آقای محسن هاشمی پاکدست بوده و اهل باند و باند بازی نباشند و برای اندوختن مال دنیا به نفع خود از هیچ عمل حرام و یا به ضرر این مرز و بوم ابایی نداشته باشند پا به صحنه گذاشت بعد بزرگان بنشینند و در مورد بهترینشان از تمام جهات تصمیم بگیرند .زیرا برای این تهران و تهرانی بدبخت دیگر رمقی باقی نمانده است که دوباره شهرداری ..........عنان بدبختی بیشتر آنرا در دست بگیرد.فعلا که احمدی نژاد دیگری نداریم. (353107)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۲:۴۵
عجب
وقتی نمیتونید جایی کار کنید و مدیریت ندارید فقط بلدید گیر بدید به قبلی ها
این حربتون نخ نما شده اقایون اصلاحاتی تندرو
اشتباهات و ناتوانی خودتون رو با این حرفا سرپوش نگذارید.

دولت قفل و کلیدشکسته (353109)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۳:۰۳
با سلام . برای جهش اقتصادی چهار مولفه نیاز است . 1= زیر ساختها( اب . بر و گاز و تلفن و جاده اسفالته .و غیره به تمامی نقاط ) 2= تربیت نیروی متخصص 3= اصلاح قانون کار 4= انتخاب روش مدیریت اقتصادی (مدیریت دولتی و یا مدیریت خصوصی ) . در ایران مولفه 1 و 2 بطور کامل اجرا شده است . الان مولفه 3 و 4 باقی مانده است .که مهترین ان اصلاح قانون کار است .
مهمترین اصلاحات قانون کار در حال حاضر : = همه دارای یک هویت (کد ملی ) باشد 2= هر کد ملیصاحب یک دفترچه خدمات درمانی باشد 3= هر کدملی عضور صندوق بازنشستگی باشد .5= هر کدملی از یک قانون کار تبعیت کند . 5= هر کد ملی باید مالیات بپردازد و و 6= .... (353113)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۴:۲۱
واقعا به عقیده من هم محسن هاشمی شایسته ترین فرد برای شهرداری هست، استفاده از کسانی که قبلا شهردار بودند و هیچ رد برجسته ای از آنها نمانده قابل قبول نیست، و اصلاحطلبان مواظب باشند که اشتباهات دوره اول شوراها را بعضی از اصلاحطلبان قلابی بر آنها تحمیل نکنند (353117)
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۶:۱۸
بهترین گزینه برای شهرداری جهانگیری یا کرباسچی هستش...نباید کسی از شورای شهر استعفا دهد که چمران دوباره بیاد شورای شهر... (353126)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۸:۵۱
اگر لایق ترین فرد در بین اعضای شورا باشد ، استعفای او هیچ اشکالی ندارد، چمران هم به شورا برود اتفاق خاصی نمی افتد و اتفاقا می توان از تجربه او سود برد چون او آدم تندرویی هم نیست (353137)
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۸:۳۲
یک اعلان سراسری برای پیشرفت کشور بدون نظر به مسلمان یا غیر مسلمان بودن بدون توجه به شیعه یا سنی بودن بدون عنوان قومیت بدون ذکر مدرک انچنانی بدون سنگ انداختن پیش پای مردم فقط بر اساس توانایی . مطمئن باشید صدها ابو علی سینای خانه نشین داریم فقط منتظر یک ندا هستند (353132)
۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ۱۸:۵۴
لطفاً به محض تحویل گرفتن شهرداری از آقای قالیباف یک بررسی کامل از تمام پرونده های شهرداری بشود و نتیجه آن نیز منتشر گردد تا بعداً آقای قالیباف مثل اعضای دولت فاجعه بار احمدی نژاد طلبکار نشوند. (353138)