به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۱:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۳۰۵۴۳
لیست اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات در شهرهای بزرگ

سراسر امیـد

ياسر مختاري- روزنامه بهار
مردمـــی کـــه 29 اردیبهشـــت‌‌مــاه در صف‌های طولانی به انتظار نشسته بودند، امید را با لیستی در دست به پای صندوق‌های رأی بردند تا هم زمام دولت را و هم زمام شهرها به تدبیر خود انتخاب کنند. سه روز از انتخابات تعیین‌کننده جمعه می‌گذرد و پس از پیروزی ریاست‌جمهوری، نوبت به پیروزی لیست امید در پنجمین انتخابات شورا‌های اسلامی شهرهای کشور است تا بیشترین حجم خبرهای ایران را در این  چند روز به خود اختصاص دهد.
***
پیروزی مطلق لیست امید در تهران
به گزارش بهار، تمامی 21 عضو لیست امید برای شورای اسلامی شهر تهران از سوی مردم برگزیده برای سکانداری شورای پنجم از سوی مردم برگزیده شدند، محسن هاشمی‌رفسنجانی بهرمانی، مرتضی الویری، احمد مسجد جامعی، شهربانو امانی‌انگه، بهاره آروین، محمد جواد حق شناس، سید ابراهیم امینی، حسن خلیل آبادی، افشین حبیب زاده، سید آرش حسینی میلانی، زهرا صدر اعضم نوری، علی اعطا، محمدسالاری، سیدحسن رسولی، مجید فراهانی، ناهید خداکرمی، زهرا نژاد بهرام، سید محمد میرلوحی، الهام فخاری، محمد علیخانی و بشیر نظری از سوی مردم تهران به عنوان اعضای شورای پنجم برگزیده شدند.
در تهران تمامی بیست و یک نفر عضو لیست امید با سر لیستی محسن هاشمی‌رفسنجانی از سوی مردم تهران انتخاب شدند تا پایانی بر سه دوره حاکمیت و اکثریت اصول‌گرایان بر تهران رقم بزنند.
شکست اصول گرایان در شورای پنجم آنجا معنا پیدا می‌کند که سر لیست آنان و رئیس شورای چهارم مهدی چمران با بیش از 200 هزار رأی پس از بشیر نظری آخرین نفر لیست امید قرار گرفته تا این بار نه به عنوان ریاست شورای شهری که با طرح تحقیق و تفحص از شهرداری پس از افشاگری‌های در مورد املاک نجومی و عملکرد نا مناسب شهراداری در مورد پلاسکو مخالفت می‌کرد و مهر تأیید بر تمامی اقدامات شهردار منتخبش می‌زد، قرار گیرد بلکه باید منتظر بماند تا یکی از جمع بیست و یک‌نفره شورای پنجم استعفا دهد تا شاید او به عنوان عضو علی‌البدل جایش را بگیرد.
پیروزی مطلق لیست امید در تهران پایانی بر حضور غیر متخصصان، ورزشکاران و هنرمندان در تصمیمات کلان شهری است تا شاید متخصصانی چون هاشمی‌رفسنجانی، الویری و احمد مسجد جامعی که تجربه طولانی مدت مدیریت شهری را در کارنامه خود داشته و سیاستمداران کهنه‌کاری چون محمد جواد حق شناس، محمود میرلوحی و شهربانو  امانی به همراه متخصصان و جامعه شناسانی که علم التیام زخم‌های شهر را می‌دانند ساکن ساختمان شورا در خیابان بهشت شوند.

احمد مسجد جامعی و محمد سالاری از اعضای اصلاح‌طلب شورای چهارم در شورای پنجم هم حضور دارند اما قطعا جای خالی رحمت‌اله حافظی و محسن سرخو، محمد مهدی تندگویان، احمد حکیمی‌پور و محمد حقانی که بی‌تردید ستارگان دوره پیشین شورا در احقاق حقوق شهروندان تهرانی بودند در این دوره نیز حس خواهد شد، اما با پیروزی قاطع لیست امید و حضور مدیران شهری با تجربه در کنار جوانانی متخصص نوید تهرانی دلپذیرتر در انتظار شهروندان آن خواهد بود.

کرمان؛ خداحافظی اصولگرایان و آمدن اصلاح‌طلب‌ها
کرمان دیگر شهری است که اصلاح‌طلبان توانستند اکثریت صندلی‌های شورا از اصولگرایان پس‌بگیرند، شورای چهارم شهر کرمان پیش از این تماما در اختیار اصول‌گرا‌ها بوده و در انتخابات پنجمین دوره آن اعضای لیست امید توانستند بیش از اصول‌گریان اعتماد مردم را به دست آوردند.در این دوره شورای‌ شهر کرمان // زهرا ایرانمنش، علی بهرامی، محمد فرشاد رامین ارجمند کرمانی، محمدجواد کامیاب، سیدمحمدرضا معین‌زاده میرحسینی و علی خدادادی از لیست امید و حسین چناریان، منصور ایرانمنش، علی‌اکبر مشرفی ماه‌بانو معصوم‌زاده از دیگر لیست‌ها‌ترکیب پنجمین شورای شهر کرمان را تشکیل خواهند.

مشهد؛ طلوع امید و غروب پایداری
اما یکی از حساس‌ترین رقابت‌ها در میان مراکز استان‌های کشور در مشهد رقم خورد، جایی که دوره چهارم آن در دست اعضا و هوادارن جبهه‌ پایداری بود تا تفکرات سیاسی خاص خود را بر پایتخت مذهبی کشور پیاده کنند، شهردار منتخب این شورا صولت مرتضوی همان حامی سید ابراهیم رئیسی کاندید اصولگرایان در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بود که در هنگام زلزله خراسان رضوی مشهد را به مقصد تهران‌ترک کرد تا حضور رئیسی را در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کند.
از سوی دیگر رقابت‌ میان حسن روحانی و ابراهیم رئیسی حساسیت رقابت‌ را در مشهد به ویژه در میان حامیان و پیروان دو تفکر در میان کاندیداهای شورای شهر نیز دو چندان کرده بود. تا ساعات پایانی روز یکشنبه شمارش صندوق‌های آرا در مشهد حکایت از پیروزی لیست امید با حضور امیر شهلا، شهناز رمارم، بتول گندمی، محمدرضا حیدری، احمد نوروزی، علیرضا شهریاری، احسان اصولی صفار، حمیدرضا موحدی زاده، رمضان علی فیضی، سید مسعود ریاضی مظلومی، مجتبی بهاروند، محمدهادی مهدی‌نیا، محمد حسین ودیعی، محمد حاجیان شهری، سید محسن حسینی پویا نفرات برتر برگزیده از سوی مردم بودند.

سمنانی‌ها به امید سلام گفتند
4 نفر از اعضای لیست امید در استان سمنان توانسته‌اند 4 کرسی از هفت کرسی شورای این شهر را به دست آورند، شورای شهر سمنان پیش از این تماما در اختیار اصولگراها بوده است، به نظر می‌رسد که پایان اصول‌گرایی مدیریت شهر سمنان به روزهای آغاز خود رسیده است.

اصفهانی‌های امیدوار
خبرها از اصفهان حاکی از آن است که تمامی اعضای لیست امید در این شهر از سوی مردم برای اداره کردن امور شهری انتخاب شده‌اند. علیرضا نصر، فتح اله معین، شیرین طغیانی، عباسعلی جوادی، کورش خسروی، اصغر برشان، فریده روشن، کوروش محمدی، پور محمد شریعتی، امیر احمد زندآور، مهدی مزروعی، نصیر ملت، مهدی مقدری از لیست امید و عباس مقتدایی و عباس حاج رسولی‌ها از دیگر لیست‌ها از سوی مردم اصفهان انتخاب شدند. اصفهان نیز شاید به‌اندازه مشهد و تهران پیروزی لیست امید در آن حائز اهمیت باشد چرا که در این شهر نیز طی هفته منتهی به انتخابات اصولگرایان با ساماندهی جمعیتی از هواداران رئیسی از سراسر استان در پی القاء هویت اصولگرایی برای این شهر بودند که با انتخاب اصولگرایان در انتخابات شهر همچنین نسبت آرای حسن روحانی در اصفهان این‌ترفند آنان راه به جایی نبرد.

امید اکثریت در قزوین و اردبیل
برخی از گزارش‌ها نیز حاکی از تصاحب 6 کرسی از 9 کرسی شورای شهر در قزوین می‌دهد، داودی، عبدالرزاقی، قوامی، یوسفی، دقیقی و قافله‌باشی از فهرست امید و احد چگینی، محسن حق‌شناس و فصیحی رامندی اعضای شورای شهر قزوین در دوره پنجم هستند. در اردبیل نیز خبرها از تصاحب کرسی‌های شورا در این شهر از سوی اصلاح‌طلب‌ها حکایت دارد، بر اساس این گزارش‌ها در این شهر نیز به ‌ترتیب زهرا قدیمی، علیرضا غریبی، علیرضا پوستی، حبیب‌اله فتحی شیخ احمد اعضای جدید اصلاح‌طلب اردبیل هستند.

طلوع خورشید امید در زاگرس مرکزی
در یاسوج و شهرکرد نیز اگرچه اصلاح‌طلب‌ها نتوانستند تمامی صندلی‌های شورای پنجم را در شهرهای خود ازآن خود کنند، اما در شهری مانند یاسوج 3 صندلی از آن اعضای لیست امید و 3 صندلی نیز ازآن اصولگرایان شد، در همین حال در شهرکرد 2 کرسی از هفت کرسی شورا توسط اعضای لیست امید تصاحب شد تا اصلاح‌طلب‌ها همچنان در مدیریت این شهر نقش داشته باشند.

گرگان رنگ امید می‌گیرد
مردم شهر گرگان چهار نفر از اعضای شورای شهر خود را از میان لیست امید برگزیدند، این درحالیست که این شورا صاحب 9 کرسی است؛ اما 4 کرسی از آنها مستقل‌ها و تنها یک نفر از میان اصول‌گرایان برگزیده‌ شده‌اند.

کرج و اعمال نفوذ اصولگرایان در اعلام نتایج
بر اساس شنیده‌های خبرنگار بهار تمامی 13 نفر اعضای لیست امید در کرج مرکز استان البرز نیز حائز اکثریت آرا شده‌اند اما تلاش‌ها و اعمال نفوذهای یکی از نمایندگان اصولگرای این شهر در مجلس شورای اسلامی مانع از اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در این شهرستان شده است. اگرچه تا پایان وقت دیروز هنوز بسیاری از آرا در کشور اعلام نشده است؛ اما تا پایان وقت روز یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه نتایج اولیه و غیر رسمی برآمدن صبح امید در آسمان وطن این بار در عرصه مدیریت شهری دارد.