به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۱ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۱۳۰۵۵۹

ایران جزء۲۰کشوربرتر درحوزه تنوع زیستی

گروه جامعه: رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ایران جزء ۲۰ کشور برتر در حوزه تنوع زیستی غنی است تاکید کرد: علاوه بر تنوع زیستی ویژگی تنوع فرهنگی و قومیتی نیز در ایران دیده می‌شود. همه این موارد پتانسیل اشتغال‌زایی و رشد اقتصاد ملی از طریق جلب گردشگر را فراهم می‌کند.
ایران جزء۲۰کشوربرتر درحوزه تنوع زیستی
به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در مراسم روز جهانی تنوع زیستی  که امروز در پارک پردیسان برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: امیدواریم این دوره آغاز امید مجدد و سربلندی برای کشور باشد و دولت دوازدهم بتواند در مقابل انتظارات و مطالبات با توانمندی بیشتر عمل کند و دستاوردهای خوبی داشته باشد.وی با بیان اینکه کاهش ۸۰ درصدی قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری خبر خوبی است که روز گذشته ریاست سازمان جنگل‌ها مطرح کرد، گفت: در برنامه ششم توسعه جهت‌گیری خوبی در این زمینه وجود دارد. سیاست‌های دولت یازدهم نیز از ابتدا در این مسیر بوده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همکاری و مشارکت این سازمان با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اشاره و اظهار کرد: قصد داریم در این دوره همکاری‌ها را توسعه دهیم تا اجرای برنامه حفاظت از تنوع زیستی با همکاری فرابخشی بین این دستگاه‌ها صورت گیرد. این برنامه با برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست و اهداف توسعه پایدار تطابق دارد.ابتکار با بیان اینکه امیدواریم به سرعت برنامه حفاظت از تنوع زیستی را در دولت به تصویب برسانیم،گفت: علاوه بر تدوین گزارش حفاظت از تنوع زیستی در بعد عملی نیز در زمینه رونق گردشگری پایدار اقداماتی موثری صورت گرفته است. در این مدت توانستیم بسیاری از مباحث نظری را به الگوی‌های عملی نزدیک کنیم و در شرایط حاضر الگوهای موفق در زمینه جلب مشارکت مردم، روستاییان و بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های گردشگری پایدار داریم که در قالب طرح‌های مدیریت اجرایی شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ طرح مدیریت مناطق داریم، اظهار کرد: تعدادی از این طرح‌ها در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها به تصویب رسیده و حتی در برخی استان‌ها عملیاتی شده است که پارک ملی «خبر» یک نمونه از آن محسوب می‌شود. همه استان‌ها طرح‌های گردشگری پایدار دارند و سعی داریم در این مقطع به تصویب شورای برنامه ریزی استان‌ها برسد. در صورت تحقق این امر بودجه و اعتبار برای اجرای آنها در نظر گرفته می‌شود.وی افزود: سال گذشته نشستی به منظور معرفی و بررسی الگوهای موفق از مشارکت مردم، تشکل‌ها و جوامع محلی در مدیریت تنوع زیستی برگزار شد. در حال حاضر در استان‌های مختلف نمونه‌های علمی برای گردشگری پایدار داریم که در چهارچوب اهداف آتی و برنامه تنوع زیستی ایران و برنامه ششم توسعه تدوین شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رویکرد دولت و اقبال آقای روحانی به بحث محیط زیست و توجه به مشارکت مردم تاکید کرد: در این دوره طرح‌های گردشگری پایدارعملی شده و تعدادی از این طرح‌ها در دست مطالعه است که این مطالعات باید در زمانبندی مشخص انجام و عملیاتی شود.ابتکار با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده بین سازمان محیط زیست و استانداری‌های کل کشور اظهار کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه، طرح‌های گردشگری پایدار باید به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برسد و بودجه و اعتباری برای آنها در نظر گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از حفاظت تنوع زیستی بر عهده دولت‌ها است، گفت: در دولت یازدهم روی این موضوع کار شد اما بخش دیگری هم مربوط به مسائل فرهنگی و آموزشی است. اگرچه قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده ولی کافی نیست. طرح «هر مدرسه یک محیط‌بان» از جمله برنامه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی است که در حال حاضر در ۲۷۰۰ مدرسه اجرا می‌شود. هدف از آن آگاه‌سازی و جلب مشارکت محلی برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و تنوع زیستی است. این طرح برای مدارس حاشیه مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی در نظر گرفته شده و هدفش این است که مردم محلی از نزدیک و از طریق محیط‌بان با فعالیت‌های آن‌ها و زیبایی‌های محیط زیست آشنا شوند چون نیاز داریم رابطه بین محیط زیست و مردم تقویت شود.
گردشگری پایدار مهمترین زمینه تولید ملی و اشتغال در سال جاری است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت توجه به مسائل آموزشی، جلب مشارکت محلی و توجه به مسائل معیشتی مردم اظهارکرد: امسال سال اقتصاد مقاومتی،تولید و اشتغال است. سازمان محیط زیست بر این باور است که گردشگری پایدار یکی از مهمترین زمینه‌های رشد اشتغال و تولید ملی در سال جدید خواهد بود. تولید ملی ارتباط مستقیمی با صنایع دستی و تولیدات محلی دارد.وی با اشاره به اجرای طرح‌های حفاظتی در زاگرس و در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: یکی از مولفه‌های مهم احیای دریاچه ارومیه اصلاح الگوی کشت و اجرای الگوهای معیشت جایگزین است که در این دوره مورد توجه قرار گرفت بنابراین الگوهای خوبی در این منطقه در زمینه حفاظت شکل گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تطابق و همخوانی اهداف و برنامه‌های مختلف باعث هم‌افزایی می‌شود. ایجاد اشتغال از طریق توجه به محیط زیست در کشورهای مختلف محور فعالیت‌ها قرار گرفته است و محلی برای رشد اقتصادی این کشورها محسوب می‌شود. ایران نیز ظرفیت‌های خوبی در زمینه ایجاد مشاغل سبز از طریق تنوع زیستی دارد.ابتکار با اشاره به فراهم شدن نسبی زیرساخت‌های گردشگری پایدار اظهار کرد: باید مسیر گردشگری پایدار را در کشور ادامه دهیم. سرمایه گذاری بخش خصوصی در این موضوع اهمیت بسیاری دارد. بدیهی است که فعالیت در حوزه گردشگری پایدار صرفه و توجیه مالی و اقتصادی دارد. خیرین محیط زیست اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند در بخش گردشگری پایدار سرمایه گذاری کنند.
ضرورت تعیین راه‌حل‌های جایگزین برای معیشت مردم مناطق حفاظت شده
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه حفظ مناطق حفاظت شده از طریق گردشگری پایدار منجر به بهبود معیشت مردم و کاهش نرخ مهاجرت می‌شود، تصریح کرد: ‌سخت گرفتن بر مردم در حفاظت از مناطق حفاظت شده راهکار درستی نیست. در قبال اقدامات حفاظتی برای حراست از مناطق حفاظت شده باید راه‌حل‌های جایگزین به منظورتامین معیشت مردم منطقه ارائه دهیم تا منجر به مهاجرت مردم محلی و روستاییان و افزایش حاشیه نشینی در شهرها نشود. یکی از راه‌های مهم برای جلوگیری از این وضعیت،‌ توجه به گردشگری پایدار با مشارکت روستاییان و جوامع محلی به منظور تامین معیشت است.
وی با بیان اینکه دولت یازدهم خط مشی درستی در این زمینه ایجاد کرده است،گفت در این زمینه باید تلاش خود را بیشتر کنیم. منابع آب یکی از موارد تهدیدی کشور ما است که با بحث تغییر اقلیم گره خورده است. امیدواریم سند الحاق جمهوری اسلامی ایران به توافق پاریس هر چه زودتر نهایی شود که برای کشور ما بسیار حیاتی است چون در شرایط حاضر آسیب‌پذیری ناشی از تغییر اقلیم با کاهش بارش، افزایش دما، وقوع سیل‌ها و طوفان‌ها بالا رفته است  و همه این موارد نیاز به آمادگی برای مواجهه دارد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بحث تغییر اقلیم و تنوع زیستی با یکدیگر ارتباط دارند، گفت: یک رویکرد جامع باید برای برنامه ملی ریخته شود که در برنامه ششم توسعه این موضوعات لحاظ شده است و امیدواریم با تصمیم بزرگی که مردم ایران در جمعه گذشته یعنی 29 اردیبهشت ماه گرفتند جهت‌گیری خوبی را در این حوزه‌های مهم شاهد باشیم و بتوانیم از بحران‌ها عبور کنیم؛ بحران‌هایی که می‌توانند تهدیداتی برای کشور ما داشته باشند.ابتکار در پایان اظهارکرد: اگر این موضوعات مورد سهل انگاری قرار گیرد تبدیل به تهدید می‌شود ولی اگر کار عملی و دانش بنیان با همکاری دانشگاه‌ها صورت گیرد می‌توانیم چشم‌انداز روشنی برای کشور در عرصه گردشگری پایدار و تنوع زیستی رقم بزنیم.