به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۲ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۳۰۶۲۴

خرد جمعی و تداوم دولت روحانی

گروه سیاسی: ابوالقاسم رئوفیان- دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین در یادداشتی در روزنامه بهار نوشت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران که پس از پیروزی انقلاب به طور متوسط سالی یک بار اتفاق افتاده است، همواره نشان از پیروزی ملت بزرگ ایران بوده که هر دوره نسبت به دوره قبل با شور و نشاط بیشتری برگزار شده است. انتخابات 29 اردیبهشت 96 نیز به مراتب عظیم‌تر از گذشته برگزار شد که در برابر چشمان جهانیان نقش بست و موجبات تحسین دوستان ودشمنان انقلاب درسراسرجهان شد و تایید تعلق خاطر مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت.

ملت آگاه و رشید ایران اسلامی در جای‌جای دنیا، ضمن حضور حداکثری در انتخابات در پاسخ به ندای رهبر فرزانه انقلاب، ‌به تداوم جریان اصلاحات سازنده، برنامه داشتن و توجه به سازندگی ساختاری و سیستمی، به فضای آرام تولید اندیشه و نفی فضای تشویش اذهان عمومی، به تمایل آگاهانه با دنیا با عنایت به قاعده شرعی نفی سبیل، به ادب و متانت و رعایت اخلاق و سلوک سیاسی علوی، به اعتدال و نفی توجه صرف به جریان‌های رادیکالی پاسخ مثبت دادند. آنها همچنین با انتخاب خود به وعده‌های خارج از طاقت و توان و امکانات مانند یارانه با منابع کور و از جیب‌خواری، به بی‌برنامگی، شعارزدگی، عوام‌فریبی، اتهام‌زنی، آمار دروغین و سیاه‌نمایی نه گفتند. در این انتخابات تمرکز روی اینکه چه کسی شکست خورد و یا پیروز شد نیست، زیرا همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند پیروز ملت ایران است.

شش نامزد در عرصه رقابت حضور پیدا کردند، دو نفر از آنها به نفع دو نامزد کنار رفتند و چهار رقیب تا آخرین فرصت باقی ماندند که در روز جمعه در معرض رای مردم قرار گرفتند و برآیند خرد جمعی تعلق گرفت به اینکه روحانی چهار سال دیگر در تداوم دولت تدبیروامید به عنوان رئیس‌جمهور، ریاست دولت دوازدهم را نیز بر دوش بگیرد و در راستای زدودن فقر و فساد از چهره نظام جمهوری اسلامی با تشکیل یک کابینه همگرا و کارآمد همت گمارد. بنابراین این پیروزی با مشارکت حداکثری مردم پیروزی بسیار عظیمی بود که نشان از علاقه‌مندی آنها به نظام و تبعیت از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و علاقه آنها به ایران و تلاش برای آبادانی و اعتلای ایران عزیز بود، که نسبت به دوره‌های گذشته نیز بسیار مثال‌زدنی برگزار شد.

بیش از 70 درصد از صاحبان حق رای حضور یافتند که البته اگر با توجه به حضور مردم از ساعت‌های ابتدایی صبح، این فرآیند زودتر آغاز می‌شد، شاید این مشارکت به بیش از 75 درصد افزایش می‌یافت. بنابراین امیدواریم تمهیداتی برای دوره‌های بعدی وجود داشته باشد تا تمامی افرادی که برای رای دادن حضور می‌یابند، موفق به این کار شوند. این حضور حداکثری و مشارکت پرشور و با انگیزه و شاداب مردم از نشاط انتخاباتی فوق‌العاده‌ای خبر می‌داد که چشم جهانیان را خیره کرد و دشمنان ما اعتراف کردند که ایران و ایرانی زنده است. نشاط و شادابی در جامعه ایرانی وجود دارد. پیام این حضور این بود که اولا دنیا برای ایران و ایرانی خوابی نبیند که خواب‌هایش آشفته خواهد شد. این انتخابات تقارن پیدا کرد با سفر‌ترامپ به منطقه با این هدف که سیاست‌های خصمانه خود را نسبت به نظام جمهوری اسلامی از طریق عمال خود در منطقه به ویژه رژیم آل سعود تشدید کند، این تقارن با حضور مردم پای صندوق‌های رای را به فال نیک می‌گیریم زیرا این حضور معادلات و محاسبات قدرت‌ها نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم را به هم زد و به نفع ایران تمام شد.

پیام دوم این است که رئیس‌جمهور منتخب باید به قدرشناسی مردم از نظام و اعتمادی که او را به عنوان رییس دولت دوازدهم برگزیدند توجه کند، تا بتواند با تشکیل یک کابینه کارآمد و دولت قوی خصوصا در حوزه اقتصادی و فرهنگی پدیده‌های زشتی مانند فقر، فساد، بیکاری که چهره زیبای نظام را مخدوش کرده از آن بزداید و چهره واقعی نظام جمهوری اسلامی را در مقابل دیدگان جهانیان جلوه‌گر کند. در نهایت امید است دولت بتواند در چهارساله دوم به این توفیقات دست یابد. ما هنوز مطالباتی داریم که با امید به کابینه‌ای همگرا و در عین حال کارآمد منتظر وصول آن هستیم. آرای ملت ایران گوارای وجودتان که ادبیات و گفتمان محمدی انتظار است تا امید دشمن را از طمع به این سرزمین ناامید ساخته و بر تعداد دوستان جمهوری اسلامی ایران بیفزاید و بستر بهره‌برداری از تمامی اندیشه‌های پاک فرزندان ایران‌زمین فراهم شود. هرچند فرصت پرداختن به اتهاماتی که در این مدت بر دولت روحانی که به پشتوانه آرای این ملت بر سر کار آمد، هرگز نخواهد بود اما عملکرد داهیانه او در چهار سال بعدی، امیدبخش جریان اصولگرایی اصلاح‌طلبانه است.