به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۳ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۱۳۰۶۸۳
ارزیابی محسن رهامی از بازی جریان رقیب با موضوع تخلف در انتخابات

مدافعان دیروز، شاکیان امروز

در حالی که حسن روحانی با اختلاف آرای قاطع در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به پیروزی رسید، این بار در ادعای تخلف انتخاباتی، نوبت به اصولگرایان رسیده و ابراهیم رئیسی طی نامه‎ای به دبیر شورای نگهبان خواستار بررسی مستندات وی مبنی بر تخلف پیش و حین برگزاری انتخابات شده است. درباره این موضوع با محسن رهامی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان به گفت‌وگو نشستیم. در گفتگوی بهار با این فعال سیاسی وی با بیان اینکه در شرایط کنونی و وجود مخالفان خارجی نباید وقت خود و انرژی مردم را بگیریم و آنها را برای طرح اتهامات واهی دچار فرسایش کنیم، در عین حال معتقد است رسیدگی به تخلفات مستند لازم است تا اطمینان مردم به صحت انتخابات بیشتر شود و جریان برنده اتفاقا باید از پیگیری و رسیدگی به تخلفات حمایت و استقبال کند که طرف مقابل تصور نکند مسائل پشت پرده و تخلفات عمیق وجود دارد.
مدافعان دیروز، شاکیان امروز
فائزه طاهری- روزنامه بهار

*نظر شما درباره ادعای آقای رئیسی مبنی بر تخلفات صورت‌گرفته در انتخابات آن هم در شرایطی که تاکید نظام بر همدلی است، چیست؟
نوشتن نامه رئیسی به شورای نگهبان جهت رسیدگی به تخلفات یک امر قانونی است و اشکالی ندارد، اتفاقا اطمینان مردم به صحت انتخابات بیشتر می‌شود. به هرحال تفاوت آرا بسیار زیاد است و البته طرف برنده هم ممکن است گزارشاتی درباره تخلف داشته باشد که باید به آنها رسیدگی شود تا انتخابات‌های بعدی بدون تخلف صورت بگیرد. با وجود این تا آنجا که ناظران شورای نگهبان و وزارت کشور درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و ناظران مجلس درباره شوراها گزارش دادند، انتخابات 29 اردیبهشت یکی از آرام‌ترین و کم‌تخلف‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی بوده است. ما اصلا نباید نگران بررسی تخلفات باشیم. به هر حال بعضی از افراد منتسب به روحانی یا سایر کاندیداها ممکن است تخلفاتی کرده باشند. لزوما ارسال نامه به این معنی نیست که در نتیجه آرا تاثیر می‌گذارد. از جهت دیگر این اظهارات به طرفداران و حامیان جریان مقابل این امید را می‌دهد که ما هنوز فعال هستیم و نوعی بازسازی روحیه هم هست و صرف نظر از آثار عملی، برای طرفداران آن جریان جنبه روانی هم دارد. در انتخابات دوم خرداد 76 و همچنین سال 80  معاونت حقوقی ستاد و مسئول رسیدگی به کلیه تخلفات با بنده بود و وقتی از گزارش تخلف ستادها به ایشان گفتم، ایشان گفتند دیگر گزارشات را مسکوت بگذارید و آنها را که لازم است اعلام گذشت کنید. ما هم غیر از فیلم‌سازی‌هایی که به کارناوال عصر عاشورا معروف شد از تمام پرونده‌ها گذشتیم. فردی که رئیس‌جمهور می‌شود معمولا رای بالایی دارد و رئیس‌جمهور همه کشور است، کسی هم که خود را در قامت ریاست‌جمهوری مطرح می‌کند با نزدیک به 16 میلیون رای، به فرض اینکه تخلفات ناچیزی هم صورت گرفته باشد، خیلی مرسوم نیست که بخواهد پیگیری کند. اما از نظر قانونی این حق را دارند خصوصا که هنوز صحت انتخابات به تایید شورای نگهبان نرسیده و بعد از اینکه صحت انتخابات تایید شد و مقام معظم رهبری آرا را تنفیذ کردند دیگر رسیدگی به اشکالات منتفی خواهد بود.

*در سال 88 هم شاهد بودیم که به دلیل وجود اختلاف آرای 11 میلیونی احمدی‌نژاد برخی تاکید داشتند گزارش تخلفات محلی از اعراب ندارد. در حال حاضر هم روحانی با نزدیک به 8 میلیون اختلاف رای منتخب مردم شناخته شده است.
باید توجه کرد در شرایطی که در اطراف ایران، در افغانستان، عراق، سوریه، یمن جنگ و درگیری هست و مخالفان و رقبای ایران، از رئیس‌جمهور آمریکا تا پادشاه عربستان و سایرین جمع شدند و برای برخورد با ایران توطئه می‌کنند، در انتخابات سالمی که با حضور بالای مردم صورت گرفته باید دغدغه‌ نظام عموم ملت باشد و کلیه رقبا به رئیس‌جمهور کمک کنند. فرضا هم تخلفات جزیی صورت گرفته باشد، برای اینکه روحیه عمومی مردم پایین نیاید و دچار دودلی و‌تردید نشوند باید همدلی داشته باشیم. البته زمانی که بازسازی روحیه طرفداران مطرح است و نه عموم ملت، اگر کاندیدا به طرفداران خود پاسخ ندهد، ممکن است احساس شود نسبت به طرفداران بی‌تفاوت است و گاهی پیگیری این شکایت‌ها نوعی احقاق حق حامیان و طرفداران یک جریان است و روحیه طرفداران را برای دور بعد به نوعی بازسازی می‌کند. تجربه هم نشان داده که بررسی تخلفات نهایتا 1000 رای جابه‌جایی است. در نهایت ما باید از پیگیری و رسیدگی به تخلفات استقبال کنیم که فکر نکنند مسائلی پشت پرده و تخلفات عمیقی وجود دارد که نمی‌خواهیم علنی شود.

*در طول تبلیغات هم گزارش‌هایی مبنی بر تخلف برخی که امروز مدعی هستند آن هم به قصد جلب رای وجود داشت.
این تخلفات هم اگر مربوط به دستگاهی است که از بیت‌المال یا دستگاه دولتی و منابع عمومی استفاده کرده که مجاز نبوده، شامل هر دو طرف می‌شود. اما ما نباید اینها را به نحوی بزرگ کنیم که شیرینی حضور مردم و انتخابات شایسته‌ای که صورت گرفته و همدلی ایجادشده در فضای عمومی و جشن ملی که در سراسر شهرها و روستاهای ایران تشکیل شد، در کام مردم تلخ شود. مردم به حد کافی تلخی در زندگی دارند، مشکلات گرانی، نبود شغل، رکود بازار و نگرانی از اوضاعی که برای همسایه‌ها پیش آمده از عراق و فلسطین و لبنان، به حد کافی کام مردم را تلخ کرده است. در عین حال دستگاه‌های نظارتی باید کار خود را بکنند. هر یک از کاندیداها اگر به صورت غیرقانونی هزینه و یا از منابع عمومی که قانون قدغن کرده استفاده کردند باید رسیدگی شود تا هم نسبت به گذشته جبران به عمل آید و هم نسبت به آینده فضای انتخابات را سالم نگه داریم. در چنین مواردی هم بحث ضمانت مالی مطرح است که باید ضرر و زیان جبران شود و هم بحث مجازات کیفری. در هر دو صورت فضای انتخابات را برای آینده سالم‌تر می‌کند. اما این‌ها اگر در رسانه عمومی و فضای مجازی تکرار و فضاسازی شود، علاوه بر اینکه کام مردم را تلخ می‌کند نوعی جبهه‌گیری و دودستگی ایجاد می‌کند. اکنون رقابت تمام شده و باید بیشتر تلاش کرد صمیمیت و دوستی بین طرفداران آقایان روحانی و رئیسی ایجاد کنیم. دست گذاشتن روی بعضی از مسائل در فضای مجازی که متاسفانه رایج هم شده و فضای عمومی را آلوده می‌کند، رفاقت و صمیمیتی را که لزوم کمک به رئیس‌جمهور منتخب است با تمامی مشکلات موجود از بین می‌برد و حمایت عمومى را از ایشان می‌گیرد.

*اتهاماتی هم به خود دولت وارد شده بود، از طرف سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اینکه مبالغی به دهیاران و فرماندهان داده شده، که البته ایشان برای این ادعا سندی ارائه نکردند.
از افراد سرشناس و کسانی که خودشان سمت دارند، طرح ادعا و اتهام صحیح نیست. علی‌القاعده اگر موردی بوده و مقامات قضایی اطلاعی دارند بدون کوچکترین اغماض باید رسیدگی کنند. از هر طرف اگر به صورت غیرقانونی پولی توزیع شده و موارد سوءاستفاده صورت گرفته باید برخورد شود، اینکه بخواهند سخنرانی کنند دردی دوا نمی‌کند، گاهی این کارها پاسخگویى به طرف مقابل و جبهه‌گیری روانی و تبلیغاتی است اما توصیه ‌ما باید این باشد به عنوان کسانی که حامیان برنده هستیم، که کمتر به اتهامات بپردازیم، مشابه گذشتی که در دوره اصلاحات کردیم. در حال حاضر ما به این فضا بیشتر احتیاج داریم تا طرح اتهام و عمومی کردن برخی از ادعاها. اگر هم مواردی وجود دارد، نیازی به مطرح شدن در تلویزیون، مصاحبه و رسانه نیست، مدرک عینا به مراجع قضایی تحویل می‌شود و این مرجع قانونا و شرعا موظف است برخورد کند. هیچ‌کدام از طرفداران دو کاندیدا حق ندارند برای رسیدن به هدف، تخلفی انجام دهند. البته اینها بیشتر مقابله روانی است و چند روز بعد از انتخابات تمام می‌شود و دوباره باید ملتی صمیمی شویم که مشکلات بزرگی که سر راه کشور و نظام است را برداریم. اگر به این مسائل فرعی مشغول شویم، در منطقه‌ای که مخالفان ما بسیج شدند، رئیس‌جمهور آمریکا بقیه را بسیج کرده و چندین بار در سخنرانی خود به خطر ایران و ضرورت مقابله اشاره کرده نمی‌توانیم وقت خود و انرژی مردم را بگیریم و آنها را برای طرح اتهامات واهی دچار فرسایش کنیم.

*در مورد انتخابات شوای شهر هم با توجه به اینکه تمامی اعضای لیست امید به شورای تهران راه یافتند و مسائلی هم در خصوص تخلفات در این انتخابات مطرح شده، همین قضیه صدق می‌کند؟
بله. آنجا هم تفاوت آرای آخرین نفری که از لیست امید رای آورده نسبت به اولین نفری که از لیست خدمت و اصولگرایان رای آورده خیلی زیاد است. اگر هم تخلفی هست ما نمی‌گوییم رسیدگی نشود اما در نتیجه قطعا تفاوت نخواهد داشت، چه بسا اگر صندوق را بازشماری کنند هزار رای اضافه و یا کم شود که این نوع اختلافات در حد جزئی همیشه بوده اما فضای کلی که به شوراها حاکم بود و خصوصا اینکه مردم به لیست امید اعتماد کردند و در تهران با اختلاف بالایی اعضای شورای شهر انتخاب شدند، این رای بالا پشتوانه بسیار محکمی است برای کسانی که به شورا راه یافتند و تکلیف آنها را در مبارزه با فساد و تباهی و سر و سامان دادن به اوضاع سنگین‌تر می‌کند. ما بیشتر از توجه به تخلفات جزئی باید ببینیم آیا می‌توانیم کمکی به حل بحران‌های شهر حل کنیم. ما همه در یک کشتی نشستیم، فعلا مردم تصمیم گرفتند مدیریت این کشتی را به یک جریان بسپرند همان‌طور که در سال‌های گذشته به جریان اصولگرا سپرده بودند. اگر اینها موفق شوند آلودگی و‌ترافیک تهران و مشکلات را کاهش دهند همه از آن بهره خواهند برد، چه اصلاح‌طلبان و چه اصولگرایان. ما باید به سمت اعضای قبلی شورا دست یاری دراز کنیم که با تجربه‌ای که اندوخته‌اند برای مدیریت شهری به ما کمک کنند. ما از یک ملت هستیم، نگاه رقابت از فردای انتخابات باید به نگاه رفاقت تبدیل شود، در غیر این صورت مدت زمانی که مجالی برای شورای جدید است به پاسخگویى به شبهات و نوعی اصطکاک و فرسایش روانی دچار می‌شود. باید به یاد مردم بیاوریم در شورای اول که فضای رفاقت به رقابت تبدیل شده بود نهایتا به جای کمک به مردم، تمام انرژی شورا صرف اصطکاک شد و شورای تهران با نظر وزارت کشور دولت اصلاحات منحل شد. این تجربه بسیار مفیدی است از این حیث که اگر اصول رفاقت را رعایت نکنیم، مردم برای سال‌ها با صندوق‌ها قهر می‌کنند. این هم به عملکرد شورای شهر تهران برمی‌گردد که اتفاقا همه از اصلاح‌طلبان بودند، یعنی اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن از این حیث تفاوتی نمی‌کند که اگر فضا رفاقتی نباشد، چه بین اصلاح‌طلبان و چه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، سرنوشت شورای اول در انتظار ما خواهد بود.