به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۱۳۰۷۷۳

شنبه؛ آغاز ماه رمضان در ممالك اسلامی

گروه جامعه: مرکز بین‌المللی نجوم ابوظبی با بیان اینکه جمعه، ۵ خرداد رؤیت هلال با چشم غیر مسلح در بیشتر کشورهای اسلامی ممکن است، از آغاز ماه مبارک رمضان در روز شنبه خبر داد.

مستقر در ابوظبی امارات که به هدف پروژه اسلامی رصد هلال ماه‌های قمری تأسیس شده است، روز گذشته طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: روز جمعه برابر با ۲۶ می و ۲۹ شعبان‌المعظم(۵ خرداد) هلال ماه رمضان در بیشتر کشورهای اسلامی با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است. این هلال به وضوح در آمریکای شمالی و جنوبی، غرب قاره آفریقا در کشورهای سودان، سومالی، موریتانی، مراکش و الجزایر مشاهده خواهد شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: در سایر کشورهای عربی و جنوب شرق آسیا هلال ماه مبارک رمضان به سختی با چشم غیر مسلح دیده خواهد شد. بر اساس این گزارش، تمام کشورهای اسلامی روز شنبه ۲۷ می(۶ خرداد) را روز نخست ماه مبارک رمضان اعلام خواهند کرد که این در نوع خود کم‌سابقه است که تمام کشورهای اسلامی ماه مبارک را در یک روز آغاز کنند.

گفتنی است، عربستان نیز با پیش‌بینی رؤیت‌ هلال ماه، از تمام شهروندان خواسته فردا، پنج‌شنبه، ۴ خرداد برابر با ۲۵ می و ۲۸ شعبان با چشم مسلح و یا غیر مسلح هلال ماه مبارک رمضان را رصد کنند. دفتر آیت‌الله سیستانی نیز در همین راستا، جمعه، ۵ خرداد را روز پیشواز ماه مبارک دانسته و به امساک غیر قطعی فرا خوانده است.