به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۵ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : ۱۳۰۸۰۴

ارکستر فیلارمونیک برای کیارستمی نواخت

گروه فرهنگی: کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران در حالی برگزار شد که رهبر این ارکستر این اجرا را به کارگردان فقید سینما، عباس کیارستمی تقدیم کرد.
به گزارش ایسنا، در این اجرا که شامگاه چهارم خرداد در تالار وحدت تهران به رهبری آرش گوران روی صحنه رفت، افرادی مانند فردین خلعتبری، فریدون شهبازیان، شیرین یزدانبخش و هنرمندان دیگری حضور داشتند.در این کنسرت دو اثر چهار موومانه «۴ فصل» با آهنگسازی «آستور پیاتزولا»ی آرژانتینی که از سوی آهنگساز صاحب نام روس «لئونید دسیاتنیکف» بازآفرینی شده،به اجرا درآمد. پدرام فریوسفی در این بخش به عنوان سولیست ویولن حضور داشت.در بخش دوم کنسرت نیز «سمفونی برای ارکستر زهی» که به یاد نظامی گنجوی خلق شده است با آهنگسازی «فکرت امیرف» آهنگساز اهل کشور جمهوری آذربایجان نواخته شد.به گفته اعضای این ارکستر، این دو اثر برای اولین‌بار در ایران به اجرا درآمدند.«السیو پیانلی» نوازنده ویلنسل ایتالیایی نیز این ارکستر را همراهی می‌کرد.
رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران در ابتدای بخش دوم این کنسرت در سخنانی کوتاه گفت: پس از این موسیقی زیبا توسط دوستان چندان زیبا نیست که من برای شما حرف بزنم، اما می‌خواهم اجرای امشب را به هنرمندی تقدیم کنم که هم جسمش و هم روحش سرشار از هنر است. من این اجرا را به عباس کیارستمی که همه چیزش هنر بود، تقدیم کنم.آرش گوران در گفت‌وگویی که پیش از این اجرا با ایسنا داشت،درباره حضور پدرام فریوسفی به‌عنوان سولیست در کنار این ارکستر، اظهار کرده بود: پدرام فریوسفی اولین سولیست ایرانی ارکستر فیلارمونیک تهران است.من با او تجربه اجرا به‌عنوان رهبر و سولیست در ارکستر فیلارمونیک ایرانیان را در سال ۱۳۹۰ دارم که اثر بزرگی از گیا کانچلی را اجرا کردیم که آن اثر برای ارکستری بسیار بزرگ نوشته شده بود.

او ادامه داده بود: پدرام فریوسفی آنجا به‌عنوان سولیست ویولن آلتو حضور داشت. او بسیار خوب خود را وقف اثر کرده بود و اثر را با تمام وجودش در آن کنسرت اجرا کرد. همان تجربه باعث شد که من احساس کنم، فریوسفی واقعا باید روی صحنه باشد و به‌عنوان سولیست اجرا کند.رهبر ارکستر فیلارمونیک تهران همچنین بیان کرده بود: فریوسفی تا کنون در ارکسترهای متفاوتی اجرا کرده، می‌کند و با گروه‌های متفاوتی روی صحنه رفته است و همچنان هم اجرا دارد. به‌عنوان سولیست، بعد از اتفاق سوختگی که برایش رخ داد، این اولین کنسرت پدرام فریوسفی به‌عنوان سولیست با ارکستر است. فریوسفی بعد از این‌که از آن دوران تلخ سوختگی عبور کرد، یک رسیتال ویولن و پیانو داد. برای کسی که با آن حجم سوختگی و با آن حد از آسیب‌دیدگی رو به رو بود، خیلی خیلی شجاعانه و قهرمانانه عمل کرد. من از نزدیک شاهد بودم. رسیتال ویولن و پیانو او هم حرف‌های خوبی برای گفتن داشت.

گوران درباره رپرتوارهای اجرایی این کنسرت، توضیح داده بود: «سمفونی برای ارکستر زهی» اثر فکرت امیرف، آهنگساز آذربایجانی قرار است در کنسرت پیش‌ رو اجرا شود. این اثر به سمفونی نظامی هم شهرت دارد. البته این نام به آن اطلاق می‌شود و فکرت امیرف این نام را روی آن نگذاشته، بلکه نوشته «In memory of Nizami Ganjavi». دو رپرتوار ما که چهار «موومان» دارند، بسیار طولانی هستند، ولی اتفاقاتی که در درون‌شان می‌افتد به نظرم خیلی گیراست. پارت اول را با سولیست روی صحنه می‌بریم. تک‌نواز ویولن «چهارفصل» اثر پیاتزولا و دسیاتنیکوف، پدرام فریوسفی خواهد بود.او یادآوری کرده بود: سه سال پیش قرار بود ارکستر فیلارمونیک تهران اثر «چهار فصل» از پیاتزولا و دسیاتنیکوف را اجرا کند. من انتخاب‌هایم را انجام داده بودم و انتخابم برای سولیست، همان زمان هم پدرام فریوسفی بود. حتی یک جلسه تمرین هم برگزار شد. به‌طور جداگانه نیز من یک‌بار سولوی فریوسفی را شنیدم. در تمرین اول و دوم کنسرت بودیم که آن اتفاق ناگوار برای پدرام فریوسفی افتاد. تقریبا همه ما شوکه شدیم و به‌واسطه برخورد عاطفی و حرفه‌ای، کنسرت را کنسل کردیم.