به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۱۳۰۸۱۴

70 درصد باغات تهران از بین رفته‌اند

گروه جامعه: نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در مورد پیشنهاد کاهش طبقات در باغات واکنش نشان داد و گفت: این برخوردهای سلبی و توبیخی تنها مردم را به نابودی باغات تشویق می‌کند.
70 درصد باغات تهران از بین رفته‌اند
محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ایرادات مصوبه برج _باغ  و ارائه پیشنهادات جایگزین این مصوبه اظهار کرد: دو سال است که در راستای حل اشکالات مصوبه برج - باغ، جلساتی با کمیسیون‌های سلامت و حقوقی برگزار کردیم اما اتفاق مثبتی رقم نخورده و نتوانستیم هیچ راه حل و پیشنهاد جایگزینی در این زمینه داشته باشیم، در مورد پیشنهاد یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر کاهش تعداد طبقات ساختمان‌های ساخته شده در باغات گفت:  کاهش طبقات ساختمان‌ها در باغ چه دردی از باغ دوا می‌کند؟ کاهش طبقات تنها باعث بهبود منظر شهری و تسهیل در تردد شبکه معابر شهری می‌شود وگرنه دردی از باغ و شهر دوا نمی‌کند چرا که هر نوع ساخت و ساز در باغ موجب نابودی باغ می‌شود. نایب رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در جلساتمان به جمع بندی در خصوص گزینه‌های پیش روی برج باغ نرسیدیم، گفت: حافظی رئیس کمیسیون سلامت یکی از منتقدان مصوبه برج باغ است اما طرح‌هایش از لحاظ ساختاری، کارکردی ندارد و بیشتر جنبه توبیخی است و این در حالیست که با این تصمیمات، مالک را در شرایطی قرار می‌دهیم که باغش را که هیچ نوع مزیت شهرسازی نداشته و ساخت و سازی نیز نمی‌تواند در آن انجام دهد، عملا به سمت این موضوع که باغش را تخریب کند سوق می‌دهیم و بر همین اساس باید راه حلی را پیش‌بینی کنیم که باغ حفظ شده و مالک از اینکه باغ دارد نیز خوشحال باشد.
وی با بیان اینکه پیشنهاد کاهش طبقات در باغات موجب سلب امتیاز مالکان شده و هیچ جایگزینی هم بابت این موضوع به مالک ارائه نشده است، ادامه داد:  به همین دلیل مالک را عملا به نابودی باغ تشویق می‌کنیم چرا که باغش هیچ اورده ای ندارد. بنابراین سلب امتیاز و برخوردهای توبیخی باید در حالی باشد که بسته های تشویقی به مانند معافیت از پرداخت هزینه پروانه ساخت، آبیاری درختان و.... هم در نظر گرفته شود.

تندگویان با بیان اینکه در دنیا نمونه‌های مختلف موفقی داریم گفت: در کشورهای دیگر ساختار متفاوت است، یعنی اینکه حفظ و نگهداری فضای سبز داخل فضاهای خصوصی بر عهده شرکت‌های خصوصی است و این شرکت‌ها در ملک حاضر شده و نسبت به نگهداری فضای سبز و درختان اقدام می‌کنند و از سوی دیگر هزینه‌های نگهداشت و ... را نیز از مالک دریافت می‌کنند اما در ایران به دلیل دیدگاه‌های اقتصادی که وجود دارد مردم از این موضوع استقبال نخواهند کرد. وی با بیان اینکه باید به راه حل‌های بهتری برای مصوبه جایگزین برج باغ دست یابیم گفت: برخوردهای سلبی برای حفظ باغات جوابگو نیست چرا که مالک با آتش زدن باغ، زمین را برای ساخت و ساز آماده می‌کند و باید به دنبال راه حل بهینه باشیم و این راه حل‌ها کمکی به نگهداری باغ نمی‌کند.

تندگویان با بیان اینکه از سال 82 (در پی مصوبه برج - باغ) تا کنون به استناد تصاویر هوایی شهر می‌توان گفت که  70 درصد باغات از بین رفته‌اند گفت: این نتیجه مصوبه برج_ باغ است و باغاتی که مانده همچون کن و.. نیز بزرگ مقیاس هستند و البته باید بگویم که باغی نیز برای تهران باقی نمانده به گونه‌ای که در کمیسیون ماده 7 تقریبا پرونده باغ نداریم و عمدتا پرونده مربوط به جرایم برای بررسی می‌آید.وی با بیان اینکه در پی مصوبه برج - باغ حتی تخلفات نیز افزایش یافته و مدلش تغییر کرده است، تصریح کرد: در گذشته مالک کل زمین را نابود می‌کرد اما حالا به گونه‌ای فضای سبز را نابود می‌کند که در راستای تأمین منافعش باشد و این تغییر مدل تخلف سوال برانگیز است.