به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : ۱۳۰۸۳۳

سرمایه ملی در اختیار روحانی است

گروه سياسي_رسانه‌ها: محمدرضا تابش - نایب رئیس فراکسیون امید مجلس - در روزنامه «شرق» نوشت: «مردم، «گام سوم» را استوارتر برداشتند و با همبستگی، منافع ملی را در مقابل زیاده‌خواهی کشورهای منطقه که به دنبال تهدید ایران بودند، حفظ کردند. دنیا از این حجم حضور و همبستگی ملی، پیام‌های لازم را دریافت کرده است.»مقایسه دیدگاه‌های نامزدها در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در ٢٩ اردیبهشت، از اصلی‌ترین معیارهای تصمیم‌گیری مردم بود. توجه به شعارها و عملکرد دکتر روحانی از انتخابات سال ٩٢ تا امروز، سبب شد واجدان شرایط رأی بتوانند با مقایسه رویکردهای موجود، آرای خود را به صندوق‌ها بریزند که اکثریت آنان به سود رئیس‌جمهور بود و در شوراها، به سبد اصلاح‌طلبان ریخته شد.

آنچه باید از این رفتار مردم - که تکمیل‌کننده عملکرد آنها در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و مجلس دهم بود - درک شود، انتقاد آنان از عملکرد جریان مقابل است. جریان اصولگرا در یک دوره هشت‌ساله، همه نهادها و فرصت‌ها را در اختیار داشت که مقارن با پررونق‌ترین و پردرآمدترین مقطع تاریخی کشور بود؛ دورانی که بعد از زمینه‌سازی‌های دوران اصلاحات در کنار جهش قیمت نفت، ظرفیت توسعه همه‌جانبه کشور را داشت؛ اما عملکرد نامناسب اصولگرایان سبب شد نوعی نارضایتی عمومی نسبت به این جریان بین مردم ایجاد شود. اتفاقی که باعث شد با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات برای حضور حداکثری اصلاح‌طلبان در میدان رقابت‌ها، مردم در انتخابات خرداد ٩٢ و سپس اسفند ٩٤، به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان رجوع کنند و در انتخابات اخیر هم سکان هدایت دولت و شوراهای شهر در کلان‌شهر‌ها را که ماهیت سیاسی دارد، به این جریان واگذار کنند.

آنچه نباید از ورای همه تحلیل‌ها فراموش کرد، فرصت بسیار اندک برای اثبات کارآمدی به مردم و حل مشکلاتی است که آنان به حق انتظار دارند برطرف شود. در این میان مردم شاهد برخی زمزمه‌ها از سوی طرف مقابل هستند که علاقه‌مند به ادامه تنش‌های انتخاباتی است. بزرگان کشور و چهره‌های ملی مانند رئیس‌جمهور دوران اصلاحات، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، ناطق‌نوری و بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاحات و مسئولان سابق کشور در فرصت انتخابات، جملگی از دشواری‌های پیشِ روی دولت با مردم سخن گفتند. بااین‌حال حتی با وجود برخی کارشکنی‌های احتمالی، باید حداکثر تلاش و ظرفیت را برای پاسخ به مطالبات جامعه به کار گرفت.

حوزه اقتصاد و معیشت مردم و کارآفرینی، ارتباط سازنده و بهتر با جهان برای سرمایه‌گذاری و رونق گردشگری، حفظ امنیت کشور و البته تقویت فرصت‌ها برای فعالیت احزاب، صنوف، تشکل‌ها و سمن‌ها به‌ویژه جریانات دانشجویی از جمله اهدافی است که می‌توان با همدلی دولت، مجلس و شوراها و البته استفاده از مدیران توانمندتر در کابینه و مسئولیت‌های شهری، به آن دست یافت.

مردم، «گام سوم» را استوارتر برداشتند و با همبستگی، منافع ملی را در مقابل زیاده‌خواهی کشورهای منطقه که به دنبال تهدید ایران بودند، حفظ کردند. دنیا از این حجم حضور و همبستگی ملی، پیام‌های لازم را دریافت کرده است. دین‌داری توأم با آزادی، صلح و آرامش و مدارا، عقلانیت و تدبیر و قانون‌مداری و خردگرایی، رفاه و ازبین‌بردن فساد آرمان اصلاحات و اعتدال و خواست ملی است و حالا این سرمایه ارزشمند در اختیار رئیس‌جمهور قرار گرفته است.