به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۳۰۸۴۶

پیشنهاد به رئیس‌جمهور

روزنامه بهار: آن طور که از شواهد و قرائن و گفته‌های مسئولان نظارت بر انتخابات بر می‌آید ظاهرا تا چند روز آینده شورای نگهبان، بر سلامت انتخابات96 همچون دوره‌های گذشته انتخابات مهر تایید خواهد زد. اما این بار این مهر تایید به دلایلی که بخشی از آن قابل بیان است و بخشی دیگر ذیل حریم ممنوعه است اما و اگرهایی خواهد داشت. از آن چه در روزهای اخیر برخی‌تریبون داران نزدیک به شورای نگهبان و همچنین دبیر این شورا گفته است می‌توان حدس زد که نتیجه بررسی شورای نگهبان تایید سلامت انتخابات به علاوه اعتراضاتی شدید اللحن به آن چه «تخلفات گسترده» خوانده خواهد شد باشد.

چنین شیوه‌ای از تایید نتیجه انتخابات که در دوره‌های گذشته و حتی در انتخابات88 که شاهد موج بی سابقه‌ای از اعتراضات بوده‌ایم سابقه نداشته است را می‌توان تایید انتخابات به شیوه «استخوان لای زخم» دانست، به شکلی که هم به الگوی «غیرقابل خدشه بودن نتایج انتخابات در ایران» خللی وارد نشود و هم دولت روحانی در چهار سال  به عنوان متهم ردیف اول انتخابات معرفی خواهد شد و حتی همین امر می‌تواند باعث تغییراتی در روند اجرای انتخابات گردد.

به نظر می‌آید برای عبور از این طراحی احتمالی، فکری باید کرد و نمی‌توان به سادگی از کنارش رد شد. می‌توان مانند رفتار مرسوم رئیس جمهور روحانی و یارانش در دولت در حوزه مسائل مربوط به سیاست داخلی با سکوت و آرامش از کنار این موضوع گذر کرد و هزینه‌های احتمالی این امر در آینده را که لزوما تنها به دولت مستقر بازنخواهد گشت تحمل کرد، اما به نظر می‌رسد حداقل این یک مورد از جمله مسائلی است که نمی‌شود به سادگی از کنارش گذشت. راه حل دوم آن است که روحانی و همراهانش تخلفات پرشمار سوی دیگر رقابت را به صراحت با مردم در میان بگذارند. تخلفاتی از قبیل حمایت‌های گوناگون از سوی برخی نهادهای خاص از جمله شهرداری تهران، حضور حمایت آمیز برخی از اعضای شورای نگهبان در کنار یک کاندیدا، حمایت علنی و مشخص صداوسیما در ایام انتخابات از چند کاندیدا و تخریب دولت مستقر و. . .

اما راه حل سوم که پیشنهاد راقم این سطور به آقای رئیس جمهور است و یادداشت پیش رو به این بهانه به رشته تحریر در آمده است این است که روحانی به صراحت اعلام کند که اگر اعضای شورای نگهبان به واقع به‌این نتیجه رسیده‌اند که در انتخابات96 «تخلفات آشکار، گسترده و بی‌سابقه» رخ داده است دولت با کمال میل حاضر است انتخابات را مجددا برگزار کند. اجرایی شدن چنین پیشنهادی شاید باعث به تاخیر افتادن زمان آغاز به کار دولت دوازدهم و افزایش هزینه‌های مالی، انسانی، تبلیغاتی و. . . در انتخابات شود اما حداقل فایده اش این است که این بهانه واهی و اثبات نشده که دولت در انتخابات «تخلف» کرده است از دست جریانات تندرو گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر رای روحانی با برگزاری مجدد انتخابات نه تنها کاسته نخواهد شد بلکه به دلایل گوناگونی از جمله روشن‌تر شدن تقابل جریانی درون ساختار قدرت با دولت منتخب مردم، اقشار گسترده‌تری از جامعه به حمایت از جریانات اصلاحی به میدان انتخابات خواهند شتافت و این امر علاوه بر کمک به روحانی برای پیشبرد اهدافش، از جهاتی به سود نظام سیاسی مستقر هم خواهد بود و به نوعی یک بازی «برد – برد» محسوب می‌شود.