به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۱۳۰۸۴۸
عضو جدید شورای شهر تهران در گفتگو با «بهار»

شهردار جدید نباید پی‌ سودآوری باشد

روزنامه بهار
انتخابات حماسـی 29 اردیبهشت رفراندوم دوباره‌ای برای سنجش وزن جریان ریشه دار اصلاح طلب میان مردم بود و همین مسئله انتظارات زیادی از منتخبین این عرصه  ایجاد کرده است. اگرچه میان نهادهای انتخابی در حاکمیت با تمام آنکه تحولاتی چشم گیر در دولت و مجلس را شاهد بوده‌ایم اما نه اکثریت مجلس اصلاح طلب است، نه دولت و تنها نهاد انتخابی که این روز‌ها صد درصد کرسی‌های آن در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفته شورای پنجم پایتخت است؛ گرچه شورای پایتخت تنها نیست و در کنار شورای کلان شهرهایی چون مشهد و اصفهان یک دست اصلاح طلب شده و در انتظار آغاز به کار خود است. برای دانستن چگونگی پیمودن مسیر پیش روی شورای اصلاح طلب شهر تهران که در میانه مردادماه اعضای جدیدش بر کرسی‌های خود می‌نشینند با حسن رسولی یکی از اعضای لیست امید و یکی از منتخبین جدید شورای پایتخت به گفتگو نشستیم. رسولی که از اصلاح طلبان شناخته شده و استاندار خراستان و مشاور وزیر کشور در دوران اصلاحات بود، در گفت‌وگوی پیش رو تاکید دارد که شورای اصلاح طلب پایتخت و شهردار منتخب این شورا با نگاه سیاسی به انجام وظایف نخواهند پرداخت. گفت و گوی بهار با این چهره با سابقه اصلاح طلب را در ادامه می‌خوانید.
***

*فراکسیون امید مجلس که برآمده از لیست امید و حاصل خرد جمعی در شورای عالی اصلاح طلبان در سال 94 بود امروز و در آستانه انتخاب دوباره رئیس و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تشتت‌هایی همراه است که با آنچه در ابتدا وعده داده شد تفاوت دارد. آیا می‌توان احتمال داد که خروجی لیست امید 94مجلس و 96شوراها سرنوشت یکسانی خواهند یافت.
شرایط امروز اصلاح طلبان از حیث حضور در نهادهای سه گانه با دوره اول اصلاحات و شرایط آن دولت یکسان نیست، چرا که اکثریت مجلس ششم اصلاح طلب بودند اما اکثریت مجلس دهم امروز اصلاح طلب نیست و‌ترکیبی از اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل طرفدار دولت است که برخی از موارد از قبیل رأی اعتماد به 3 وزیر معرفی شده دولت نشان از این هم سویی دارد. بنابراین مجلس دهم با مجلس ششم به لحاظ‌ترکیب گرایشات سیاسی نمایندگان مشابهتی ندارد. لیست امید شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در سال 94 با لیست امید شورایعالی در سال 96 بیش از آن‌که مشابهت محتوایی داشته باشد، مشابهت اسمی دارد. امروز اکثریت اعضای لیست امید در شورای شهر پنجم اصلاح طلب هستند ولی همه کسانی که در سال 94 با هدف ائتلاف در لیست امید جمع شدند نه در نوشتار، نه در گفتار و نه در رفتار به صورت صد در صدی اصلاح طلب نیستند.

*نـسبت دولت یازدهم با اصلاح طلبان چطور؟
دولت یازدهم مورد حمایت اصلاح طلبان بود به این معنا که تعداد ناچیز اصلاح طلبان در درون دولت و همه ظرفیت این جریان سیاسی از سطح جامعه مدنی طرفدار و پشتیبان دولت روحانی بودند و هستند اما هم از منظر اصلاح طلبان و هم از دیدگاه شخص حسن روحانی دولت یازدهم دولت اصلاح‌طلب نبود و نیست بلکه این دولت خود را اعتدال گرا نامید. البته این حکایت دولت یازدهم است و باید منتظر ماند و دید روحانی در چینش دولت دوازدهم چگونه عمل می‌کند.

*پس با این حساب شورای شهر جدید تنها با توجه به اصل اصلاح طلب بودن استثناست؟
بله، شورای شهر پنجم در این برهه استثناست و نه تنها در هنگام تهیه لیست که پس از تشکیل که چیزی حدود دو ماه به موعد آن باقی مانده، اصلاح طلب بوده و خواهد ماند. از حیث خط مشی‌ای که در شورای‌عالی سیاستگذاری به تصویب رسیده است، یکی از شاخصه‌های قبول عضویت نامزدها در لیست امید همراهی کامل آن‌ها با مشی اصلاح طلبی بوده است. البته این مهم در کنار مقولات مهمی مثل پاکدستی به معنای عام آن، و برخورداری از تخصص مورد نیاز حوزه مدیریت شهری و رعایت‌ترکیب متناسب سنی و جنسی به معنای حضور جوانان و حضور زنان در شورا معنا می‌پذیرد.  طبعاً یکی از مسیرهایی که این شورا می‌تواند در آینده دنبال کند، به ویژه در حوزه مدیریت شهری مورد توجه قرار می‌گیرد. مجموعه مدیریت شهری در 12 سال اخیر و رابطه رقابتی، سیاسی و تقابلی با قوه مجریه و 3 دولت قبلی است که از این حیث لطمه‌هایی را متوجه نهاد شهرداری و استفاده از فرصت‌های دولتی، ملی و حتی مطلبات شهری از دولت کرده است.

*همانطور که فرمودید در گذشته میان شورای شهر و شهرداری برآمده از آن و دولت اختلافات زیادی وجود داشت. آیا باید منتظر تحول در رابطه امابین این نهاد‌ها باشیم و آیا عملی شدن برنامه‌های اصلاح طلبان در شورای  پنجم را می‌توان با حضور دولت روحانی موفق پیش بینی کرد؟
طبعاً با آغاز کار شورای شهر پنجم در نیمه مرداد ماه شاهد پایان تقابل میان پارلمان شهری و دولت دوازدهم بوده و همچنین شاهد آثار روابط و مناسبات تعاملی، تکاملی و کفالتی طرفین نسبت به یکدیگر خواهیم بود. همین مسئله منجر به گشایش‌های جدی در زمینه‌های مورد اختلاف می‌شود.باید توجه داشته باشیم کسانی که در حوزه مدیریت شهری فعالیت می‌کنند؛ چه دوستانی که در شورای شهر و چه مدیرانی که توسط شورای شهر برای خدمت به مردم در شهر و روستاها به عنوان دهیار و شهردار انتخاب می‌شوند از ابتدا باید اولاً بپذیرند که بناست در یک حوزه خدماتی و نه سیاسی فعالیت کنند. ثانیاً لازم است تا این افراد  به این که شهردار پایتخت باید فقط و فقط به فکر خدمت رسانی در حوزه خدمات شهری باشد، باور قلبی پیدا کنند. به عبارتی بیش از 60 مأموریت و وظیفه رسمی متوجه شهرداری است و در قالب حدود 80 سازمان و یا شرکت وابسته به پیمانکاران بخش خصوصی انجام می‌شود.

*شما به عنوان یکی از منتخبین شورای جدید پایتخت ویژگی‌های شهردار جدید تهران و نحوه انتخاب آن از سوی شورا را در چه مواردی می‌دانید؟
نظر شخصی من این است که شهرداری که قرار است ما انتخاب کنیم باید از ابتدا به مردم بگوید که من برای حضور در خیابان بهشت به عنوان رئیس رفتگران زحمتکش و سایر خدمتگذاران شما در شهرداری به هیچ عنوان بر این نیت نیستم که نهاد عمومی غیر دولتی شهرداری را که منابع آن از جیب تک تک شهروندان تأمین می‌شود به منبع سودآوری تبدیل کنم و اخلاقاً و شخصاً سودای عبور از خیابان بهشت و ورود به خیابان پاستور را ندارم.
از همین ابتدای کار باید این اطمینان به شهروندان عزیزی که بی سابقه به لیست امید رأی دادند، ارائه شود که شهردار آن‌ها خادم ملت است و طبعا در چنین شرایطی امکان مناسب‌تری انجام می‌شود تا شهرداری و شورای شهر بتوانند با سایر قوا و نهادها، مراکز و مراجع مؤثر ملی کشور به نفع مردم رابطه‌ای منسجم و شایسته را تنظیم کنند. این اطمینان چنانچه توسط ما 21 نفر منتخب مردم به آن‌ها داده شود که با افتخار اعلام کنیم در صورت ادامه حیات تا پایان دوره پنجم در همین سنگری که مردم به ما سپرده‌اند، خدمت می‌کنیم و وسوسه خروج از شورا چه با انگیزه خدمت و چه خدایی نکرده جاه طلبی را نداریم. ما قول می‌دهیم شهرداری انتخاب کنیم که علاوه بر خدماتی پاکدست و اصلاح طلب بودن از شرایط احراز مدیریت کلان شهری در حد و‌اندازه تهران رانیز دارا باشد. این فرد باید به مردم اعلام کند که بزرگترین افتخار او مدیریت خدماتی در شهرداری خواهد بود.

*شما برای جلوگیری از تکرار خاطرات تلخ مدیریت شهری در دوران‌های گذشته چه برنامه هایی را مدنظر دارید؟
شورای شهر و شهرداری با نگاه سیاسی به انجام وظایف نمی‌پردازند، بلکه این دو نهاد عهده دار انجام انواع مختلفی از وظایف خدماتی در حوزه‌های گوناگون هستند. سیاست زدایی از عرصه مدیریت شهری یکی از مطالبات عمومی مردم است کما این‌که پاک دست بودن مدیران و شفاف بودن فعالیت‌ها نیز از جمله خواسته‌های مردم است. تلاش ما به نمایندگی از جامعه اصلاح طلب ایران در راستای تحقق این مطالبات برحق مردم است و طبیعتاً وقتی این مجموعه انگیزه و ادعایی از جنس سیاسی و قدرت طلبی نداشته باشد با تمام نهادهای انقلاب اسلامی و با همه قوا و دستگاه‌های مدنی، اصناف و اقشار به عنوان نهاد عمومی، غیر دولتی؛ غیر سیاسی و خدماتی می‌تواند رابطه تعاملی مثبتی برقرار کند. این استراتژی به نظر من کمک می‌کند دیگر شاهد تنش هایی شبیه آن‌چه در گذشته تجربه کردیم، نباشیم. این که شهردار تهران قبل از آن که به فکر جمع‌آوری زباله، آسفالت‌سازی سطح شهر، توسعه خدمات و تأسیسات شهری، مشکلات حمل و نقل‌ترافیک، محیط زیست و رسیدگی به مسائل اجتماعی باشد، تلاش می‌کند که با افتخار اصلی‌ترین کارکرد خود را خدمت کردن صرف به شهروندان قرار دهد.