به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۱۳۰۸۵۲

ادامه ابهام درباره عدم موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

گروه سياسي: رییس فراکسیون «مستقلین ولایی»‌ مجلس درباره نامه‌اش به قالیباف در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و علت مخالفتش با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران توضیح داد.
كاظم جلالی نماینده اصولگرای تهران که ریاست مرکز پژوهش‌ها و همچنین فراکسیون «مستقلین ولایی» مجلس را نیز برعهده دارد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به محمدباقر قالیباف یکی از دو کاندیدای اصلی اصولگرایان در این انتخابات، نسبت به وعده‌های معیشتی و شعارهای او درباره افزایش چندبرابری یارانه‌ها هشدار داد و این اقدام را ناممکن و مغایر با قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد.

جلالی در بخشی از این نامه که آن‌را «مشفقانه»‌ توصیف کرده بود، به حمایت‌های همیشگی‌اش از شهردار تهران اشاره کرد و نوشت: «آخرین دفاع اینجانب ازجنابعالی درجریان تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شهرداری بود که هم در نخستین جلسه کمیسیون عمران حضور یافتم و نوع اظهارات و واکنش‌های حقیر در آن جلسه در جهت حمایت از جنابعالی، حتی گلایه برخی از همکاران بنده را در مجلس به همراه داشت و پس از آن هم در داخل صحن مجلس از هیچ‌گونه تلاشی دریغ نکردم و تمامی این‌ها به دلیل آن بود که جنابعالی را شخصیتی دلسوز و انقلابی با سوابق درخشان در دوران دفاع مقدس و خدمتگزار به مردم، دانسته و می‌دانم.» چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات که از پیروزی حسن روحانی و انتخاب مجدد او برای تشکیل دولت دوازدهم حکایت داشت، درباره این نامه با جلالی گفت‌وگو کرده و ابعاد مختلف آن را بررسی کردیم.

آقای جلالی! شما در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به شهردار تهران به تلاش بی‌دریغ‌تان برای جلوگیری از تفحص شهرداری تهران اشاره کردید و این درحالی بود که در جریان قرائت گزارش پلاسکو و البته در جریان بررسی تفحص از شهرداری تهران، چند نفر از نمایندگان منتقد قالیباف نسبت به صدور احکام مشاور شهرداری تهران برای بعضی نمایندگان و لابی‌های نامتعارف برای توقف تفحص اعتراض کردند؛ نظرتان در این رابطه چیست؟!
در آن نامه قصد داشتم مقدمه‌ای بچینم مبنی بر این‌که اگر آن حرف‌ها را می‌زنم، به‌عنوان یک دوست صحبت می‌کنم. به هر حال پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، چندین جلسه به‌مناسبت‌های مختلف خدمت آقای قالیباف بودیم و بعضی از آن جلسات دو نفره و سه‌نفره بود که توصیه بنده به‌طور مرتب، عدم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی هنگامی که آقای قالیباف در انتخابات حاضر شده و بحث افزایش یارانه را مطرح کردند، به‌عنوان یک دوست و برادر نامه‌ای خطاب به ایشان نوشتم.

اما در مورد مباحث قبلی، واقعیت این است که ما به آقای قالیباف هم در بحث تحقیق و تفحص و هم سایر مسائل به شهردار تهران کمک کردیم اما در آن نامه هم که به هر حال به‌عنوان یک سند باقی می‌ماند، تاکید کردم که بنده حتی یک‌بار هم از آقای قالیباف تقاضای شخصی نداشتم. بنابر این نمی‌تواند هیچ شائبه‌ای درمورد بنده وجود داشته باشد اما این‌که دیگران چگونه عمل کرده‌اند را در جریان نیستم و نمی‌دانم که چه ارتباطی با آقای قالیباف داشته‌اند.

بسیار خب! علت این‌که مخالف تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بودید، چه بود؟ اساساً چرا کمک کردید که این تحقیق و تفحص متوقف شده و اجرایی نشود؟!
ببینید؛ به هر حال آن‌چه از این تفحص برداشت می‌شد، این بود که تا حدودی رویکرد سیاسی حاکمیت یافته بود. متاسفانه بعضاً مشکل ما این است که رویکردهای سیاسی به اساس کارها آسیب می‌رساند و تصور ما این بود که رویکرد سیاسی در این تفحص وجود دارد و از طرفی برداشت‌مان این بود که آقای قالیباف، فردی است که برای تهران زحمات زیادی را متحمل شده است.

با این حساب، شما موافق نیستید که باید بر شهرداری نظارت صورت بگیرد؟ نظرتان درباره تخلفات شهرداری تهران چیست؟!
به هر حال نیاز نیست که همه تخلفات از طریق تحقیق و تفحص مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. حتماً مراجع نظارتی وجود دارند و این مراجع می‌توانند به این تخلفات احتمالی رسیدگی کنند. معمولاً تفحص‌های مجلس زمان طولانی و مطولی را به خود اختصاص می‌دهد و مهم‌تر این‌که درصورت اجرایی شدن نیز این مجلس است که درصورت صلاحدید رای‌گیری می‌کند که نتیجه بررسی‌ها به قوه قضاییه ارجاع شود یا خیر. به هر حال هر مسئله‌ای زمانی دارد و الان هم که دیگر زمان تفحص مجلس از شهرداری تهران گذشته است.