به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۶:۴۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۱۳۰۸۶۱

پرسش‌هایی از معترضان به انتخابات

پرسش‌هایی از معترضان به انتخابات
صادق صدرایی
بزرگانی از جریان اصولگرا در روزهای اخیر با سخنان و رفتارهایی انتخابات را که به تعبیر رهبری انقلاب «جشن ملی» است به کام مردم تلخ کردند. فردی از «سیلی امام رضا (ع)» سخن گفت، دیگری از «رای حرام» مردم، سومی از «تخلفات آشکار» ، مسئول نهاد ناظر بر انتخابات از «لزوم توبه برای مسئولان اجرایی انتخابات» سخن گفت، آن یکی میزان تخلفات را «بی سابقه» دانست و... «اهل کوفه» خواندن مردم هم که نقل محافل اصولگرایان پس از هر شکست در انتخابات است. درباره تحرکات اخیر پرسش‌هایی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

1ـ آنان که در یک انتخابات که صحنه رقابت نیروهای درون نظام است از «سیلی امام رضا (ع)» سخن می‌گویند خودشان در پیش وجدانشان قضاوت کنند که چه کسی شایسته تنبیه است. افرادی که معصومان را از امام دوازدهم تا امام رضا (ع) ، از واقعه کربلا تا سکوت حضرت امیر (ع) و... را در همه این سال‌ها بازیچه سیاست کرده‌اند یا افرادی که در تبلیغات انتخاباتی شان کمترین اشاره‌ای به این موضوعات می‌کنند تا نه شائبه سوء استفاده از مقدسات برای مردم پیش بیاید و نه اشتباهات گاه و بیگاه سیاستمداران به پای ارزشهای دینی نوشته شود؟

2ـ «رای حرام» که با تدلیس و فریب به دست می‌آید برازنده کدام یک از دو تفکری است که در انتخابات96 با هم رقابت کردند؟ تفکری که با پول ملت در شب انتخابات با مطالبی که به روشنی کذب بودن آن مشخص بود دولت را عامل‌ترویج موضوعات ضد اخلاقی در مدارس معرفی کردند، خلاف دستور صریح رهبری از امکانات انسانی، رسانه‌ای و مالی برخی نهادهای خاص استفاده کرده اند، با وعده‌هایی مردم فریبانه به دنبال کسب رای بودند، دروغ بخش لاینفکی از خبرهای رسانه هایشان بود و... به دنبال کسب رای از راه حرام بوده است و یا طرف مقابل؟

3ـ اصطلاح «رای حرام» دقیقا به چه معناست؟ آیا در قانون انتخابات چنین اصطلاحی داریم و یا فقط قرار است با چنین واژه‌سازی‌هایی دل بخشی از هوادران جریان شکست خورده در انتخابات خوش شود؟ تحقیر بخشی از جامعه با حرام دانستن رای آن‌ها و یا کوفی خطاب کردنشان که در مفاهیم شیعی معنای عدم حمایت از امام برحق را دارد باعث گسست اجتماعی و هدر رفت تلاش‌ها برای ایجاد اتحاد در بین جامعه نخواهد شد؟

4ـ در روزهای اخیر صحبت از تخلفات تیم اجرایی انتخابات به شدت رواج داشته است. صحبت‌هایی که در انتخابات88 اقدام علیه امنیت ملی محسوب  و با برخوردهایی سخت مواجه می‌شد. این که مسئولان کشور این فضا را برای بیان چنین مطالبی باز کرده اند (اگر در آینده برای دیگران هم چنین باشد) نشانه خوبی است اما پرسش قابل طرح از‌تریبون داران این است که چرا وارد مصادیق نمی‌شوند و فی المثل نمی‌گویند که دقیقا از کدام تخلف سخن می‌گویند و با کلی گویی‌هایی همچون آن چه در‌تریبون‌های نماز جمعه این هفته دیدیم از کنار این موضوع عبور می‌کنند؟  

5ـ از جملاتی که در روزهای اخیر بسیسار شنیده شده است این جمله است که «تخلفات در این دوره از انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته بیشتر بوده». درباره این جمله دو سوال مشخصی که می‌توان مطرح کرد این است که الف) هنگامی که هنوز شورای نگهبان در این خصوص اظهار نظری به طور رسمی نداشته است آقایان از کجا متوجه بی سابقه بودن تخلفات شده اند؟ و ب) مگر در دوره‌های گذشته میزان و مصادیق تخلفات به طورعلنی اعلام شده است که بتوان با مقایسه تخلفات در این دوره از بیشتر بودنشان نسبت به گذشته سخن گفت؟

6ـ و اما «توبه» ؛ ابتدا باید این امر روشن شود که اگر تخلفات انتخابات باعث تضییع حقوق مردم شده است مگر می‌شود با توبه از «حق الناس» گذشت؟ و پرسش مهمتر آیا کسانی که اتفاقا در همین نهاد ناظر که خواستار توبه مجریان انتخابات شده است حضور دارند و در انتخابات88 وحتی همین انتخابات اخیر خلاف نص صریح قانون از کاندیدایی خاص اعلام حمایت کرده بودند و بنا بر ماده 73 این قانون مرتکب «جرم» شده اند، خودشان توبه کرده‌اند که دیگران را به توبه فرا می‌خوانند؟