به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۶ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب : ۱۳۰۸۷۰

عراق، منشاء گرد و غبار غرب کشور

گروه جامعه: مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: شکل گیری توده گرد و غبار در داخل خاک عراق، باعث شد تا توده گرد و غبار شکل گرفته، سراسر غرب کشور از خوزستان تا آذربایجان را فرا گیرد.
به گزارش مهر،  ضیاء الدین شعاعی مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در خصوص گرد و غبار روز چهارشنبه ۳ خردادماه سالجاری، گفت: آخر وقت روز سه شنبه ۲ خردادماه با شکل گیری بادهای غربی، توده گرد و غباری در داخل خاک عراق شکل گرفت.وی افزود: استمرار جریان باد در ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۳ خردادماه باعث شد تا توده گرد و غبار شکل گرفته، سراسر غرب کشور از خوزستان تا آذربایجان را تحت تاثیر قرار دهد.شعاعی ضمن تاکید بر این موضوع که توده از نظر گرد و غبار در رده متوسط قرار داشت، تصریح کرد: اما وسعت تاثیر ثابل توجه این توه باعث شد تا علاوه بر استان خوزستان، از ایلام تا آذربایجان نیز تحت تاثیر این توده قرار گیرند و حتی بر اثر استمرار فعالیت این توده، آثار آن در مرکز کشور و تهران نیز ملاحظه شد.

مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: بر اثر فعالیت این توده، شاهد رشد قابل توجه غلظت گرد و غبار غرب کشور در روز ۳ خرداد بودیم تا جایی که هم زمان با ساعت ۹ صبح؛ شدت گرد و غبار (PM۱۰) در ایلام به ۲۰۲، مهران ۲۳۹ و دهلران به ۱۷۶ رسید. همچنین شدت گرد و غبار ساعت  ۱۲ ظهر در مهران با روند افزایشی  به ۲هزار و ۲۷۶ میکروگرم بر مترمکعب (PM۱۰) رسید.وی با بیان اینکه شدت گرد و غبار ۱۵۰ میگرو گرم، سطح اخطار برای کلیه اقشار جامعه است، اضافه کرد: در استان خوزستان نیز هم زمان با ۳ خردادماه و از ساعت ۱۷ تا ۱۹ شدت گرد و غبار با یک روند افزایشی از ۹۰ به ۳۱۲ رسید. همچنین شدت گرد و غبار در سوسنگرد از ۲۱۵ به ۵۴۲ و در خرمشهر از ۲۰۸ به ۲۹۸  میکروگرم بر متر مکعب رسید.

شعاعی خاطرنشان کرد: توده های کم تراکمی از روز چهارشنبه ۳ خردادماه تا امروز شنبه ۶ خردادماه متناوبا غرب کشور را تحت تاثیر قرار داده و آخرین گزارش دریافتی از استان ایلام نیز حکایت از آن دارد که در ساعت ۱۱ صبح امروز، شدت گرد و غبار در ایلام به ۱۶۳، ایوان ۲۰۶ و دهلران به ۱۱۷ میکروگرم بر متر مکعب رسیده که نشان دهنده روند کاهشی شدت گرد و غبار است.مدیر کمیته ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: همچنین هوا در خرم آباد در شرایط سالم قرار دارد.