به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۷ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۱۳۰۸۹۶
رواج مصرف داروهای اعتیادآور میان دانش‌آموزان

گسترش اعتیاد بین کودکان حاشیه‌نشین

گروه جامعه: رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: هر جا حاشیه‌نشینی گسترش پیدا کند به همان اندازه اعتیاد در کودکان و نوجوانان نیز گسترش پیدا می‌کند، زیرا این اقشار جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی بالایی قرار دارند
گسترش اعتیاد بین کودکان حاشیه‌نشین

مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با  ایلنا با بیان این مطلب گفت: کودکان و نوجوانان که سوءمصرف مواد مخدر دارند را به دلایلی نمی‌توان در مراکزی که بزرگسالان حضور دارند، نگهداری کرد و آنها نمی‌توانند در مراکز اقامتی حضور داشته باشند. به همین دلیل ما مدل اقامتی مراکز درمان و بازتوانی سوء مصرف مواد مخدر کودکان و نوجوانان را برای اولین بار در زاهدان راه‌اندازی کردیم و اکنون ۲ سال از آغاز این طرح می‌گذرد.وی ادامه داد: در این اقامت‌گاه‌ها بعد از درمان، سم‌زدایی و روانشناسی، بازتوانی را به کودکان و نوجوانان آموزش می‌دهیم و پس از این مراحل کودکان را به خانواده‌ها باز می‌گردانیم و اگر کودکان به هر شکلی سرپرست مشخصی نداشته باشند به مراکز نگهداری فرستاده می‌شوند.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به دیگر مراکز درمان، بهبود و بازتوانی سوء مصرف نوجوانان که در دست تاسیس است، گفت: مراکز بهبود و بازتوانی با توجه به الگوی زاهدان در استان‌های البرز، خراسان شمالی و تهران تاسیس خواهد شد تا از این طریق بتوانیم به کودکان و نوجوانان معتاد خدمات ارائه دهیم. آمار شهرهایی که در آن کودکان و نوجوانان معتاد هستند در دست نیست، اما باید به این نکته اشاره کنیم که هر جا حاشیه‌نشینی گسترش پیدا کند به همان اندازه اعتیاد در کودکان و نوجوانان نیز گسترش پیدا می‌کند، زیرا این اقشار جامعه در معرض آسیب‌های اجتماعی بالایی قرار دارند.وی در زمینه بازپروری کودکان و نوجوانان کار معتاد افزود: در زمینه بازپروری کودکان و نوجوانان کار، فعالیت ما باید بیشتر و تخصصی‌تر شود. ما در مراکز روزانه خدمات مددکاری و برنامه‌ریزی شده‌ای به کودکان می‌دهیم، اما این کودکان پس از گذراندن ساعاتی در این مراکز به آغوش خانواده‌هایی باز می‌گردند که یا اعتیاد دارند یا توانایی سرپرستی کودکان و نوجوانان را ندارند. نباید این موضوع را نادیده بگیریم که عامل ۹۰ درصد گرایش نواجوانان به اعتیاد وضعیت نامناسب خانواده‌ها است.

رضازاده در مورد وضعیت دانش‌آموزان معتاد ادامه داد: اکنون دیگر کسی نمی‌تواند منکر اعتیاد دانش‌آموزان باشد و این موضوع بسیار آشکار است و دانش‌آموزان معتاد پذیرفته شده‌اند. خوشبختانه اکنون دیگر همانند گذشته دانش‌آموزان معتاد از مدارس اخراج نمی‌شوند و با تلاش عوامل آموزش و پرورش به سوی درمان و بازپروری باز گردانده می‌شوند و مشاوران درمان با آنها در ارتباط نزدیک هستند.رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به مصرف داروهای اعتیادآور گفت: متاسفانه برخی از دانش آموزان به دلیل عدم آگاهی و برای اینکه بهتر درس بخوانند یا بیشتر بیدار بمانند داروهای اعتیادآور مصرف می‌کنند. ما آماری از مصرف داروهای اعتیادآور در جوانان و نوجوانان در دست نداریم، اما می‌توان اعلام کنیم که اعتیاد دارویی در بین نوجوانان وجود دارد.