به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۳۰۹۹۵

ریزش بورس ادامه خواهد داشت؟

گروه اقتصادي:رسانه ها: روزنامه جهان اقتصاد نوشت:ریزش شاخص بورس ادامه دار نیست، اما سهام داران نباید انتظار صعود شدید بازار سرمایه را داشته باشند.شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یک شنبه هفتم خرداد ماه ۹۶ با کاهش ۲۰۷ واحدی روبه رو شد و به رقم  ۸۰ هزار و ۷۱۳ واحدی ایستاد. روز شنبه نیز بازار ۲۲۵ واحد کاهش یافت. بدین ترتیب از شنبه هفته جاری بازار ۴۳۲ واحد کاهش یافته است.

تقی هومن مدیر عامل کارگزاری توسعه سهندد با اشاره به نزول شاخص کل بورس در دو روز گذشته گفت: این ریزش ادامه دار نیست اما سهام داران نباید انتظار صعود شدید بازار سرمایه را داشته باشند زیرا ریئس جمهور سابق در سمت خود تثبیت گردید و تغییر خاصی در سازمان بورس و بازار سرمایه شاهد نخواهیم بود.هومن با اشاره به فرا رسیدن فصل مجامع گفت: همیشه عده ای از سهام داران که به دنبال سود نقدی نیستند ( زیرا ماه ها طول می کششد تا شرکت ها سود تقسیم کنند) قبل از مجمع سهام خود را به فروش می رسانند و بعد از افت سهم، همان سهم را دوباره خریداری می کنند. بنابراین فصل مجامع معملات را افزایش می دهد اما تاثیر ناچیزی بر شاخص دارد.

مدیر عامل کارگزاری توسعه سهند یکی از دلایل کاهش شاخص بورس را اوراق بدهی دانست و گفت: کاهش شاخص بورس به دلیل رونق یافتن اوراق بدهی مسئله تازه ای نیست. زیرا متاسفانه دولت نتوانسته است سود بانکی را کاهش دهد. البته دولت مشکلاتی دارد که نمی تواند سود بانکی را کاهش دهد به عنوان نمونه منابع درامدی دولت آن قدر قوی نیست تا بتواند بدهیش را به سیستم بانکی پرداخت کند.دیروز شاخص کل هم ‌وزن با کاهش ۷۰ واحدی عدد ۲۷ هزار و ۳۴۸ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش ۳۱۲  واحدی به رقم  ۸۸ هزار و ۴۷  واحد دست یافت.شاخص بازار اول اما  در حالی با کاهش ۱۲۷ واحدی به رقم  ۵۵ هزار و ۷۵۵  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش۵۵۳ واحدی عدد  ۱۸۰ هزار و ۳۵۶  واحد را به نمایش گذاشت.روز یک شنبه همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش ۵ واحدی به ۹۱۸ واحد رضایت داد.