به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۸ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۱۳۱۰۰۹

روزنامه‌ها صدای ربنای‌شجریان را شنیدند

گروه فرهنگی: پخش نشدن دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان از شبکه‌های رادیو و تلویزیونی، سال‌هاست که به حاشیه‌ای برای صداوسیما بدل شده است. هر سال با آمدن ماه مبارک رمضان این حاشیه اوج می‌گیرد و چندی است که کاملا رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفته است. در روزهای اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری، اظهار نظر برخی شخصیت‌های فرهنگی و در ادامه سیاسیون، درباره‌ی پخش ربنای شجریان از رسانه ملی، جریان‌سازی‌های جدیدی را به وجود آورد که در ادامه این موج به روزنامه‌ها هم کشیده شده است.
روزنامه‌ها صدای ربنای‌شجریان را شنیدند
به گزارش ایسنا، روزنامه «قانون» تیتر یک «تلاوت غیرشرعی!» با رو تیتر «بهانه‌جویی تازه درباره اثر ملی ربنای شجریان همچنان ادامه دارد» را انتخاب کرده و به انتشار توضیحاتی درباره‌ی دلایل پخش نشدن این دعای از تلویزیون در ایام رمضان پرداخته است. روزنامه «آفتاب یزد» در بخشی از صفحه نخست خود  تیتر  «صداوسیما ربنای شجریان را خلاف موازین شرعی دانست!» را برگزیده و به منع مسؤولان صدا وسیما برای پخش ربنا از تلویزیون اشاره دارد.

روزنامه «اعتماد» تصویر یک خود را به محمدرضا شجریان اختصاص داده است. این روزنامه تیتر «مشکل شرعی ربنای شجریان پس از ۳۰ سال» را انتخاب کرده و به پاسخ محمد جواد لاریجانی به نامه وزیر ارشاد اشاره دارد که ربنای استاد را خلاف موازین شرعی تلاوت می‌داند.
روزنامه «شهروند» مطلبی با تیتر «پشت پرده این واژه‌های ثقیل» را در صفحه نخست خود منتشر کرده و به پخش نشدن ربنای شجریان در ماه رمضان امسال اشاره دارد.
روزنامه «مردم سالاری» عکس یک خود را به نیم‌رخی از محمدرضا شجریان اختصاص داده که در این پرتره، استاد آواز ایران لباسی با طرح گل و مرغ بر تن دارد. این روزنامه همچنین تیتر «بهانه تراشی برای حذف ربنای شجریان» را انتخاب کرده و به دلیل پخش نشدن این اثر ملی در این ایام پرداخته است.

روزنامه «بهار» تصویر نخست خود را به محمدرضا شجریان اختصاص داده است و در همین راستا تیتر «"ربنا"؛ مردمی و نه سیاسی» را برگزیده و به سخنان لاریجانی که نوای ماندگار شجریان را غیرشرعی تلقی کرده، اشاره کرده است.
روزنامه «خراسان» مطلبی را با تیتر «دعوا بر سر ربنا» انتخاب کرده و به نامه و درخواست وزیر ارشاد برای پخش ربنای شجریان اشاره دارد.
همچنین روزنامه «وقایع اتفاقیه» تیتر «ربنا پخش نمی‌شود» را در همین راستا در صفحه نخست خود منتشر کرده است.