به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۰۹ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب : ۱۳۱۰۶۸

یاری صداوسیما به مدعیان «تقلب»

صادق صدرایی
روزنامه بهار
از تخلفات آشکار و بی سابقه می‌گویند و «مهندسی آرا» که تا پیش از این بیان آن، سخنی نابجا و خلاف قانون بود، ورد زبانشان است. گهگاه از این که از «تقلب» در انتخابات هم بگویند ابایی ندارند. دنیای عجیب و غریب سیاست این بار آن‌ها را در جایگاهی نشانده است که نسبت به سلامت انتخابات، در بین مردم ایجاد‌تردید کنند. این که آن‌ها درست می‌گویند یا نادرست در این جا محل بحث نیست و تنها قرار است نگاهی بیندازیم به الگوی رفتاری صداوسیما در مواجهه با انتخابات96 و مسائل پس از آن.
در روزهای تبلیغات انتخاباتی شاهد آن بودیم که این رسانه انحصاری با روش هایی عیان از هیچ اقدامی برای یاری رساندن به رقبای دولت مستقر فروگذار نکرد. از شگرد‌های رسانه‌ای برای انعکاس فعالیت‌های تبلیغاتی آنان به گونه‌ای که اگر فردی تنها می‌خواست از طریق صداوسیما از واقعیات عرصه انتخابات مطلع شود قطعا در نگاهش روحانی نیمی از آرا رقیبش را هم به دست نمی‌آورد. از سوی دیگر شاهد بودیم که به مصوبه کمیسیون تبلیغات انتخابات بی اعتنایی شد و مناظره بین نمایندگان تخصصی نامزدها در حوزه‌های مختلف برگزار نشد.
 مناظره‌ای که می‌توانست بیش از پیش دست خالی رقبای دولت مستقر را برای مردم عیان کند. زیرا مناظره بین نامزدها بیش از آن که محلی برای بیان و تشریح برنامه‌های کاندیداها باشد بیشتر شبیه به یک شوی تبلیغاتی است که هر نامزد با روش هایی تلاش دارد با تهییج احساسات مخاطب نظرها را به سمت خود جلب کند. مناظره تخصصی که در حرکتی هماهنگ بین کمیسیون تبلیغات انتخابات، صداوسیما و ستاد انتخاباتی برخی از کاندیداهای رقیب روحانی از جدول پخش برنامه‌های انتخاباتی حذف شد نوعی از مناظره است که در آن بیشتر با منطق مخاطب سروکار داریم تا احساساتش و در آن جا دیگر نمی‌توان با اتهام زنی‌هایی بی سند و مدرک و یا وعده هایی مردم فریبانه به جمع آوری رای مبادرت کرد. پس از برگزاری انتخابات و پیروزی حسن روحانی نیز در رویه صداوسیما تغییری ایجاد نشد و حتی می‌توان گفت با الگوی رفتاری خصمانه‌تری با منتخب مردم برخورد شد.
عدم انعکاس جشن‌های خیابانی حامیان روحانی پس از انتخابات در حالی که در انتخابات88 و در آن فضای ملتهب شاهد پخش زنده جشن‌کاندیدای پیروز بودیم، عدم دعوت از چهره‌های نزدیک به ستاد انتخاباتی روحانی برای بررسی انتخابات که در گذشته امری مرسوم در این بازه زمانی پس از برگزاری انتخابات بوده است.تبدیل مصاحبه با یکی دو نفر از افرادی که به نوعی به روحانی نزدیک بوده‌اند به محاکمه و بازجویی که در نوع خودش در روزهای پس از انتخابات امری عجیب و بی سابقه بوده است، تلاش برای ایجاد جوّ بدگمانی نسبت به سلامت انتخابات و... در تازه‌ترین نمونه از همین فضاسازی‌ها شاهد آن بودیم که یکی از قسمت‌های برنامه دورهمی که در ایام عید ضبط شده بود تنها به واسطه آن که موضوع برنامه «تقلب» است به یکباره پس از دو ماه به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. تنها کافی است این نوع رفتارهای صداوسیما را با نوع عملکرد این سازمان سیاسی – رسانه‌ای در گذشته‌های نه چندان دور مقایسه کنیم تا به استاندارد دوگانه‌ای که مبنای عمل تیم تندرو پشت صحنه تصمیم‌گیری‌ها در این رسانه انحصاری است پی ببریم.