به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۱۳۱۱۴۱

عاقبت تیمی که حقش را نمی‌دهند

محمد سررشته داری- روزنامه بهار: در شکست عجیب استقلال خیلی‌ها مقصرند از صدا و سیما بگیرید تا افتخاری و لیگ برتر ضعیف و منصوریان و حتی مجلس. اما بدتر از همه اینها انتشار دوخبر عجیب  بر روی کانال باشگاه استقلال بود.نتیجه عجیب استقلال، شبی تلخ برای ایرانیان رقم زد؛ اما چه شدکه شاگردان منصوریان اینگونه قافیه را به حریف خود باختند؟

چه کسانی مقصر بودند؟
استقلال یک فاجعه را رقم زد، سنگین‌ترین شکست ایرانی‌ها در آسیا را تیمی فراهم آورد که خیلی‌ها به آن امیدوار بودند. تیمی که در نیم فصل دوم بلند شد و دست به زانو گرفت و جلو رفت. اما چه اتفاقی رخ داد که استقلال اینگونه از هم پاشید؟ اولین پاسخ را بی‌گمان باید در قدرت عجیب العین جستجوکرد. مردان چند میلیارد تومانی العین قابل مهار نبودند. تازه دو شب قبل بود که معلوم شد العین در تهران هم اشتباه کرده بود و در تخمین استقلال ترسیده بود وگرنه این بازیکنان و آن کار تیمی که ما دیدیم بسیار قدرتمند و فوق العاده بودند و در همین تهران هم نسخه استقلال را می‌پیچیدند. در واقع اشتباه سرمربی بود که این بازیکنان را با طناب بسته بود.

لیگ برتری که استقلال واقعی را نشان نداد
از این پاسخ که رد می‌شویم از خودمان می‌پرسیم که بر استقلال چه گذشت؟ آیا اختلاف فوتبال ما با این تیم‌ها شش گل است؟ پاسخ منفی است. دلیل منفی بودنش را هم کی روش به ما نشان می‌دهد. اینها با همین نیروها و بعضا بیشتر در مقابل تیم ملی ما هنوز نتوانسته اند یک گل به ایران بزنند. بردن تیم ایران برای تیم‌های حوزه خلیج فارس که هیچ، برای همه آسیا رویا شده است. پس مشکل کجاست که استقلال اینگونه سنگ زیرین آسیا شد؟ مشکل اینجاست: استقلال توهم داشت، استقلال تصور می‌کرد که تیم خوبی شده است؟ پرسش دوم در پی پرسش اول اینست که چرا استقلال چنین توهمی داشت؟پاسخ را در لیگ برتر باید پیدا کنیم جایی که تیم‌ها به شدت ضعیف بودند و ضعیف هستند و هیچ فشاری به استقلال وارد نکردند. در واقع استقلال با پیروزی بر تیم‌هایی که در سطح آسیا نیستند تصور کرد بزرگ شده است. این اولین اشتباه بود.

بحث دوم چیست؟ می‌توان خیلی راحت انگشت اشاره را به سمت منصوریان گرفت و او را مقصر اول و آخر شکست استقلال مقابل العین قلمداد کرد. این اما بی سوادانه ترین نوع کارشناسی است. منصوریان البته که سهم دارد، و البته در حد لیگ قهرمانان آسیا نیست اما از این شش گل در نهایت دو گلش را او مقصر بوده است.پس پرسش سومی ایجاد می‌شود که چه اشخاص دیگری مقصرند و آن چهار گل را چه کسانی دریافت کرده‌اند؟ پاسخ را در راهروهای مجلس و سازمان عریض و طویل صدا و سیما باید جستجو کرد. العین را دوباره ببینید بازیکن برزیلی و بازیکن کره ای و سه تا عمرعبدالرحمان روی هم شش برابر کل بودجه استقلال هزینه برده‌اند و البته حتما متوجه شدید که جان واریو و مگویان و ... چقدر با خریدهای خارجی العین تفاوت داشتند. این پول‌ها از کجا می‌آید؟یا بودجه دولتی است و یا حق پخش تلویزیونی. صحبت کردن در مورد حق پخش تلویزیونی البته دیگر مشمئز کننده و ناراحت کننده است.

اگر حق پخش تلویزیونی پرداخت می‌شد استقلال و پرسپولیس هم می‌توانستند و می‌توانند عمر عبدالرحمان بخرند، می‌توانستند ژاوی بخرند و ... اگر مجلس به جای آن‌همه دعوا با دولت برای عدم پرداخت کمک مالی  ردیف بودجه‌ای برای استقلال و پرسپولیس در نظر می‌گرفت همین دیروز اقتصاد ایران با بیست میلیون روزه داری که تا صبح نخوابیده بودند و عملا کار نکردند مواجه نمی‌شد و میلیون‌ها دلار ضرر نمی‌کرد. اما آن‌جا در مجلس بدون اطلاعات مکفی در مورد اثر استقلال و پرسپولیس فقط حرف از بیت المال می‌زنند، جالب اینجاست که حرفش را می‌زنند اما خصوصی هم نمی‌کنند. نه خصوصی می‌کنند نه حق پخش می‌دهند، نه ردیف بودجه می‌دهند. این دو تیم هم هر سال مدیران‌شان قربانی می‌شوند و بدهی‌هایشان هر روز بالا و بالاتر می‌رود.

مدیریت استقلال
اینها که گفتیم نافی اشتباهات مدیریت استقلال نیست. در واقع نمی‌خواهیم پیله‌ای درست کنیم و افتخاری را در آن از گزند انتقادات دور کنیم نه، اگر از ما بپرسید می‌گوییم کمتر از صدا و سیما و مجلس اما بیشتر از منصوریان، خود افتخاری مقصر است. کسی که با بی‌توجهی به طلب عادل شیحی به جا مانده از دوران افشارزاده تیم را محروم کرد و به این ترتیب منصوریان نتوانست بازیکنان مورد نظر خود را برای آسیا به استقلال بیاورد.کسی که چهار روز اعتصاب تیم‌اش را می‌بیند و تازه روز پنجم به تمرینات تیمش می‌رود مدیر قابلی نیست. کسی که نمی‌تواند تیمش را روی ترازو بگذارد و وزن کند و عیار آن را در مقابل العین بسنجد مدیر قابلی نیست. مدیر قابل آن نیست که بدهی بیاورد. مدیر قابل آن نیست که طلب بازیکنان‌اش را ندهد. مدیر قابل آن نیست که استقلال را رها کند و هر هفته برود به کمیته فوتسال. او مدیر قابل نیست.

منصوریان ته خط مقصر‌هاست
همانطور که گفتیم منصوریان هم مقصر است اما ته خط مقصر‌ها ایستاده است. او در مهره چینی این بازی و البته کوچینگ بازی فاجعه بود. هر کاری که نباید انجام می‌داد را انجام داد. او به ترکیب استقلال در حالی دست زد که مجید حسینی، عمر عبدالرحمان را کاملا مهار کرده بود. استقلال دفاع و ضدحمله برنامه اش بود اما قربانی را در میدان گذاشته بود که سرعتی نیست و مگویان را یارگیر عبدالرحمانی کرده بود که تا آخر بازی مگویان حتی یک بار هم نتوانست او را مهار کند.

فرار رو به جلو با انتشار خبرهای تخیلی
استقلال به سرعت دیروز دو خبر روی خط گذاشت: خبر اول: «باشگاه استقلال به محض بازگشت تيم از امارات، كار تمديد قرارداد با بازيكنان‌اش را آغاز مي‌كند. مسوولان باشگاه استقلال از صبح روز چهارشنبه كار مذاكره با بازيكنان خود را شروع مي كنند و قصد دارند تا ١٠ روز آينده، قرارداد همه بازيكنان آزاد خود را تمديد كنند.»
خبر دوم: « بر اساس اعلام عليرضا منصوريان سرمربي استقلال، اين باشگاه ٤-٣ بازيكن بين المللي در فصل نقل و انتقالات جذب خواهد كرد. سرمربي استقلال در همين خصوص گفت: باتوجه به اضافه شدن روزبه چشمي و بازگشت سرور جباراف، استقلال به ٣ يا ٤ بازيكن بين المللي و باتجربه ديگر نياز دارد كه به محض بازگشت تيم، كار مذاكره و جذب اين بازيكنان را آغاز مي‌كنيم.»باشگاه استقلال انصافا باید به مخاطبان‌اش بیشتر احترام بگذارد. این خبرهای تخیلی فقط برای فراموشی دادن به منتقدان است و برخی هواداران ناراحت. به نظر می‌رسد دو روز سکوت بهتر بود یا حداقل کاش یک نفر به احترام انفجار بمب ناراحتی در ایران استعفا می‌داد!

۱۳۹۶/۰۳/۱۰ ۱۳:۴۲
سلام همه اینها درست ولی چرا کار به اینجا می رسد می گویید علاوه بر اینها هر مشکلی باشد نباید این نتیجه اتفاق می افتاد اخر استقلال نامش حریفان را باید اداره کند .اصلا این موارد فابل پذیرش نیست (353520)