به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۱۳۱۱۵۱

افزایش 18درصدی حقوق بازنشستگان

گروه اقتصادي: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به معیشت بازنشستگان اشاره و عنوان کرد: امسال با بودجه 2400 میلیارد تومانی که دریافت کردیم حقوق بازنشستگان را به طور میانگین 18.7 درصد افزایش دادیم و امیدواریم روندی که دو سال است از سوی دولت برای ترمیم حقوق بازنشستگان شروع شده، ادامه یابد.

محمود اسلامیان در آیین امضای تفاهم نامه مشترک میان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری که با موضوع «بسترسازی برای تشکیل و توسعه تعاونی های متشکل از بازنشستگان و فرزندان آن ها» برگزار شد، با بیان اینکه شاهد اتفافات خوبی در حوزه تعاونی ها بوده ایم گفت: تعاونی یکی از شاخص‌های اقتصادی است که در کنار حوزه خصوصی و دولتی تعریف شده است.

وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری مجموعه‌ای متشکل از بازنشستگان است. افرادی فرهیخته و توانمند که سال ها سرکار بوده‌اند و حالا بازنشسته شده‌اند و ما دیگر نمی‌توانیم از آنها در بخش اداری استفاده کنیم اما ظرفیت‌های خوب دیگری وجود دارد که حضور بازنشستگان می تواند در آنها مفید باشد. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه ما صدها تخصص و شاید بیشتر در حوزه بازنشستگان داریم گفت: به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان آموزش آلزایمر و تغذیه را می‌توان در قالب یک تعاونی تداوم داد که در دنیا مرسوم است.

اسلامیان با بیان اینکه افرادی که 30 سال در حوزه ای تجربه کسب می کنند سرمایه کشور هستند گفت: هنر مجموعه این است که از تجربیات بازنشستگان استفاده کند. مهمترین سرمایه بازنشستگان دانش فنی و تخصص آنهاست، بسیاری سرمایه گذاری ها نیازی به پول زیادی ندارند بلکه به علم و دانش فنی نیازمند هستند. مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: وظیفه ما در صندوق بازنشستگی کشوری برای اجرای این تفاهم نامه، اطلاع رسانی به بازنشستگان است، ما وظیفه داریم اطلاع رسانی کنیم تا کسانی که علاقه مند هستند وارد طرح شوند.

وی در پاسخ به اینکه آیا صندوق بازنشستگی کشوری از تعاونی‌های بازنشستگان خرید خدمت خواهد کرد؟ گفت: قطعا وقتی افراد متخصصی گرد هم می آیند و می توانند با هزینه کمتر خدمات بهتری ارائه کنند می توانند وارد بازار رقابتی هم بشوند، ما هم حتما از خدمات تعاونی های بازنشستگان در صندوق استفاده می کنیم. خدمات، تولید، مشاوره، پژوهش، گردشگری، درمان و مانند آن می تواند موضوع ایجاد تعاونی ها باشد.
وی در ادامه به معیشت بازنشستگان نیز اشاره و عنوان کرد: امسال با بودجه 2400 میلیارد تومانی که دریافت کردیم حقوق بازنشستگان را به طور میانگین 18.7 درصد افزایش دادیم و امیدواریم روندی که دو سال است از سوی دولت برای ترمیم حقوق بازنشستگان شروع شده ادامه یابد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: متاسفانه سن بازنشستگی در ایران بسیار پایین و حدود 51 سال است در حالی که در دنیا این رقم 60 تا 65 سال است و طبیعی است که ما از این پنانسیل و ظرفیت استفاده کنیم. حمید کلانتری معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست با بیان اینکه بازنشستگان سال ها تلاش کرده اند و حالا بازنشسته شده‌اند و ما سعی کردیم از تجربه گرانبهای آنها استفاده کنیم گفت: در این صورت بازنشستگان هم احساس مفید بودن می کنند و هم کمک خرجی برای زندگی خواهند بود.

وی افزود: ما در حال حاضر تعاونی هایی در بخش‌های مختلف چون انرژی و کشاورزی برای بازنشستگان در دستگاه‌های مختلف داریم و با امضای این تفاهم نامه به دنبال گسترش این تعاونی ها و تشویق بازنشستگان برای حضور در این بخش هستیم. کلانتری با اشاره به معافیتهای مالیاتی برای این تعاونی ها، درباره حمایت مالی از تعاونی‌های جدید گفت: پیشنهاد ما این است که بازنشستگان بخشی از پاداش پایان خدمت بازنشستگی خود را برای راه اندازی تعاونی ها اختصاص دهند و از تسهیلات و آورده های بانکی استفاده کنند. ما امروز در محرومترین نقاط کشور تعاونی‌هایی داریم و در صدد توانمند کردن افراد هستیم.