به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۱ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۳۱۱۷۷
صالحی امیری:

پرونده فیلم‌های توقیفی بسته شود

گروه فرهنگي: وزیر ارشاد در پی نامه اصغر نعیمی، کارگردان، در نامه‌ای به رییس سازمان سینمایی دستور داد تکلیف فیلم‌های توفیقی در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی در مدت دو ماه روشن شود.
پرونده فیلم‌های توقیفی بسته شود
به گزارش ایسنا، سیدرضا صالحی امیری در نامه‌ای به مسئولان صداوسیما درخواست پخش ربنا را مطرح کرد. در پی آن اصغر نعیمی یکی از کارگردان‌های سینمای ایران نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت و از او خواست که به همان میزان که به پخش ربنا در تلویزیون توجه می‌کند، به رفع توقیف آثاری که اتفاقاً اختیارشان در حوزه مسئولیت وزیر است نیز توجه داشته باشد.
 در این نامه نوشته شده بود:
 «جناب آقاي صالحي اميري، وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
 با سلام
 در حالي كه تكليف فيلم‌هاي توقيفي در دولت يازدهم نامشخص است و رييس اداره نظارت و ارزشيابي به صراحت اعلام كرده هنوز از هيچ فيلمي رفع توقيف نشده، جنابعالي به رييس سازمان صداوسيما نامه مي‌نويسيد و تقاضاي رفع توقيف و پخش ربناي استاد شجريان را مي‌كنید. بنده در حسن نيت شما ترديد نمي‌كنم. طبعا موافق حصر ربنا و مدافع سياست‌هاي صداوسيما هم نيستم. ربنا بايد پخش شود و بسياري از روش‌ها و سياست‌هاي رسانه ملي هم نيازمند تغييرات اساسي و تصحيح است اما مطابق قاعده ذوي‌القربا و ضرب‌المثل چراغي كه به خانه رواست، به مسجد حرام است، پيشنهاد مي‌كنم جنابعالي به موازات تلاش براي رفع محاق از ربنا، بابت رفع محاق از فيلم‌هايي كه تعدادي‌شان هم اساسا پروانه نمايش دارند و تنها به دليل سوءمديريت، محافظه‌كاري و عافيت‌انديشي مديران وقت از اكرانشان ممانعت شده، به زيرمجموعه خود و مديران سازمان سينمايي نامه بنويسيد و دستور رفع توقيف اين فيلم ها را صادر كنيد. اگر بنا بر رفع توقيف است چرا از خودمان شروع نكنيم؟ راستش من به شخصه چندان اميدي به اين شوراي جديد‌التاسيس كه قرار است حكم به اصلاح و سانسور فيلم‌ها بدهد و لابد يا فيلمساز را از خير نمايش فيلم بگذراند، يا نسخه‌هاي بي بو و خاصيت و مثله‌شده‌اي را روانه پرده سينماها كند، ندارم و بيشتر به اقدامي قاطع و تدبيري كارآمد از جانب شخص شما اميدوارم.
 با نهايت احترام.»
 
در پی این نامه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به رئیس سازمان سینمایی دستور داد تا ظرف دو ماه مشکل فیلم‌های توقیفی در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم رفع شود.
 
متن نامه سیدرضا صالحی امیری به محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی به شرح زیر است:
 
«جناب آقای حیدریان
 با سلام
 گاهی حضوری اطلاع داده می‌شود یا در نشریات، روزنامه‌ها و فضای مجازی می‌خوانم که نسبت به بلاتکلیف ماندن برخی فیلم‌های توقیفی از دولت قبل تاکنون انتقادها و گلایه‌هایی وجود دارد. شما به خوبی واقف هستید که توقیف هر فیلم یا هر اثر هنری و فرهنگی هم حبس و اتلاف منابع و سرمایه‌های مادی و هم بی‌ثمر شدن رنج و کوشش شماری از انسان‌های هنرمند و فرهیخته است و مهم‌تر، محتمل است که توام با تضییع حق‌الناس و حقوق فرهنگی تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران باشد. سلب چنین حقی باید با رعایت تام و تمام حقوق شهروندی و قانونی و مستندات موجه و غیر سلیقه‌ای افراد و نیز امکان دفاع فرد از حق فرهنگی خود صورت گیرد. با توجه به اهتمام شایسته جنابعالی در تشکیل کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی دستور فرمایید با رعایت حق الناس و قوانین و ضوابط مربوط، هر چه سریع‌تر و به فوریت و جدیت به این موضوع رسیدگی و گزارش آن برای بنده ارسال شود و ظرف مدت دو ماه پرونده فیلم‌های توقیفی بسته شود.»