به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۳/۱۵ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۱۳۱۳۰۹

بازارهای مالی جهان در هفته پیش رو

گروه اقتصادي: در این هفته تحولات بازارهای مالی جهان تحت تاثیر چند عامل قرار خواهند داشت. از آنجایی که آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در هفته گذشته پایین تر از انتظار منتشر شد، شاخص دلار مجددا کاهش پیدا کرد.
به گزارش خبرآنلاين،احتمال دارد که اثر آمارهای پایین تر از انتظار هفته گذشته کماکان در این هفته نیز بر دلار اثر بگذارد. در این صورت فعالان بازار با فروش دلار آمریکا در سطح جهان باعث ضعیف تر شدن شاخص دلار می شوند. اما از طرف دیگر بسیاری از متخصصین معتقد هستند، آمارهای سینوسی مثبت و منفی ای که از در هفته های گذشته از اقتصاد آمریکا منتشر شده است، نشان از کاهش سرعت رشد اقتصادی آمریکا نداشته اند و ازهمین رو تعدادی از رئیسان فدرال ریزرو ایالت های مختلف آمریکا اعلام کرده اند که این آمارهای ضعیف مانع از افزایش سیاستهای انقباضی در آمریکا نخواهد شد.
 
در نتیجه به احتمال بسیار بالا نرخ بهره آمریکا در روز 14 ژوئن بالا خواهد رفت. همین سناریو کافی است تا عده دیگری از فعالان بازار در لحظه باز شدن بازار شروع به خرید دلار در سطح بازارهای بین الملل کنند. این اتفاق نیز احتمال افزایش شاخص دلار را بالا می برد.در اغلب اوقات قبل از زمان افزایش نرخ بهره در آمریکا بهتر است نتیجه نظرسنجی ها را نیز بررسی کنیم. به طور میانگین در اکثر پیش بینی ها بالای 90 درصد احتمال داده اند که نرخ بهره در ماه ژوئن بالا خواهد رفت. همین درصد بالا نشان دهنده جهت معاملات عده زیادی از فعالان بازار در خصوص تصمیم گیری فدرال ریزرو در مورد افزایش نرخ بهره است.

2 نیرویی که در این هفته از 2 جهت مختلف بر شاخص دلار اثر می گذارند باعث ایجاد نوسانات بالا برای دلار خواهند شد. البته پیش بینی ما این خواهد بود که در انتهای هفته پیش رو نقطه بسته شدن عدد شاخص دلار بالاتر از نقطه باز شدن آن در روز دوشنبه قرار خواهد گرفت. تاثیر این نیروها تا روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت. اما  در روز پنجشنبه 2 موضوع مهم در حوزه یورو اتفاق خواهد افتاد. موضوع اول انتخابات پارلمان انگلیس خواهد بود. ادامه وضع موجود در مورد برگزیت به این بستگی دارد که جناح محافظه کار حداکثر کرسی مورد نظر خود را در این انتخابات کسب کند. در صورت حفظ قدرت توسط محافظه کاران احتمالا پوند ضعیف تر خواهد شد و این مساله با تاثیری نه چندان طولانی بر یورو نیز اثر خواهد گذاشت.در سوی دیگر ماریو دراگی ( رئیس بانک مرکزی اروپا ) نیز در خصوص تعیین نرخ بهره در اروپا تصمیم گیری خواهد کرد. پیش بینی ما این است که نرخ بهره اروپا تغییر نخواهد کرد. البته سیاستهای انبساطی نیز تشدید نخواهند شد. اما با توجه به فشارهایی که  کشور آلمان در این مدت به اتحادیه اروپا وارد کرده است، امکان دارد در بیانیه ای که بعد از جلسه تصمیم گیری در مورد تعیین نرخ بهره خوانده می شود، اخبار مثبتی برای یورو در دراز مدت در راه باشد.همچنین احتمال دارد که  دراگی اعلام کنه که در آینده سیاستهای انقباضی در پیش گرفته خواهد شد. در این صورت یورو در سطح بازارهای جهانی تقویت خواهد شد. لذا یورو نیز از روز پنجشنبه تحت تاثیر سیاستهای بانک مرکزی اروپا بسیار پرنوسان خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق در روز پنجشنبه جلسه شهادت جیمز کامی ( رئیس برکنار شده FBI ) در مورد پرونده ارتباط انتخابات آمریکا و دولت روسیه نیز برگزار خواهد شد. این اتفاق نیز می تواند به صورت مقطعی بر شاخص دلار اثر منفی بگذارد.بعد از روز پنجشنبه مجددا تصمیم گیری در مورد تعیین نرخ بهره آمریکا بر بازارهای مالی سایه می اندازد. لذا در این هفته پیش بینی خاصی از روندهای بازار نمی توان کرد. اکثر ارزهای بازار و دلار های غیر آمریکایی  ( AUD- NZD - CAD )  در نوسان خواهند بود. اما این نوسانات فاقد روند هستند. در این بین با توجه به حملات تروریستی که  در انگلستان صورت گرفته است، انتظار می رود در لحظه باز شدن بازار ین ژاپن و طلا افزایش پیدا کنند.